سلسله جلسات تفسیر استاد قرائتی (مدرسه نواب مشهد)-۲

وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها وَ کُتُبِهِ وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتین‏

                                                                                                   تحریم ۱۲

(واو) عطف است یعنی ( ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ) مریم نیز همچون آسیه الگو و نمونه خوبی برای مومنان است.

۲)  (مریم) ۱٫ سی و چند بار در بیست و چند سوره قرآن نام مریم ذکر شده .

۲٫ مریم تنها زنی است که نامش در قرآن برده شده.

 ۳٫ در این آیه به چهار امتیاز مریم اشاره شده (۱٫ پاکدامنی او ۲٫ تولد معجزه آسای عیسی از او ۳٫  صدیقه است  ۴٫ فرمانبرداری محض او ا خدا).

۳)  (مریم بنت عمران) :۱٫ مریم دختر عمران است او از تبار نیکان ونسل خدا پرستان است و چون عمران پدر مریم از بزرگان قوم یهود می باشد و از مومنان مشهور در بین یهود.

 ۲٫ شاید ذکر نام پدر مریم در اینجا به این معنی باشد که، خداوند به قوم یهود که نسبت به مریم ایراد گرفتند :(ما کان ابوک امرأ سوء وما کان امک بغیا)خداوند می خواهد توبیخ کند قوم یهود را که شما چرا بلافاصله تهمت به مریم زدید با این که سابقه مریم را می دانستید و خاندان پاک او را می شناختید.

(نکته):نسبت به افراد خوش سابقه و از خاندان خوب زود قضاوت بد نکنیم، قبل از تفحص کامل به آنها تهمت روا نزنیم و اتهامات وارد شده را به سرعت قبول نکنیم (شایعاتی واتهاماتی که نسبت به آقازاده رهبری چند وقت قبل مطرح بود).

۳٫چنانکه مریم افتخار به پدر ومادر پاک دارد با توجه به خصوصیاتی که در آیه برای مریم بیان شده پدر و مادر هم به این فرزند افتخار می کنند چون مریم شخصیت والایی دارد که خدا اورا مورد تمجید و تکریم قرار داده است.

    ۴٫  (الَّتی‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها)

 ۱٫  سنت خداست که از اولیائش دفاع می کند (ان الله یدافع عن الذین آمنوا)خدا در اینجا از عصمت و پاکی مریم دفاع می کند (التی احصنت فرجها)در مقابل قوم یهود که گفتند) قولهم علی مریم بهتاناعطیما)

۲٫  ( احصنت) از کلمه حصن است به معنی قلعه . قلعه تا درش بسته است راه نفوذی به درون آن نیست ولی اگر درب قلعه باز شود راه نفوذ باز می شود زن تا عفت دارد کسی به او طمع ندارد ولی اگر از دایره عفت خارج شود مورد تعرض قرار می گیرد.

 ۳٫  (احصنت ) یعنی مریم با اراده و اختیار خودش عفتش را نگه داشت نگفت حصنت که در عفت مداری بی اختیار باشد.

۴٫ عفت از برجسته ترین صفات زنان می باشد ودر برای رشد و کمال زن با عفت است که بلند مرتبه می شود.

 ۵٫ مریم هم پاک دامن است وهم خدا به پاک دامنیاو شهادت می دهد

۶٫ معرفی عینی خوبان وبدان به جهت هدایت دیگران یک روش قرآنی است.

۷٫ مریم نمونه بارزدینداری است.

۸٫ در آیه فرمود:( احصنت فرجها) نفرمود :زنا نداده ،نکته اخلاقی موارد غیر اخلاقی را باید در لفافه گفت.

۹٫  ملاک برتری مریم والگو بودن او تقوی است نه جنسیت او (ان اکرمکم عند الله اتقاکم)و( من عمل صالحا من ذکر او انثی وهو مومن فلنحیینه حیاتا طیبه).

