انتقاد قرضاوی از فتوای آیت‌الله‌ سیستانی؛ اقدامات داعش یک «انقلاب مردمی» است!

 

اتحادیه جهانی علمای مسلمین مستقر در دوحه قطر با “انقلابی” خواندن اعضای داعش درخواست‌ مرجع شیعیان عراقی را برای جنگ با شبه نظامیان افراطی در شمال این کشور مورد انتقاد قرار داده و آن را یک “انقلاب علیه اهل تسنن” خواند.

به گزارش ادیان نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه جهانی علمای مسلمین با اشاره به اقلیت سنی‌ها در عراق مدعی شده است که تحولات عراق درنتیجه سرکوب و محروم کردن مردمی است که خواهان آزادی هستند.

این اتحادیه که رهبری آن را یوسف قرضاوی، برعهده دارد، فتوای اعلام شده توسط آیت‌الله العظمی سیستانی،‌مرجع عالیقدر شیعیان برای مسلح شدن مردم عراق را محکوم کرده و ادعا کرده است: این فتوی تنها باعث بروز جنگ خانمان‌ برانداز فرقه‌ای می‌شود.

index

اتحادیه جهانی علمای مسلمین کنترل گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به “داعش” را بر تعدادی از مناطق در عراق “انقلابی مردمی” خوانده است .

در بیانیه اتحادیه که یوسف قرضاوی آن را امضا کرده، ادعا شده است: فروپاشی کامل نیروهای نظامی، امنیتی و پلیس در عراق از “هیچ” به وجود نیامده و تنها می‌توان علت آن را انقلابی مردمی دانست.

این اتحادیه در ادامه بیانیه خود آورده است:‌ ما به برادران شیعه و سنی خود در عراق و مناطق دیگر تاکید می‌کنیم تا از دامن زدن به جنگ خانمان‌برانداز فرقه‌ای اجتناب کنند و از آن‌ها می‌خواهیم تا در کنار برادران سنی‌ برای دستیابی به یک راه‌حل معتبر و قابل‌قبول بایستند.

پس از فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی،‌ رهبر شیعیان در پیوستن عراقی‌ها به جنگ علیه شبه‌نظامیان، هزاران داوطلب شیعه ثبت‌نام کرده‌اند.

اتحادیه علمای مسلمین جهان با درخواست‌ برای تشکیل یک دولت اتحاد ملی، در بیانیه خود تاکید کرده است: اقدامات شبه نظامی تنها توسط یک گروه افراطی به وقوع نپیوسته است. این یک انقلاب علیه شیعیان نیست. بلکه هدف آن احیای حقوق مشروع است.

در مقابل،‌ خالد الملا، رییس جماعت علمای عراق با تاکید بر این‌که داعش در هنگام ورود به موصل به زنان تجاوز کرده و اموالی را ربوده است، به بیانیه اتحادیه جهانی علمای مسلمین پاسخ داده و اعلام کرد: این‌که رخدادها در عراق یک انقلابی مردمی به حساب آیند، امری مغایر با واقعیت است.

وی تاکید کرد: آن‌چه که در عراق رخ داده است، خیانتی از سوی استاندار موصل و برخی از نظامیان بوده است. داوطلبان بسیاری در مناطق مختلف درصدد مبارزه با داعش هستند. استقبال گسترده‌ای از هر دعوت برای در دست گرفتن سلاح و جنگیدن در کنار ارتش صورت گرفت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 14