تعصب کورکورانه عامل اصلی جنایات تکفیری ها است

IMAGE634950696518281250
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: امروزه تکفیری‌ها مرتکب اعمالی می‌شوند که تمام بشریت، از خداپرست و مادی‌گرا با آن مخالفند؛ این عده که از روی تعصب کورکورانه ناشنوا و نابینا شده‌اند، تمام جنایات و گناهان کبیره و حتی بدترین شکل از فحشا را مجاز پنداشته و به آن وصله جهاد می‌زنند.

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در ویژه برنامه مکارم اخلاق که از شبکه ۳ سیما پخش شد، به ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در چهارمین درخواست خویش در فراز یازدهم از دعای مکارم الاخلاق خطاب به خداوند متعال می‌فرمایند «وَ لَاالْعَمى‏ عَنْ سَبیلِکَ»؛‌ خداوندا چنان توفیقی به من بده که از یافتن راه تو نابینا نشوم ، راه را ببینم، بشناسم و از راه تو بروم.

وی در ادامه افزود: با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که خداوند متعال، دو رقم بینایی و شنوایی برای انسان قائل است؛ در آیات متعددی با صراحت اشاره شده که افرادی با چشم و گوش سالم وجود دارند که حقایق را نه می‌شنوند و نه می‌بینند.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: خداوند در آیه ۱۷۹ سوره اعراب درباره گروهی از غافلان و بی خبران می‌فرماید «لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها» آن‌ها دل‌هایی دارند که با آن چیزی نمی‌فهمند؛ خدای متعال در این آیه «قلوب» را به معنای عقل گرفته است بدین معنا که آنان با وجود این‌که عقل دارند، چیزی نمی‌فهمند.

وی تصریح کرد: در ادامه آیه فوق آمده است، «وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها» غافلان چشم‌هایی دارند که با آن نمی‌بینند  «وَلَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها» و گوش‌هایی دارند که با آن نمی‌شنوند؛ «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ» این دسته از غافلان همچون چهارپایان بلکه گمراه‌تر از چهارپایان‌اند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: انسان‌های بسیاری از نعمت عقل، چشم و گوش برخوردارند اما توانایی دیدن واقعیت زندگی و درک آن را ندارند؛ یکی از عوامل چشم پوشی از واقعیات زندگی تعصب کورکورانه و خشک نسبت به مذهب، جناح و شخصی خاص است که در واقع چشم و گوش را بسته و جلوی دیدن و شنیدن را می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنانچه روشن است، امروزه تکفیری‌ها مرتکب اعمالی می‌شوند که تمام بشریت، از خداپرست و مادی‌گرا با آن مخالفند؛ این عده که از روی تعصب کورکورانه ناشنوا و نابینا شده‌اند، تمام جنایات و گناهان کبیره و حتی بدترین شکل از فحشا را مجاز پنداشته و به آن وصله جهاد می‌زنند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که پیروی از هوای نفس دومین علت بسته شدن چشم و گوش انسان است، ابراز داشت: هوای نفس پرده بر روی درک و دید انسان می‌اندازد؛ گاه اشخاصی پیدا می‌شوند که به واسطه هوای نفس افراطی به دنبال چیزی رفته که همه آن را بد و زشت می‌دانند اما ایشان گمان می‌کنند کار خوبی است.

وی با بیان این‌که فرو رفتن در گناه سومین علت بسته شدن چشم و گوش انسان است، تأکید کرد: یکی از آثار گناه این است که عقل و درک انسان و نیز بینایی و شنوایی درونی وی را می‌گیرد و این در صورتی است که شناخت صحیح را نجات و سعادت، مسأله بسیار مهمی است و امام سجاد(ع) در این خصوص می‌فرمایند «خداوندا چنان توفیقی به من بده که از یافتن راه تو نابینا نشوم».

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان گفت: ماه مبارک رمضان، فرصت بسیار خوبی است تا پرده‌هایی که بر چشم درون ما افتاده را کنار زده و سنگینی‌های گوش درون را از بین ببریم، قلبی بینا شنوا و درک کننده حقایق داشته باشیم و بتوانیم راه به سوی خدا را با این عقل و بینش صحیح از راه‌های انحرافی پیدا کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 9