۵) فَنَفَخْنا فیهِ مِنْ رُوحِنا

(فا) نتیجه است مریم چون پاکدامنی نشان داد ماهم معجزه خود را توسط او نشان دادیم.

(نفخنا) نفخ به معنی دمیدن شیأ لطیف در اجسام ، این خود دال بر این است که روح هم لطیف است.

(فیه)ضمیر به کجا بر می گردد؟

(روحنا) اضافه در اینجا تشریفی است مثل: بیت الله، شهرالله.

بارداری داری مریم بادمیدن بوده.

بارداری مریم اعجاز بوده نه بهصورت طبیعی.

خدا با تولد عیسی نشان داد اراده الهی فوق همه قوانین وسنن است.

(نا) در نفخنا ،معلوم می شود خدا در دمیدن تنها نبوده جبرییل هم کمک کرده.

۶) وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها وَ کُتُبِهِ

(صَدَّقَتْ)۱٫ اینجا فرمود (صدقت) در سوره مایده فرمود: (وامه صدیقه) آنجامجمل فرمود : مادر عیسی صدیقه است ولی اینجا توضیح میدهدکه مریم وحی و انبیا وکتب گذشته راتصیق می کرده وبه آنها ایمان داشته.

۲٫ خدا باآوردن (صدقت) برای مریم مشت محکمی به دهان بدگویان زد.

(کَلِماتِ) در آیه به معنی وحی است که بر انبیا نازل می شده است.

(کُتُبِهِ) کتب آسمانی وشرایعی است که قبل از مریم بر انبیا گذشته نازل شده است.

 ۷) وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتین‏

۱٫ مریم مطیع وفرمانبردار خدا بوده وواز تبار اطاعت پیشگان واز نسل مومنین.

۲٫ (قانِتین‏) یعنی افرادی که در حد اعلی اطاعت ورزی می باشند.

۳٫ در جای دیگر خدا امربه اطاعت ورزی می نماید (یا مریم اقنتی)در اینجا تصدیق می کند که مریم به فرمان خدا عمل کرد(وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتین‏).

۴٫ ازجمله(وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها وَ کُتُبِهِ)معلوم می شود مریم از عقیده سالمی برخوردار بوده ایمان به انبیا وکتبشان.واز جمله(وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتین‏) معلوم می شود عامل به اوامر الهی بوده است.

۵٫ ودر ارتباط این دو جمله با جمله(الَّتی‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها) معلوم می شود راه دوری از گناه ۱- ایمان (وَ صَدَّقَتْ…) ۲-عمل صالح است (وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتین‏).

۶٫ فردی که از نافرمانی خدا اجتناب کند خدا به او پاداش فوق العاده می دهد.مریم افتخار مادری عیسی راپیدا کرد.

۷٫ فرزند پاک از مادر پاک بدنیا می آید.

۸٫ عفت وپاکدامنی انسان را لایق کسب فضایل وکمالات الهی می کند.

۹٫ عفت پیشه کنی به آرزویت می رسی (وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتین‏).نمونه تاریخی:

جوانی در زمان پیامبر هم به نماز جماعت شرکت می کرد هم گاهی شبها از دیوار خانه مردم بالا می رفت،شبی روی دیوار خانه متوجه شد صاحب خانه یک زن تنها است باخود گفت امشب هم به نوا می رسیم هم به صفا ولی یک لحظه به یاد خدا افتاد نماز به کمکش آمد با توبه از دیوار آمد پایین فردا رفت مسجد دید همان زن آمد نزد پیامبر برایم شوهری پیدا کن من هم پول دارم هم شوهر مرده دیشب روی دیوار خانه شبحی دیدم از ترس تا صبح خوابم نبرد پیامبر یک نگاهی به جمعیت کرد روی صورت جوان صبر کرد وفرمود زن داری عرض کرد: نه پول شو ندارم فرمود موردش پیدا شده همان لحظه عقد خوانده شد باهم زن وشوهر شدند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 6