نظریه تکامل انسان از میمون بر خلاف آیات قرآن است

1_L_134212
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که نسل انسان‌ها از آدم و حوا آفریده است، گفت: قرآن نظریه تکامل انسان از میمون را رد کرده است.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در تفسیر آیه ششم سوره مبارک زمر در مسجد مدرسه علمیه حجتیه قم اظهار داشت: بحث دیروز در مورد آسمان‌ها و اجرام آسمانی بود اما آیه امروز مربوط به موجودات زمینی است.

وی این آیه شریفه را به سه بخش کلی تقسیم بندی کرد و گفت: مبداء آفرینش بشر«خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَهٍ»، آفرینش چهارپایان«أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِیَهَ» و چگونگی آفرینش بشر«یَخْلُقُکُمْ فی‏ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ» سه محور بحث است؛ این آیه کوتاه اما ‌مطالبش بسیار مهم است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در توضیح بخش اول، ابراز داشت: همه ما از آدم آفریده شده ایم بنابراین مطلب قرآن نظریه تکامل انسان و این که ابتدا میمون بوده و کم کم به انسان تبدیل شده است را رد می کند.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به جمله«ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها»گفت: در اینجا باید«من»را بیانیه گرفت تا معنای آیه درست شود یعنی خداوند همسرش حوا را نیز از جنس خودش آفریده است و تحولاتی از خاک بودن تا آدم شدن صورت گرفته، برای حوا نیز اتفاق افتاده است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که شاید این مسأله پاسخی به توارت تحریف شده باشد، بیان داشت: در تورات تحریفی آمده است که حوا از رگ ران آدم آفریده شده است؛ اگر در آیه شریفه کلمه«من»را تبعیضیه بگیریم، مطابق با نظر این تورات می شود بنابراین نباید«من»را بیانیه بگیریم.

وی افزود: نکته دیگر این بخش از آیه این است که در گذشته بچه را تنها متعلق به پدر می دانستند و نقش و سهم مادر را محدود به محفظه نگه داری بچه، می کردند مانند رحم‌های اجاره ای امروزی؛ قرآن این نظریه را قبول ندارد؛ علم نیز همین مطلب را می گوید که بشر جزئی از مادر و جزئی از پدر دارد که همان اسپرم و تخمک است، خداوند نیز در این باره می فرماید«إِنَّا خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن نُّطْفَهٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِیهِ».

این مرجع تقلید در جمع بندی این بخش از آیه گفت: به عبارت دیگر خداوند اشاره به این مطلب دارد که شما در اصل خلقت هیچ تفاوت و برتری نسبت به یکدیگر ندارید و تنها مزیت انسان به تقوا است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در توضیح«أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِیَهَ» اظهار داشت: سه احتمال در دلیل این که چرا برای چهارپایان کلمه انزال آمده است وجود دارد؛ نظر علامه طباطبایی این است که قرآن در بیان هرچیز را که از غیب بوده و سپس ظاهر می شود کلمه«انزال»را به کار می گیرد مانند«وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ».

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: دوم این که ریشه چهارپایان از عالم بالا است؛ باران، انرژی خورشید و گازهایی که در آسمان وجود دارد منشأ خلقت اینها است به همین دلیل کلمه«انزال» یعنی از بالا آمدن استفاده شده است.

حضرت آیت الله سبحانی در بیان احتمال سوم گفت: ممکن است انزال به معنای رام شدن باشد و اشاره به این که اگر حیوانات می دانستند چه قدرتی دارند هیچ‌گاه از شما فرمانبری نمی کردند؛ یک بچه می تواند شتر را با آن همه نیرویی که دارد، راهبری کند.

وی به تبیین بخش سوم آیه شریفه پرداخت و ابراز داشت: در این قسمت به آفرینش بشری اشاره شده است که بر روی زمین می چرخد و آتش می افروزد، انسان می کشد و خود را خلیفه الله می داند؛ منظور از«خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ»این است که انسان ابتدا نطفه، علقه، مضغه بوده و سپس استخوان‌ها بوجود آمده و روی آنها گوشت فرا گرفته و در نهایت روح در آن دمیده می شود.

این مرجع تقلید در توضیح« فی‏ ظُلُماتٍ ثَلاثٍ»گفت: انسان در دوران جنینی در ۳ تاریک‌خانه است؛ اول شکم، دوم رحم و لایه سوم مشیمه یا بچه‌دان است؛ خداوند در این سه محبس انسان را می آفریند و تبدیل به احسن خلائق می شود.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با اشاره به«ذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ»بیان داشت: خداوند اشاره دارد به این که نظام عظیم یک مدبر واحد دارد زیرا اگر چند مربی وجود داشت، هر یک برنامه و نظری داشت و قطعا در نظام آفرینش اختلاف پیش می آمد.

استاد برجسته تفسیر قرآن خاطرنشان کرد: غالبا آیات خدا نمی خواهد بگوید که او خالق است بلکه می خواهد در مورد ربوبیت خدا بحث کند؛ تمام اختلافات امم در مسأله ربوبیت است؛همه مشرکان و بت پرستان در خالقیت خدا بحث ندارند و نزاع در کارگردانی عالم است؛ حضرت ابراهیم نیز وقتی ستاره را می بیند می فرماید«هَـذَا رَبِّی».

حضرت آیت الله سبحانی افزود: کار رب مدیریت است وقتی می گوییم رب البلد یعنی کسی که شهر را اداره می کند؛ در ادامه خداوند پس از طرح مسأله ربوبیت می فرماید«فَأَنَّى تُصْرَفُونَ» یعنی کجا می روید؟ به سراغ بت‌ها می روید؟! تصرف از آن خدا است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 7