تاریخ اسلام مذکر نیست/ الگوی زن مسلمان به جنسیت زنانه افتخار می‌کند

%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%b0%da%a9%d8%b1-%d9%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%af%d9%88%db%8c-%d8%b2%d9%86-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%ac%d9%86%d8%b3%db%8c%d8%aa-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a7%d9%81%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%a9%d9%86%d8%af

کارشناس دینی توقع اسلام از زن معاصر در برابر الگوهای شرقی و غربی را تبعیت از الگوی سه زن مسلمان همچون؛ حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) دانست و گفت: تاریخ اسلام مذکر نیست.

حسن رحیم پور ازغدی، کارشناس دینی ۱۳ مرداد‌ماه، با حضور در همایش ملی سلام فاطمه(س) که به مناسبت روز بسیج زنان با حضور هزار فعال فرهنگی و اجتماعی در تالار آبگینه برگزار شد به تبیین الگوی زن مسلمان که در کلام مقام معظم رهبری در مقابل دو الگوی زن شرقی و غربی بیان شده است پرداخت.


برهنه شدن به بهانه حضور اجتماعی

وی با اشاره به الگوی شرقی که زن را در ایجاد جامعه و خانواده خنثی می‌داند و نگاه تک بعدی به آن دارد و همواره جنسیت مدنظر است همچون وهابی‌ها و تکفیری‌ها اظهار کرد: در الگوی غربی نیز به بهانه تبدیل زن به یک الگوی فعال از وی می‌خواهند از خانواده دست بکشد، برهنه شود و همچون مردان رفتار کند.

وی با بیان اینکه در این دو الگو انسانیت زن جایگاهی ندارد و نگاه به زن صرفا جنسی است گفت: اما در الگوی زن انقلابی مسلمان، بانوان با افتخار به جنسیت خود در قالب اخلاق با حجاب اسلامی خود را نشان می‌دهند. زن در نگاه اسلامی تک بعدی نیست و به خانواده، اجتماع، اقتصاد و سیاست حساس است.

وی توقع اسلام از زن معاصر در برابر الگوهای شرقی و غربی را تبعیت از الگوی سه زن مسلمان همچون؛ حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) دانست و گفت: حضرت خدیجه(س) پیش از اسلام با بذل مال به گسترش اسلام کمک کردند و حضرت زهرا(س) زمانی که مدنیت اسلامی شکل گرفته بود در خط مقدم بودند. حضرت زینب(س) نیز هنگامی که این حاکمیت در خطر استحاله بود در میدان حاضر شدند.

الگوی زن مسلمان

وی ادامه داد: زن مسلمان پس از انقلاب به دنیا نشان داد که با حفظ عفت، طهارت، خانواده و مسئولیت انسانی می‌تواند وارد عرصه عمومی جامعه شود و حتی در مواقعی که مردان پای مقاومت نداشتند ایستادگی و شکیبایی کند.

وی با تأکید بر اینکه زنی که نتواند خانواده خود را اداره کند نمی‌تواند عقلانیت اجتماعی نیز داشته و در جامعه مثمرثمر باشد گفت: زن مسلمان با حفظ مسئولیت‌های مادری و همسری به فعالیت اجتماعی نیز می‌پردازد و این دو را لازم و ملزوم هم می‌داند. در نگاه غربی بین زن و مرد جنگ ایجاد شده و از عشق و ازدواج تفسیرهای بد و با لذت مادر بودن مبارزه می‌شود.

وی زن را در الگوی سوم که زن مجاهد انقلابی مسلمان است به دور از احساس شرمندگی بابت جنسیت خود معرفی کرد و گفت: جنسیت برای زن مسلمان به دلیل نگاه مادی به عقده تبدیل نشده است بلکه بر حسب نگاه توحیدی یک موقعیت است که باید از آن به بهترین نحو استفاده کند.

جنگ برای کسب قدرت و رقابت ثروت

ازغدی ادامه داد: زن در این الگو فعالیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد اما خود را در جنگ برای کسب قدرت و رقابت ثروت با مرد نمی‌بیند. جنسیت خود را حکمت الهی می‌داند و از آن به عنوان ابزاری برای خدمت به انسانیت استفاده می‌کند.

مرد از لحاظ عاطفی معلول و نیازمند به محبت همسر خود است

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه تاریخ اسلام تاریخی مذکر نیست اظهار کرد: در قرآن کریم نیز زنان و مردان در کنار هم مسئول خوانده شدند و زنان در تاریخ اسلام نقش به سزایی داشتند. خداوند مرد را طوری آفریده است که مسئول ایجاد ثروت و حامی قدرتمند برای زن باشد ولی از لحاظ عاطفی معلول و نیازمند به محبت همسر خود است.

وی با تأکید بر اینکه هر انسانی با هر جنسیتی باید ارزیابی دقیقی از نقش و موقعیت خود از خانواده و جامعه داشته باشد گفت: تا زمانی که افراد با نقش خود آشنا نباشند از حقوق خود نیز بی‌بهره‌ می‌مانند. زن و مرد باید بیاموزند که نسبت خود را با دیگران بشناسند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 7