به حاشیه رانده شدن اخلاق نتیجه غلبه روح مادی گری و تفکرات غیر الهی است

IMAGE634950696518281250
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: باید از روحانیت ماه رمضان استفاده و اصل یکسان نگری و طرفداری از عدالت را زنده کرد و اجازه ندهیم که بر خلاف این دو اصل رفتار شود تا دنیا را در سایه همین زنده کردن اصول اخلاقی که بزرگترین سرمایه انسان است، تبدیل به دنیایی امن و امان و گلستان کنیم.

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در ویژه برنامه مکارم اخلاق که در شب چهارم ماه مبارک رمضان از شبکه ۳ سیما پخش شد، به ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: علت افزایش درگیری، قتل و نزاع در دنیای امروزی و گسترش روز به روز پرونده‌های قضایی، فاصله گرفتن جامعه از اخلاق  است.

وی با نگاهی به کمرنگ شدن مسائل اخلاقی و آثار آن در دنیای امروز، اظهار داشت: در اثر غلبه روح مادی گری و تفکرات غیر الهی، اخلاق در جامعه به حاشیه رانده شده و به سبب کمرنگ شدن اخلاقیات که عده‌ای از آن به نظریات ایده‌آلیستی و غیرقابل عمل تعبیر می‌کنند، دنیا تبدیل به آتش فشان شده است.

این مرجع تقلید تأکید کرد: دنیا در اثر کمرنگی مسائل اخلاقی تبدیل به کوه آتش فشانی شده که گاه در حال فوران و گاه مثل آتش زیر سنگ‌ها است که هر لحظه امکان زبانه کشیدن دارد.

وی با طرح این سوال که «چرا بیشترین سرمایه انسان‌ها تبدیل به جنگ افزارهایی می‌شود که کار آن نابودی انسان‌ها و تخریب زندگی آنان است و چرا این سرمایه عظیم صرف آبادی و عمران دنیا نمی‌شود؟» تصریح کرد: اصول اخلاقی زیادی در سایه دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) وجود دارد که می‌تواند انسان را از حرکت کردن در این‌گونه پرتگاه‌ها و بیراه‌ها نجات دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: دو اصل اخلاقی وجود دارد که اگر در دنیا زنده شده و به آن عمل شود، چهره دنیا به کلی عوض می‌شود و نابسامانی‌ها سامان می‌یابد؛ یکی از این دو اصل،‌ یکسان‌نگری در منافع خویشتن و دیگران است که اگر این اصلا اخلاقی زنده شود، دنیا گلستان می‌شود.

وی اضافه کرد: در روایتی آمده است که روزی پیامبر اکرم(ص) سوار بر ناقه به مسافرتی می‌رفت تا این‌که مردی عرب ناقه را گرفت و از ایشان دستور عملی را خواست که با انجام آن عمل بهشتی شود. حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند «آن‌چه که دوست داری مردم درباره تو رفتار کنند، تو با دیگران رفتار کن و آن‌چه که دشمن داری تا با تو رفتار شود، از آن رفتار با دیگران پرهیز کن»، مرد عرب ناقه را گرفته و منتظر نصیحتی دیگر بود که پیامبر(ص) فرمودند «دست از ناقه بردار» که این بدان معناست که همه برنامه زندگی در همین یک جمله خلاصه می‌شود.

این مرجع تقلید تأکید کرد: اگر همه دولت‌ها به ویژه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها یکسان نگر باشند و آن‌چه را که برای خود می‌خواهند، برای دیگران هم بخواهند، دنیا گلستان می‌شود؛ اما مشکل اینجاست که انحصارطلبی، روح مادی گری و حرص و طمع مسلط شده و یکسان نگری از میان رفته است.

وی اضافه کرد: در شرایط امروزی که به هر قیمت حتی اگر افروختن آتش جنگ، نابودی انسان‌ها و متلاشی کردن خانه‌ها و کاشانه‌ها باشد، سعی می‌شود تا منافع شخصی حفظ شود، در حقیقت خوی حیوانی بر انسان مسلط شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این‌که دومین اصل اخلاقی برای برون رفت از نابسامانی‌‌ها، ‌طرفداری از عدالت و قیام به ان است، تصریح کرد: اگر اخلاق یکسان نگری و طرفداری از عدالت بدون تفاوت میان دوست و دشمن زنده شود، این حجم گسترده پرونده دادگستری که روز به روز در حال گسترش است، کاهش چشم گیری خواهد یافت.

وی در پایان گفت: باید از روحانیت ماه رمضان استفاده و اصل یکسان نگری و طرفداری از عدالت را زنده کرد و اجازه ندهیم که بر خلاف این دو اصل رفتار شود تا دنیا را در سایه همین زنده کردن اصول اخلاقی که بزرگترین سرمایه انسان است، تبدیل به دنیایی امن و امان و گلستان کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 7