همه کمالات و خیرات انسان مرهون تقوا است

نوری همدانی
حضرت آیت‏الله نوری همدانی گفت: ایمان آوردن به یگانگی، خوف در صورت تخلف از فرمان الهی، رجا و امیدواری برای توفیق و کمک از سوی پروردگار و بالاخره محبت خداوند متعال از عواملی است که رابطه انسان و خداوند کریم را محکم تر می‏کند که این همان تقوای الهی است.

حضرت آیت‏الله حسین نوری همدانی، در دومین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به آیه ۱۸۳ سوره مبارکه بقره گفت: در آخر این آیه خداوند به فلسفه گرفتن روزه اشاره می‏کند و می‏فرماید روزه بگیرید شاید به تقوا برسید.

وی به اهمیت و مقام بلند تقوا در نزد خداوند متعال اشاره کرد و ابراز داشت: خداوند کریم در قرآن مجید تمام خیرات، کمالات و سعادت انسان را مرهون تقوا معرفی می‏کند؛ بنابراین برای ما لازم است که تقوا را درست بشناسیم و بدانیم تقوای کامل چیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که بعضی‏ها تقوا را به پرهیزگاری معنا می‏کنند اما در واقع تقوا به معنای پرهیزگاری نیست، تصریح کرد: تقوا معنای وسیع‏تر و جامعی دارد که یکی از آن معانی ارتباط بین انسان و خداوند متعال است.

حضرت آیت‏الله نوری همدانی با بیان این که رابطه بین انسان و خداوند به چند بخش تقسیم می‏شود، اظهار داشت: ایمان آوردن به یگانگی، خوف در صورت تخلف از فرمان الهی، رجا و امیدواری برای توفیق و کمک از سوی پروردگار و بالاخره محبت خداوند متعال از عواملی است که رابطه انسان و خداوند کریم را محکم تر می‏کند که این همان تقوای الهی است.

وی با اشاره به این که در قرآن کریم همه کمالات و خیرات مرهون تقوا بیان شده است، ابراز داشت: در سه جای قرآن کریم آمده است که خداوند با کسانی است که تقوا داشته باشند و در دو جای دیگر آمده است که عاقبت نیک از آن افراد با تقوا است و در سه جای دیگر قرآن کریم به این که خداوند افراد با تقوا را دوست دارد نیز اشاره شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، تقوا را میزان هر شخص و هر عملی دانست و تصریح کرد: هر کس که سرمایه تقوا را دارا باشد مجهز است و هرکس که از تقوا دور باشد به دره تاریک فساد و گناه سقوط خواهد کرد.

حضرت آیت‏الله نوری همدانی در پایان با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) که در قرآن کریم بیان شده است، اظهار داشت: هر کسی که راه تقوا را در پیش گیرد و در این راه استقامت داشته باشد خداوند متعال او را عظمت و عزت می‏دهد و از ذلت گناه دور می‏دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 9