عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان : همه معارف الهی در مناجات شعبانیه نهفته شده است

 رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع)،‌ گفت: ادعیه ای که در شعبان المعظم قرائت می شود عموما و در مناجات شعبانیه خصوصا همه معارف نهفته است، عبودیت، نبوت، الوهیت، وحدانیت، اخلاق، ولایت، امامت، معاد، حوزه علوم اهل بیت(ع) و همه زمینه های معارفی در دل این مناجات نهفته است.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بیان داشت: مرحوم شیخ حر عاملی درکتاب شریف وسائل روایت مستندی از زبان امام صادق(ع) برای روزه سه روز آخر ماه شعبان و وصل آن به ماه مبارک رمضان. فضیلت ۲ماه روزه پی در پی را نقل می کنند.

وی افزود: طبق نقل همین کتاب حضرت علی(ع) ماه شعبان را ماه رسول خدا(ص) معرفی می فرمایند صفان جمال می گوید حضرت صادق(ع) مرا امر می فرمودند که اطرافیانم را وادار به روزه کنم از حضرت سؤال کردم توصیه خاصی هست امام صادق(ع) فرمودند وقتی ماه شعبان می شد پیامبر اکرم(ص) دستور می دادند خبر آمدن ماه شعبان را منادی در مدینه ندا کند و حضرت علی علیه السلام پس از شنیدن صدای منادی روزه شان در این ماه ترک نمی شد.

توصیه به استغفار و صدقه در شعبان

حجت الاسلام تقوی گفت: در فرمایشات بزرگان نسبت به دو امر در ماه شعبان توصیه خاص شده است اول استغفار و دوم صدقه، تا آنجا که صدقه را مثل بچه شتری می دانند که اگر بزرگ شود ولو به اندازه کوه احد، فردای قیامت در همان اندازه و سایز برای صدقه دهنده ظاهر می شود و این تمثیل حکایت از فضیلت بالای صدقه در ماه شعبان است.

وی افزود: در ادعیه ای که در شعبان المعظم قرائت می شود عموما و در مناجات شعبانیه خصوصا همه معارف نهفته است، عبودیت، نبوت، الوهیت، وحدانیت، اخلاق، ولایت امامت، معاد، حوزه علوم اهل بیت در همه زمینه های معارفی در دل این مناجات نهفته است.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه با قرائت، فراز «الهی ان دعانی الی النار عظیم عقابک فقد دعانی الی الجنه جزیل ثوابک»، بیان داشت: در این عبارات به معنای واقعی کلمه اعتقادات به قیامت بیان می شود و بشر از اعماق وجود عارفانه می پذیرد حقیقت قیامت را، «و اسئلک ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تجعلنی ممن یدیم ذکرک»، مگر اعتقادات رسالتی و عرفان نبوتی غیر از این جملات در غالب دیگری قابل طرح است. مگر اعتقاد به امامت و ولایت زیباتر از این در جائی بیان شده است.

مناجات شعبانیه در کلام امام

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: الهی و اجعلنی ممن نادیته و فا جابک، چه کسی غیر از آل رسول (ص) دارای چنین ویژ گی هائی است.در فراز دیگری می فرمایند، الهی ان حرمتنی فمن ذالذی یرزقنی و ان خذلتنی فمن ذالذی ینصرنی الهی ادعوذ بک من غضبک و حلول سخطک. بحر مواجی است مناجات از همه آنچه بشر امروز بدان محتاج است علم، حلم و حکمت، عرفان، تقوی و دین و دنیا در این دعا یکجا جمع شده است.

وی افزود: اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ الْمُحْیِی الْمُمِیتُ الْبَدِی‏ءُ الْبَدِیعُ، حضرت امام خمینی (ره) درباره مناجات شعبانیه تعبیر فوق العاده ای دارند می فرمایند کسی که به دنبال مناجات شعبانیه برود و در او فکر کند این رفتن و این تفکر او را به یک جائی می رساند این عبارات اگر چه به ظاهر ساده است اما دریائی از معرفت نسبت به این مناجات است آنها که از برکات این مناجات به جائی رسیده اند قدرش را می دانند.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: کسی که لذت عبادت را چشیده است  می فهمد که چه خبر است خمینی کبیر با علم و تجربه و عرفان و معرفت توصیه به بهره گیری از آن می فرمایند بعضی از مضامین این دعا آنقدر بلند مرتبه است که قطعا فحول عرب و ادباء علم عرب در فهم و درک آن عاجزند. تقریبا نداریم دعائی که بتوان با قاطعیت بیان کرد مثل این دعا خیل اولیاء الهی آنقدر آنرا قرائت کرده باشد.

وی افزود: امامت نیاز امروز جوامع اسلامی است همه مشکلات جهان اسلام نشأت گرفته از عدم پیروی از راه امامت است نبود رهبری ولائی در مجامع اسلامی گرفتاری‌های امروز خاور میانه و جهان اسلام را رقم زده است اگر انقلاب اسلامی توانست ۳۶ سال زیر بار سنگین ترین حملات مختلف دشمنان مقاومت کند بسته به همین ولایت فقیه و رهبری ولایی بود.

مناجات شعبانیه در کلام رهبری

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: مقام معظم رهبری مدظله العالی مناجات شعبانیه را درس معارف و الگوی عرض حال مومن از خدا معرفی می فرمایند. در بیان دیگری عرض حال انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت را از ویژگی‌های مناجات شعبانیه می شمارند و می فرمایند نظیر آنرا در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمی توان یافت.

