علم بی عمل، زمینه گمراهی و دور شدن از پروردگار را فراهم می کند

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد، گفت: عالمی که اهل عمل نباشد، علمش او را از خدا دور کرده، و سودی به او نمی رساند.

 حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)، امروز در سلسله نشست های «نهج البلاغه و زندگی» که در سالن همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: ضرر عالم سوء، نسبت به ضعفای شیعه بیشتر از لشکر یزید است.

 وی با اشاره به اینکه باید به حدود الهی احترام گذاشت، ابراز کرد: خداوند انسان ها را آفریده و دانای به احوال ما است؛ افراد از اسرار عالم آگاه نیستند، بنابراین هر آنچه که خدا مقرر کرده است را باید اطاعت کنیم.

 مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)گفت: سخت گیری هایی که خداوند برای انسانها مقرر کرده است، بخاطر محبتی است که نسبت به انسان ها دارد، از این رو اموری که برای فرد مصلحت و فایده دارد را واجب و اموری که به ضرر فرد است را حرام معرفی کرده است.

 این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت علی(ع) در خطبه ۱۶۷ می فرمایند:«فرائض انسان را به سوی بهشت می کشاند.»، از این رو اگر تعارض میان امر واجب و مستحب وجود داشت، باید امر واجب را مقدم بر مستحب کنیم، چرا که مستحبات و مکروهات، پشتیبان واجبات و محرمات هستند.

 حجت الاسلام نظافت با اشاره به این فراز از بیانات حضرت علی(ع) که می فرمایند:« ان الله افتَرضَ عَلیکُم فَرائِضَ فلا تضیعوهَا، همانا حدا واجباتی را بر شما لازم شمرده، آن ها تباه نکنید،»،اظهار کرد: ضایع کردن واجبات، تنها انجام ندادن آنها نیست، بلکه سبک شمردن و ناقص شمردن نیز جز ضایع کردن است. خداوند واجبات را برای ما مقدر کرده است که به سختی مبتلا نشویم.

 این کارشناس نهج البلاغه با اشاره به حکمت ۱۰۷ نهج البلاغه گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند: «رُبَّ عَالمٍ قَد قَتله جَهلُهُ وَ عِلمُه مَعه لا یَنفعُه، چه بسا دانشمندی که جهلش او را از پای درآرد و دانش او همراهش باشد اما سودی به حال او نداشته باشد»، گفت: علمی مفید است که بدان عمل شود.

 مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: از نظر اسلام، کسب و کار برای رونق اقتصادی توصیه شده است، ائمه اطهار(ع)، برای جامعه اسلامی تولید ثروت می کردند، اما نباید هیچ گاه برای اصلاح دنیا چیزی از دین را ترک کنید.

 وی ابراز کرد: ضرر عالم سوء، نسبت به ضعفای شیعه بیشتر از لشکر یزید است، چرا که  لشکر یزید، تنها به روح و اموال صدمه می زنند، اما عالم سوء شک و شبهه در افراد ایجاد می کنند.

 این استاد حوزه و دانشگاه افزود: عالمی که اهل عمل نباشد، علمش او را از خدا دور کرده، و سودی به او نمی رساند.

 حجت الاسلام نظافت اظهار کرد: فیلم های ماهواره، شبهه پراکنی را در افراد ایجاد می کنند؛ چرا که کار آنها آمیخته با هنر است و نقش و تاثیر سریال ها بیشتر از سخنرانی است.

 این کارشناس نهج البلاغه گفت: گناهان، روح انسان را آلوده می کند، تأثیراتی که گناه بر افراد می گذارد، جز اسرار عالم است و محسوس نیست؛ چرا که تاثیر گناه به روح انسان از نظر علم تجربی شناخته شده نیست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 12