حجت‌الاسلام قرائتی: جریان‌های تکفیری از غیرت دینی مسلمانان سوء‌استفاده کرده‌اند

%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%da%a9%d9%81%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%ba%db%8c%d8%b1%d8%aa-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d9%88%d8%a1%e2%80%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%d8%af

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به سوءاستفاده جریان‌های تکفیری مانند طالبان، داعش و … از غیرت دینی مسلمانان، گفت: مسلمانان باید در موضوعات برحق تعصب داشته باشند و با غیرت دینی از اصول و اعتقادات خود دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، استاد و مفسر قرآن کریم، در برنامه درس‌هایی از قرآن که شب گذشته، ۱۰ تیر در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به غیرت دینی گفت: گاهی اوقات در گفت‌وگوهای محاوره‌ای، افراد به یکدیگر می‌گویند: «فلانی این قدر متعصب نباش». این تعصب اگر در حوزه حق باشد امری پسندیده به‌شمار می‌رود اما اگر تعصب افراد در موضوعات باطل باشد هیچ ارزشی ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه متأسفانه ما برای نمازمان غیرت دینی نداریم، افزود: متأسفانه حرکت برخی از هواپیماهای ما مصادف با اذان صبح است و هنگامی هم که این هواپیما به مقصد می‌رسد، نماز قضا است، اگر چند بار مسافران به‌خاطر این برنامه‌ریزی اعتصاب کنند، قطعاً مواردی از این دست رخ نمی‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم گفت: این کتاب می‌گوید که اگر در جائی دیدید که آیات الهی و مردان خداوند را مورد تمسخر قرار می‌دهند، حقِ بی‌تفاوتی و بی‌تعصبی را ندارید؛ یعنی یا از جلسه بیرون بروید و یا موضوع بحث را عوض کنید.

لزوم داشتن دافعه و جاذبه در هر اقدام

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه با انتقاد از برخی افراد که می‌گویند ما با همه می‌سازیم، اظهار کرد: گفتن این جمله خطاست زیرا نه تنها کمال فرد در ساختن با همه نیست بلکه با منش قرآن هم در تعارض است، فرد اگر اقدامی کرد باید آن اقدامش هم دارای دافعه باشد و هم دارای جاذبه.

این استاد و مفسر قرآن کریم در ادامه با اشاره به آیه ۴۶ سوره هود «قَالَ یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُکَ أَن تَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ، فرمود اى نوح او در حقیقت از کسان تو نیست او [داراى] کردارى ناشایسته است پس چیزى را که بدان علم ندارى از من مخواه. من به تو اندرز مى‌‏دهم که مبادا از نادانان باشى»، ادامه داد: خداوند در آیات مختلف قرآن اشاره می‌کند که در برخی مواقع و با افراد مختلف، حتی زن و فرزندان باید برخورد قاطع و محکمی صورت بگیرد، نمود این برخورد را می‌توان در سخنان شهید آیت‌الله دکتر سید‌محمد حسینی‌بهشتی دید که گفت: «آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر».

وی در ادامه با اشاره به گوساله‌‌پرست‌ شدن قوم بنی اسرائیل توسط سامری و برخورد شدید حضرت موسی(ع) با برادرش هارون به‌خاطر این موضوع، اظهار کرد: امام خمینی(ره) به‌خاطر توصیه پزشکان، روزی چند مرتبه پیاده‌روی می‌کردند، روزی یکی از نزدیکان ایشان مشاهده می‌کند که امام(ره) علاوه بر راه رفتن روزانه‌شان، لبهایش را می‌گزند. وقتی که علت را جویا شدند ایشان پاسخ دادند: «ای کاش من جوان بودم و می‌توانستم به لندن بروم و سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی را ترور کنم».

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه با بیان اینکه اقداماتی از این دست غیرت دینی هستند، افزود: فتوای ارتداد سلمان رشدی توسط امام خمینی(ره) خواب را از چشمان این فرد گرفت، اگر کسی به پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان(ع) فحاشی کند، همانجا باید این فرد کشته شود و نیازی به حاکم شرع و دادگاه هم ندارد.

وی در رابطه با چرائی ارتداد و اعدام افرادی که از دین اسلام خارج می‌شوند، اظهار کرد: مردم حق دارند آرامش داشته باشند و این مسئله با داشتن آزادی در تعارض نیست. آزادی معنا، مفهوم و محدوده خاص خودش را دارد. برای مثال آیا فردی به‌عنوان آزادی می‌تواند با لباس غیرمتعارف در یک جلسه کاملاً رسمی وارد شود؟

رئیس ستاد اقامه نماز  با اشاره به سوءاستفاده جریان‌های تکفیری مانند طالبان، داعش و … از غیرت دینی مسلمانان، گفت: قرآن نیز بر تعصب دینی اشاره کرده است بنابراین مسلمانان باید در موضوعات بر‌حق تعصب داشته باشند و با غیرت دینی از اصول و اعتقادات خود دفاع کنند.

وی با بیان اینکه خداوند در آیات قرآن کریم اشاره می‌کند اگر کسی شهادتین را می‌گوید نباید او را کافر دانست و بر کسی نباید برچسب بی‌دینی زد، افزود: فرقه وهابیت تا آنجا که توانسته است شیعه‌کشی کرده و آن را ترویج داده است اما در عمرش حتی یک بار با یهودیت مقابله نکرده است.

نداشتن غیرت دینی همسران؛ علت بدحجابی زنان

این مفسر قرآن کریم در ادامه علت بدحجابی زنان در جامعه را نداشتن غیرت دینی همسران این افراد دانست و ابراز کرد: دین اسلام برای زنان ارزش قائل است و معتقد است آنها نباید خودشان را برای نامحرمان، عرضه کنند.

وی در ادامه علت قیام عاشورای امام حسین(ع) را بی‌عملی مردم نسبت به دین دانست و افزود: اگر در این روز آتش زدن خیمه‌ها، سر بریدن‌ها، شهادت حضرت علی اصغر(ع) و سایر یاران و فرزندان امام نبود، هیچ‌گاه غیرت دینی مسلمانان علیه یزید و بنی‌امیه نمود پیدا نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه زمانی که مردم در اضطرار هستند خرید و فروش به چند برابر قیمت، حرام است، اظهار کرد: اگر کسی در جائی مشکلی دارد نباید از مشکل او سوء استفاده شود، اگر در چنین مواردی با خدا معامله کنیم، قطعاً خداوند نیز برای بنده جبران می‌کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیه ۵۷ سوره انبیاء «وَتَاللَّهِ لَأَکِیدَنَّ أَصْنَامَکُم بَعْدَ أَن تُوَلُّوا مُدْبِرِینَ، و سوگند به خدا که پس از آنکه پشت کردید و رفتید قطعا در کار بتانتان تدبیرى خواهم کرد» اظهار کرد: انقلاب اسلامی زمانی به پیروزی رسید که امام خمینی(ره) فرمودند: «من به دهان دولت می‌زنم…». همین جمله ایشان باعث فرار بختیار شد، همه چیز با مذاکره کردن قابل حل نیست بلکه در مواردی نیز لازم است که افراد با چنین روحیاتی عمل کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 10