 وی افزود: در سایه سار این ادعیه و اذکار سیر و سلوک واقعی شکل می گیرد و بزرگان تربیت می شوند که خود نه تنها جامعه ای را بلکه جوامعی را هادی و رهنمون می شوند و سال‌ها انوار معرفتی آنها دانشگاه انسان سازی می شود که یک نمونه بارز آن خمینی کبیر است.

 وی گفت: مناجات شعبانیه درس خوف و رجاء را که جنبه کاربردی برای حیات بشر دارد آموزش می دهد. ادب در گفتار که علمای علم اخلاق آنرا در رأس آموزه های اخلاقی می دانند در این دعا به بهترین شکل ممکن بیان شده است. علم، حکمت، ادب، تواضع، ضعف، قدرت، لیاقت، حفاظت، حراست و هزاران آموزه مورد نیاز در مضامین این دعا به چشم می خورد.

 حجت الاسلام تقوی بیان داشت: اَللّهُمَّ اَنْتَ مُتَعالِى الْمَکانِ عَظیمُ الْجَبَرُوتِ شَدیدُ الِمحالِ غنی عنالْخَلایِقِ عَریضُ الْکِبْرِیاَّءِ قادِرٌ عَلى ما تَشاَّءُ قَریبُ الرَّحْمَهِ، بهترین راه کار این است که در مکتب حضرت رضا(ع) زانو بزنیم و اباصلتی بشویم و بشنویم که آموزه و سیره حضرت رضا(ع) پیرامون ماه شعبان چگونه است حضرت می فرمایند بخشی از ماه گذشت و بخشی باقی مانده است وظیفه مؤمنین را در مابقی ماه مشخص می فرمایند و چه زیبا ترسیم می کنند. الهی ان لم تکن قد غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فی ما بقی منه. فرصت شناسی بهترین ویژگی ماه شعبان است.

 وی افزود: در بخش اول اگر موقعیتی بدست نیامده هنوز فرصت هست امام(ع) غنیمت شمردن فرصتهای باقی مانده را گوش زد می فرمایند و متذکر می شوند.

 رئیس مرکزفقهی جوادالائمه بیان داشت: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : قَالَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ مِنْ شَعْبَانَ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص شَفِیعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ، بخشش ذات حضرت حق در مابقی ماه که با استغفار محقق می شود. وصل ماه شعبان به ماه مبارک رمضان که روزه روزهای آخر تحقق می یابد. عبودیت حقیقی که در سایه عبادت به دست می آید. خشوع و خضوع که در سایه نماز دست یافتنی است. دعا و نیایش که قطعا قرین استجابت است.

 وی افزود: خلاصه کلام اینکه نماز، دعا، مناجات، روزه، شناخت، عبودیت، پرهیز، خلوص، اعتقاد قلبی و لسانی همه و همه می تواند فرصت باقیمانده ماه شعبان را پربار کرده و بهترین بهره را داشته باشد خصوصا دعا برای فرج، اسلام و مسلمین و دعا برای همه دلسوزان نظام اسلامی و مسلمانان جهان که بسیار لازم است.

 قرآن و ماه شعبان و رمضان

 حجت الاسلام تقوی بیان داشت: از ابتداء ماه شعبان، شیاطین طبق صریح روایت قفل و زنجیر شده اند یعنی اگر انسان قدری همت بخرج دهد دست نیافتی می شود از سوی دشمن آشکاری بنام شیطان که کار او گمراه کردن مردم است. لذا فرصت باقی ماه شعبان رو آوردن به قرآن و بهره وری از معارف قرآن اعم از تلاوت، تفسیر، فهم، درک و رفتن به سمت قرآن جزء آموزه های اهل بیت علیهم السلام است.

 وی افزود: همه معارف ها در قرآن و از قرآن است دارو ندار ما با قرآن گره خورده است درک شعبان و رمضان بدون زانو زدن در کلاس قرآن امکان پذیر نیست به قرآن متوصل شویم و قرآن را وسیله نجات قرار دهیم.

 وی در ادامه گفت: البته قرآن را کسی غیر از اهل بیت(ع) نمی تواند به ما آموزش دهد ما زمانی قرآن شناس می شویم که در کلاس ائمه و اهل بیت علیهم السلام آموزش دیده باشیم پس قرآن و ولایت و عبادت راه کار کاربردی باقی ماه شعبان است خدا توفیقمان عنایت فرماید.

 رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفیعاً مُشَفَّعاً وَطَریقاً اِلَیْکَ مَهیَعاً وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً حَتّى اَلْقاکَ یَوْمَ الْقِیمَهِ عَنّى راضِیاً وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِیاً قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْکَ الرَّحْمَهَ وَالرِّضْوانَ وَاَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَمَحَلَّ، علما، بزرگان و مفسران گرانقدر از ماه شعبان و رجب به عنوان مجوز ورود به ماه رمضان یاد می کنند و آن را معبر رمضان المبارک می شمارند و تمثیل به عرفه و عرفات دارند که حاجی برای ورود به بیت به عرفات می رود و پس از وقوف در عرفات و مشعر، مجوز ورود به بیت را دریافت می کند، با شناخت می آید و ماه رجب و شعبان نیزدارای چنین ویژگی است.

  وی افزود: بعضی مضامین ادعیه ماه شعبان آنقدر بلند است که عظمت ثواب ماه ها عبادت برای آن نقل شده است مثل این عبارت لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا نَعْبُدُ إِلَّا إِیَّاهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ  ودعای آخر اینکه اَللّهُمَّ اِنّى اِلَیْکَ فَقیرٌ وَمِنْ عَذاِبکَ خائِفٌ مُستجیرٌ.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 13