حوزه از تبلیغ در سطح جهانی غافل نشود/ گرایش‌های درونی و جریانات منحرف و منحط از موانع تبلیغ دین هستند

حجت الاسلام علیرضا اعرافی رییس جامعه المصطفی العالمیه

رییس جامعه المصطفی العالمیه بر ضرورت برطرف کردن موانع تبلیغ و نگرش جهانی به تبلیغ معارف اسلامی تأکید کرد و گفت: امیال و گرایش های درونی و جریانات منحرف کننده و منحط از موانعی است که بر سر راه تبلیغ در راه دین و دستیابی به اهداف تبلیغی قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه در همایش مجمع مبلغان رمضان المبارک در سالن اهل بیت اصفهان، خودسازی در مبلغان را امری لازم و ضروری توصیف کرد و ابراز داشت: در پرتو ذخائر معنوی و دینی باید خودسازی در مبلغان صورت بگیرد و مبلغین پیش از دیگران باید به فکر خود در مینه خودسازی و تقویت ایمان باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: اصفهان از ذخائر بزرگ تاریخی برخوردار است و می توان اصفهان را فراتر از امروز آن ترسیم کرد، حوزه علمیه اصفهان حوزه ای است که در علوم اسلامی سرآمد روزگار بوده است و مکتب مختص به خود را دارا بوده و امروزه در پرتوی انقلاب اسلامی می­تواند به جایگاهی رفیع­تر از گذشته دست پیدا کند و در جهان ایفای نقش داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اهمیت شناخت موانع برای دستیابی به اهداف، گفت: لازم است انسان برای انجام دادن هرکاری موانع موجود بر سر آن راه را شناسایی کند و بکوشد آنها را برطرف کند تا بتواند به اهداف مد نظر خود دست پیدا کند، باید با یک برنامه ریزی و آینده نگری دقیق نسبت به اهداف و موانع بر سر راه آن تلاش کنیم تا در راه خود قدم گذاشته و به هدف نهایی دست پیدا کنیم.

رییس جامعه المصطفی العالمیه خاطر نشان کرد: در حوزه علمیه باید با نگاهی عمیق و دقیق موانع مختلف فکری، فلسفی، اعتقادی و دیگر موانع موجود راشناخت و برای برطرف کردن آنها تلاش کرد که این موانع در چهار سطح پیش روی ما قرار گرفته­اند و دسته اول آن موانع عام هستند، موانعی که از طریق شیطان و روش­های شیطانی بر سر راه انسان قرار می­گیرند، هوا و هوس از همین موانع عام هستند که دین همواره در تلاش بوده است که انسان را از هوا و هوس و شهوات نجات دهد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: در قرآن شیطان در یک سیر منطقی و دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است و برای مقابله با این مانع باید از قرآن استفاده کرد، امیال و گرایش های درونی و جریانات منحرف کننده و منحط از دیگر موانعی است که بر سر راه تبلیغ در راه دین و دستیابی به اهداف تبلیغی قرار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی سطح دوم موانع موجود بر سر راه حوزه علمیه و تبلیغ دین را موانع گفتمانی تمدن غرب ذکر کرد و ابراز داشت: گفتمانی که در غرب در دوره رنسانس پدید آمد و وارد جهان شد با استفاده دانشمندان و فلاسفه غربی از افول کشورهای اسلامی صورت گرفت، این گفتمان سراسر مادی گرا و اومانیستی است و خالی از روح معنوی و الهی است و تنها به دنبال گسترش افکار اومانیستی و غیر الهی است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: امروزه همه محافل علمی و فکری در جهان تحت تأثیر تفکر غرب و پارادایم فکری غربی و غیر الهی و مادی است و تمدن غرب علیرغم دستاوردهای مختلف دارای روح غیر الهی و محوریت انسانی و مادی و اومانیستی است و برپایه شهوات و اصول غیر اخلاقی است.

وی با اشاره به محتوای فکری تمدن غربی گفت: تمدن غرب تمدنی است که فیلسوفان و دانشمندان الحادی آن را بدون روح معنوی و الهی و بر پایه شهوات و خالی از خدا بنیان کرده است، مکتب لذت گرایی و انسان محور دستاورد نگرش فلاسفه غرب است و طبیعی است که متفکران و اندیشمندان اسلامی در برابر آن ساکت نباشند، حتی روح ماده گرایی و اومانیستی فلسفه غرب در علوم انسانی تمدن غرب نیز رسوخ کرده است و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر بنیان سازی اسلامی در علوم انسانی دارند.

نماینده ولی فقیه در شهر میبد ابراز داشت: مخاطبین مبلغین در افکار غرب پرورش یافته­اند و همه زندگی و نگرش آنها تحت تأثیر افکار غرب و فلسفه الحادی غرب است و شالوده تفکر آنها بر مبنای تفکر مادی غرب شکل گرفته است، وجود انواع ایسم­ها و تفکر پر زرق و برق غربی­ها مانعی بر سر راه تبلیغ دین است و باید بر آن فائق آمد و در صورت از بین برد این مانع تأثیر گذاری تبلیغات دینی بیشتر و بهتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی سطح سوم موانع موجود بر سر راه تبلیغ دین را رخدادهای دوران معاصر نامید و تصریح کرد: مسائلی مانند تکثر و تنوع رسانه­ای و گروه­های مرجع که موجب می شود جوان بر سر هزار راهی قرار بگیرد و تکثر و تنوع گروه­های مرجع و رقبای معرفتی از دیگر موانعی است که در جهان امروز با آن در عرصه تبلیغ مواجه هستیم.

وی با اشاره به گسترش ادیان غیر الهی مانند بودایی و کنفسیوس گفت: این ادیان که از آنها تعبیر به ادیان شرقی می شود در کنار ادیان غیر الهی موجود در آفریقا نزدیک به یک سوم جمعیت جهان را پیرو خود قرار داده اند و همانطور که وهابیت و مسیحیت در حال جذب جوانان و ورود به فضای فکری و ذهنی جامعه هستند به زودی ادیان شرقی و الحادی نیز به جذب نسل جوان اقدام خواهند کرد و فرقه­هایی مانند بهائیت در رده­های بسیار پایین تری از این ادیان قرار دارند.

رییس جامعه المصطفی العالمیه مسیحیت را دینی در حال گسترش و پیشرفت از طریق ابزار مختلف به ویژه رسانه ها توصیف کرد و ابراز داشت: در درون جهان اسلام نیز دچار تکثر و فرقه­های مختلفی هستیم که تفکر و نگرش تکفیری برای جهان اسلام بیش از هر فرقه ای خطرناک است زیرا این نگرش موجب برهم خوردن اتحاد جهان اسلام شده است و اگر سران کشورهای اسلامی با یکدیگر حداقل توافق و اتحاد را داشتند در منطقه دیگر جایی برای آمریکا و اسرائیل باقی نمی ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر نگرش جهانی برای تبلیغ معارف دینی خاطر نشان کرد: روحانیت و حوزه نباید از سطوح جهانی تبلیغ غافل شوند بلکه باید با برطرف کردن خلأ علمی موجود در حوزه های علمیه در ابعاد اجتماعی و جهانی به تبلیغ در سطح جهانی بپردازیم.

نماینده ولی فقیه در شهر میبد انقلاب اسلامی ایران را دارای ابعاد جهانی دانست و افزود: به علت بعد جهانی و گستره بالای انقلاب اسلامی است که دشمنان از خواب بیدار شده و تلاش می کنند گفتمان انقلاب را از میان بردارند و مانع از رشد حوزه و روحانیت و انتشار افکار انقلاب اسلامی در سطح جهان شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 2 =