«حجاب کالیفرنیایی!»

e6f3c9467ad625d42be541a79eef8f09_M

همسر ˈعلی اخوین انصاریˈ تنها استاندار شهید کشور که مدتها به اتفاق وی در آمریکا زندگی کرد به نقل خاطره ای از آن ایام درباره حجاب مسلمانان این کشور پرداخت .

حمیده دانش کاظمیˈ در گفت وگو با ایرنا گفت: در ایامی که در آمریکا به سر می بردیم ، شهید انصاری از من خواسته بود تا جایی که ممکن است برای تبلیغ اسلام در آمریکا با چادر در بیرون از خانه حاضر شوم که این کار را هم می کردم، یک لباس بلند سه تکه دوخته بودم شبیه لباس های شمالی خودمان که هنوز هم توی مراسم از همین نوع حجاب استفاده می کنم (مانتو، شلوار و مقنعه بلند یکرنگ).

وی افزود: برای رعایت عرف آنجا باید لباس های سفید، شیری و کرم می پوشیدم، چون پوشیدن لباس قهوه ای تیره در تابستان در نگاه آنها مثل راه رفتن روی چهار دست و پا بود. من نسبت به بقیه خواهران کمی سنتی تر می پوشیدم، همه خانم ها پوشیده و محجب بودند ولی حجاب خانم غفوری فرد (همسر آقای غفوری فرد) بسیار اسلامی بود.

دانش کاظمی اضافه کرد: در آمریکا دانشجویان مسلمانی که به هر دلیل از پوشش اسلامی متداول در ایران اکراه داشتند و از طرفی خود را در دایره مسلمانی می دانستند، برای رعایت حجاب اسلامی به نوعی جدید از پوشش اسلامی روی آوردند که به ˈحجاب کالیفرنیاییˈ معروف شد.وی خاطر نشان کرد: در این نوع حجاب، خانم ها یک نوع روسری را به سر کرده که معمولا موهای جلو بیرون بود و لچک های آن را از پشت سر گره می زدند مثل روسری های خانم های شمالی در شالیزار و این تمام حجاب آنها بود.

دانش کاظمی با بیان اینکه علی با این نوع حجاب میانه خوبی نداشت ، ادامه داد: او حرص زیادی می خورد تا بتواند روی آنها اثر گذارد تا نوع حجابشان را عوض کنند اما من او را دعوت به آرامش می کردم و می گفتم، هر کسی عقیده ای دارد.وی یادآور شد: البته در مراسم آنها در کالیفرنیا شرکت می کردیم انجمن اسلامی آنها بعضی از مراسم از جمله ۱۵ خرداد را بسیار با شکوه برگزار می کردند و شاید در این ایام سه چهار روز مراسم می گرفتند و از قبل بلیتش را نفری ۱۰ دلار می فروختند.

همسر شهید انصاری گفت: به خاطر جمعیت زیادی که در این مراسم می آمد، سالن دانشگاه و خوابگاهش را در اختیار می گرفتند، این نوع مراسم از این جهت که مذهبی ها همدیگر را پیدا می کردند و زمینه ارتباطات بعدی را فراهم می آورد، بسیار مفید و موثر بود.وی ابراز کرد: ظاهرا مسئول این مجموعه ˈمحمد هاشمی رفسنجانیˈ بود که به خاطر سن زیاد و اسکان زیادش در کالیفرنیا به ˈ ممد پدرˈ معروف شده بود.

دانش کاظمی گفت: یادم هست، آن روز امامت نماز جماعت را علی بر عهده داشت، فقط من و خانم غفوری فرد از نماز جماعت محروم شدیم، چون من منتظر شدم او وضو بگیرد ولی دیر آمد، سر من داد کشید که تو می توانستی بروی پشت سر آقایان در ردیف اول ایستاده تا اتصال برقرار شود و بعد من در کنارت بایستم.وی افزود: او راست می گفت، چون از هر طرف که می خواستیم به صف مردها متصل شویم، آن طرف توسط همین خانم هایی که حجاب کالیفرنیایی داشتند، مسدود شده بود و از آنجا که حجاب آنها ایراد داشت ، ما نتوانستیم نمازمان را با آنها به جماعت بخوانیم.

**شهیدی از خطه سرسبز گیلانˈعلی انصاری اخوین ˈ متولد رودسر از استان گیلان بود که دوران کودکی را در زادگاهش سپری کرد و در دوره جوانی برای ادامه تحصیل در دبیرستان نظام رهسپار تهران شد.در خرداد سال ۱۳۴۲ از دبیرستان اخراج شد، پس از اخذ دیپلم در رشته اقتصاد دانشگاه تهران پذیرفته شد اما پس از یک سال انصراف داد و تحصیلات خود را در رشته ریاضی دانشگاه تهران آغاز کرد.

او در این دوره چندین مرتبه توسط ساواک بازداشت و به زندان رفت. پس از اتمام دوره کارشناسی به دلیل اینکه ساواک با ادامه تحصیلش در ایران مخالف بود به توصیه پدربزرگوارش با اسم مستعار به آمریکا رفت و در دو رشته «صنایع» و «ریاضی» به طور همزمان تحصیلاتش را ادامه داد و در رشته ریاضی موفق به اخذ مدرک دکترا شد.او در زمان حضورش در آمریکا، دبیر انتشارات انجمن اسلامی بود و در زمینه انتشار کتب با روحانیون مبارز رابطه بسیار نزدیکی داشت و همچنین به عنوان استاد در دانشگاه تدریس می کرد که پس از دو ترم به جرم تبلیغ در هنگام تحصیل، از تدریس در همه دانشگا ه های این کشور منع شد ولی پس از مدتی مسئولیت برگزاری مجالس و تظاهرات را در آمریکا به عهده گرفت.

شهید انصاری به دلیل دوستی با دکتر چمران چندین مرتبه به لبنان رفت و پس از پیروزی انقلاب به ایران بازگشت و ابتدا به عنوان معاون استاندار خراسان و سپس در جایگاه استاندار گیلان به خدمت پرداخت.در همان زمان ریاست دانشکده فنی گیلان و عضویت هیأت علمی دانشگاه تهران را بر عهده گرفت.وی در تاریخ پانزدهم تیر سال ۶۰ یک هفته پس از انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین در شهر رشت آرام و مطمئن ندای حق را لبیک گفت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 7 =