مرحوم آیت الله دهشت، عالمی عامل

به مناست چهلم ارتحال آیت الله دهشت؛
حوزه علمیه کهن خراسان همواره جایگاه و مکانی برای پرورش بهترین و ارزشمندترین طلاب و اساتید حوزه بوده است و این امر در زمان معاصر نیز به برکت حضور آیت الله العظمی میلانی، آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی، آیت الله حاج شیه مجتبی قزوینی، آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی، آیت الله خامنه ای، آیت الله واعظ طبسی و… ادامه داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

آیت الله شیخ غلامرضا دهشت (ره) که در اواخر اردیبهشت ۹۳ دار فانی را وداع گفت، از جمله اساتیدی است که در عرصه اخلاق فعالیت داشته و طلاب و فضلای بزرگی پرورش یافتگان او هستند.
در این مجال اندکی از زندگی بابرکت ایشان را به بهانه چهلمین روز ارتحال این عالم ربانی به رشته تحریر در آوردیم.

تولد، تحصیل و اساتید:
آیت‌الله دهشت در سال ۱۳۱۶شمسی در خانواده‌ای مذهبی در مشهد مقدس به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۲۵شمسی وارد حوزه علمیه مشهد شد و دروس ادبیات را نزد برادر خود مرحوم حاج شیخ مسلم حائری که از علمای مشهد و از شاگردان برجسته آیت‌الله حاج میرزا مهدی اصفهانی بود، فراگرفت.

آیت الله العظمی حاج سید محمدهادی میلانی، آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی، آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی، آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی، آیت‌الله میرزا حسنعلی مروارید و آیت الله مدرس یزدی از جمله اساتید ایشان بودند.

آن مرحوم مدتی نیز به نجف اشرف رفت و از دروس خارج آیت الله العظمی خوئی، آیت الله حکیم و … استفاده نمود اما پس از چند ماهی به مشهد مقدس بازگشت و به ادامه فعالیت‌های خود پرداخت.

خدمات فرهنگی و تبلیغی:
آیت‌الله دهشت “گروه تبلیغی حوزه علمیه خراسان” را در سال ۱۳۴۴شمسی پایه‌ریزی نمود تا در ایام تبلیغی و به خصوص در شب‌های جمعه در محدوده روستاهای اطراف مشهد مقدس مبلغین اعزام شده و ضمن تبلیغ و حضور در جمع مردم، نسبت به خدمات رفاهی و بهداشتی در روستاها اقدامات لازم صورت گیرد.

این برنامه تبلیغی که از پیش از انقلاب آغاز شده بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بصورت گسترده‌تری آنهم در سطح کل استان خراسان ادامه یافت.

آیت‌الله دهشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار تدریس و تبلیغ در حوزه علمیه، مدیریت مدارس عالی شهید مطهری را در مشهد مقدس بر عهده داشت و از این طریق با جوانان ارتباط برقرار نمود و نقش بسزایی در تربیت طلاب و دانشجویان علوم اسلامی ایفا نمود.

ایشان در تاسیس و راه اندازی امور خیریه و عام المنفعه اهتمام فراوانی داشت و در ایجاد حدود ۲۰ موسسه خیریه مانند موسسه خیریه بیماران آسیب پذیر توس، انجمن حمایت از معلولین و شورای درمانگاه‌ها نقش ارزنده‌ای ایفا نمود.

وی عضو موسس و هیئت امنای خیریه‌هایی مانند انصارالمهدی، الهادی،‌ام الائمه و صندوق‌های امام جواد(ع)، میثاق الحسین(ع) و مدارس علمیه علی ابن ابیطالب(ع) و نریمانی بود و با بسیاری از هیئات مذهبی مشهد ارتباط داشت.

ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی:
آیت‌الله دهشت عالمی مردمی، زاهد، متواضع، آزاداندیش، شهرت گریز و برخوردار از مناعت طبع بود و با قشر نوجوان و جوان ارتباط صمیمی داشت. زندگی‌اش ساده و بی‌آلایش بود و همواره از خدمت به مردم و کمک مادی و معنوی به طلاب و قشر مستضعف دریغ نداشت.

آیت‌الله شیخ غلامرضا دهشت پس از پیروزی انقلاب در مسیر نهضت امام خمینی(ره) تلاش فراوان کرد و در دوران دفاع مقدس چندین بار به جبهه‌های نبرد رفت و اولین ستاد کمک رسانی به جبهه‌ها را در مسجد بناهای مشهد تاسیس نمود و ضمن ارسال کمک و اعزام روحانی به جبهه‌ها، خود گاهی به عیادت از مجروحین و خانواده‌های شهدا می‌رفت.

وی ارادت خاصی به اهل بیت(ع) داشت و همه ساله در ایام شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) در منزل خود مجلس سوگواری برپا می‌نمود. ایشان در بسیاری از محافل مشهد و شهرهای دیگر به وعظ و سخنرانی اشتغال داشت و روضه خوانی را افتخار خود می‌دانست.
این عالم ربانی سرانجام پس از عمری خدمت و تلاش علمی و عملی، در ایام نزدیک به شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) پس از یک دوره طولانی بیماری در روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد‌دار فانی را وداع گفت و در صحن آزادی حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 16