فاصله طبقاتی در اسلام جایگاهی ندارد

 نوری همدانی
حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به فرازهایی از کلمات مولا علی(ع) در نهج البلاغه گفت: اسلام از لحاظ سیاسی به دنبال جامعه ای عادل است؛ از نظر فرهنگی می خواهد مردم عالم و باسواد باشند و از لحاظ اقتصادی همه انسان ها در رفاه و آسایش زندگی کنند.

حضرت آیت‏الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در بیست­وپنجمین برنامه از سلسله برنامه‏های چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به نامه چهل و پنج نهج البلاغه اظهارداشت: امیرمؤمنان علی(ع) این نامه را برای عثمان­بن حنیف نوشت که فرماندار ایشان در بصره بود.

حضرت آیت الله نوری همدانی به کلمات امیرمؤمنان علی(ع) اشاره کرد و ابرازداشت: حضرت فاصله بین فقیر و غنی را شایسته جامعه اسلامی نمی­داند و فرماندارش را توبیخ کرده و می­فرماید: شنیده­ام در مهمانی شرکت کرده­ای که فقط ثروتمندان به آن دعوت بوده­اند و فقیران در آن جایی نداشته­اند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: حضرت فرمودند: «اِنَّ لِکُلِّ مَأْمُوم اِماماً یَقْتَدى بِهِ، وَ یَسْتَضىءُ بِنُورِ عِلْمِه، اَلا وَ اِنَّ اِمامَکُمْ قَدِ اکْتَفى مِنْ دُنیاهُ بِطِمْرَیْهِ، وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیْهِ» هر مأمومى امامى دارد که به او اقتدا مى کند و از نور علمش بهره مى گیرد، آگاه باش امام شما از تمام دنیا به دو لباس کهنه و دو قرص نان قناعت کرده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی یادآورشد: امیرمؤمنان علی(ع) به عنوان فرمانروا و رهبر مسلمانان در ممالک پهناور اسلامی که در زمان حاضر به چندین کشور تبدیل شده است آنقدر در زهد کوشا بودند و در مصرف بیت­المال دقت می­کردند.

وی با بیان هدف اسلام گفت: اسلام از لحاظ سیاسی به دنبال جامعه­ای است که در آن عدالت برقرار باشد، مردم از نظر فرهنگی عالم و باسواد باشند، از لحاظ اقتصادی فقیر و محرومی نباشد و همه انسان­ها یکسان و متوازن در رفاه و آسایش زندگی کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح­کرد: حضرت علی(ع) در روایتی که در بحارالانوار جلد چهلم صفحه ۲۳۵ آمده، می­فرماید: ای اهل کوفه من آمده­ام چند سالی را در این شهر حکومت کنم و همچون مسافران وسایلی را با خود آورده­ام که اگر موقع رفتن از این شهر اموال بیشتری را فراهم کرده باشم خیانت کرده­ام.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان گفت: درس­های فراوانی در تاریخ زندگی ائمه(ع) و امیرمؤمنان(ع) وجود دارد که امیدواریم خداوند توفیق درس­آموزی و عمل را به همه عنایت فرماید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 8 =