کاری که برای خوشایند مردم انجام شود خالص نیست

1_L_134212
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که همه لحظات کار باید برای رضای الهی باشد، گفت: اخلاص این است که کار ما تا آخر خدایی باشد.

حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در دومین جلسه درس تفسیر خود در ماه مبارک رمضان که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت و گفت: هر سوره هدفی دارد که روح آن سوره است و انسان محقق و مفسر کسی است که روح سوره را به دست می‌آورد.

وی با بیان این‌که هدف و روح سوره زمر توحید و مبارزه با شرک است، ابراز کرد: توحید و منازعه با بت پرستان و غیر خدا پرستان از ویژگی‌های این سوره است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه نخست سوره زمر «تَنزِیلُ الْکِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ»، اظهار کرد: تنزیل به معنای منزل و صفت کتاب است و اضافه آن از نوع اضافه صفت به موصوف است.

حضرت آیت‌الله سبحانی بیان کرد: برخی عنوان می‌کنند که قرآن را دیگران برای پیامبر(ص) املاء کرده و برخی نیز می‌گویند پیامبر قرآن را استنساخ کرده است، اما همه این‌ها را خداوند در قرآن رد کرده و فرموده قرآن از جانب خدا است.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: برخی نیز عنوان می‌کنند که پیامبر(ص) از جانب خدا مبعوث شد اما هرچه بیان کرده از جانب خودش است اما آیه فوق جواب این عده را می‌دهد.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در ادامه به تبیین کلمه عزیر و حکیم پرداخت و افزود: عزیز به کسی می‌گویند که مغلوب نمی‌شود و در میدان مبارزه شکست نمی‌خورد و حکیم کسی است که افعالش عاقلانه و از روی هدف است.

وی با تأکید بر این‌که قرآن عزیز است و مغلوب نمی‌شود، ابراز کرد: قرآن ۱۴ قرن است که اعلام مبارزه کرده و احدی نتوانسته مانند آن را بیاورد.

این مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که چرا در جایی از قرآن تنزیل یعنی نزول تدریجی آمده و در جایی دیگر انزلنا یعنی نزول دفعی آمده، گفت: خداوند در سوره فرقان فرموده اگر قرآن یکجا نازل می‌شد ارتباطش با شما قطع می‌شد از این رو تدریجی و در ۲۳ سال نازل شد و یکجا نیز پیامبر را بر مجموع قرآن آگاه ساخت و این منافاتی با هم ندارد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه «إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّینَ»، اظهار کرد: بالحق در این آیه به معنای سر تا پا حق بودن است؛ یعنی این کتاب ملبوس و مقرون به حق است و هیچ نوع باطلی در آن وجود ندارد.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: چون این کتاب حق است نتیجه آن «فاعبد» است یعنی خدا را بپرستید و غیر خدا را اطاعت نکنید.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با تأکید بر این‌که عمل خالص بسیار مشکل است، گفت: خلوص دارای مراتب مختلفی است و اگر انسان بخواهد عبادت خالص را پیدا کند کار بسیار مشکلی است.

وی با اشاره به روایات بر اهمیت اخلاص در عمل تأکید کرد و افزود: در روایات آمده خوشا به حال کسانی که دعا و نماز را برای خدا خالص می‌کنند و آنچه را می‌بینند مشغول شان نمی‌کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: برخی کارهای خیر انجام می‌دهند اما باید دید آن کار را برای خدا و خالصانه انجام داده‌اند یا نه؟ چون برخی ابتدای کارشان الهی است اما با گذشت زمان به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که همه لحظات کار باید برای رضای الهی باشد، گفت:‌ اخلاص این است که کار ما تا آخر خدایی باشد؛ کار برای خدا ارزش دارد و باید تلاش کرد تا انگیزه ما الهی باشد.

استاد برجسته تفسیر قرآن خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) راضی نبودند که کتاب کشف‌الاسرار به نام ایشان باشد و می‌خواستند این کارشان برای خدا باشد و هرچه خواستند معلوم نباشد بیشتر مشخص شد که این کتاب برای ایشان است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) ادامه داد: هر انسانی که عملی را انجام می‌دهد و نظری به مردم ندارد که از او تعریف کنند اخلاص در عمل بیشتری دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 7