اجازه ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی را نخواهیم داد

 اجازه ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی را نخواهیم داد

 

 

 

 

 

 

دکتر لاریجانی در اجلاسیه جامعه المصطفی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست استعماری به دنبال اختلاف شیعه و سنی است و می خواهد با تقویت جریان های تندرو این اختلاف را بزرگ کند که باید با تفکر اصیل اسلامی اجازه این کار را ندهیم. 


 لاریجانی  در سومین روز از هشتمین اجلاس سراسری نمایندگان و مدیران جامعه المصطفی با ابراز خرسندی از حضور در این نشست، حرکت جامعه المصطفی  را حرکتی زیربنایی و بر اساس تفکر برشمرد و بیان داشت: شاید بیش از کارهای ظاهری احتیاج به کارهای عمیق داریم و جامعه المصطفی چون در جهت زیربنای دینی حرکت می کند و می تواند پایه گذار حرکت های مطلوب باشد که مجلس نیز از این جامعه حمایت می کند.


رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در شرایط بین الملل و منطقه ای خلاء هایی وجود دارد که جامعه المصطفی می تواند آنرا پر کند، در منطقه با چالش هایی روبرو هستیم که در نگاه کوتاه مدت و نگران کننده است؛ اما برآورد شرایط در درازمدت مثبت است.

لاریجانی ادامه داد: خیزش ها و چالش هایی که در منطقه به وجود آمده شاید در کوتاه مدت هزینه بردار باشد، اما باید با صبر این موضوعات را حل کرد.

ظهور قدرت های نوظهور جدی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در صحنه های بین المللی قطب بندی های جهانی در حال ظهور است که البته می توانست چالش های موقتی ایجاد کند اما در کل، فضای تنفسی ایجاد خواهد کرد و ظهور قدرت های نوظهور جدی می باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت روسیه تغییر کرده و چالش هایی با این کشور در سطح جهانی به وجود آمده که با توجه به این موضوعات دیگر برخی ها نمی توانند نیت جهانی خود را به دنیا غالب کنند.

لاریجانی درباره مسائل هسته ای ایران گفت: در موضوع هسته ای ایران رویکرد قدرت ها متفاوت است که این موضوع باعث می شود فضایی برای دیپلماسی ایران بیشتر باشد؛ دیپلماسی هر چه معقول تر و سنجیده تر در فضای دیپلماسی عمومی باشد جنبه اقناعی بیشتری خواهد داشت.

در سطح بین المللی بلوغ سیاسی به وجود نیامده

وی ادامه داد: هنوز در سطح بین المللی بلوغ سیاسی به وجود نیامده که پایه های دیپلماسی رسمی را براساس عقلانیت باشد.

لاریجانی درباره مسئله حقوق بشر گفت: موضوع حقوق بشر بسیار مهم است و نیاز به کار جدی دارد و با توجه به اینکه نظام های فکری دنیا به صورت یکسان به این موضوع نگاه نمی کنند نقش جامعه المصطفی در این مسئله پررنگ است.

وی افزود: ایران در موضوع سعادت بشر نگاه متفاوتی با سایر نظام ها دارد و با توجه به اینکه هدف نظام اسلامی سعادت بشر است جامعه المصطفی (ص) می تواند در رسانه های مکتوب، شنیداری، دیداری و گفتگوهایی که با صاحب نظران و نخبگان انجام می دهد تاثیرگذار باشد.

نظام حقوقی ایران سعادت محور است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گفتگویی که با یکی از روسای مجالس کشورهای اروپایی داشتم عنوان کردم نظام حقوقی ایران سعادت محور است که وی قبول کرد که آنها سعادت را محدود کرده اند بنابراین روشنگری در مسائل فرهنگی  مطلوب است.

عملکرد بد قدرت های بزرگ در موضوع تروریسم

لاریجانی درباره مسئله تروریسم گفت: قدرت های بزرگ در موضوع تروریسم عملکرد بدی داشتند و موضع گیری های بسیار شکننده ای در عراق ،افغانستان و سوریه ارائه کرده اند و رفتار متین ایران در این موضوع در سطح جهانی جای خود را باز کرده است.

وی افزود: نوع مواجه قدرت های بزرگی مانند آمریکا که از جریان های بدلی تندرو حمایت کردند آبرویی برای آنها نگذاشته البته با این وجود آنها نسبت به جریان های مجاهدی مانند حزب الله ، حماس و جهاد اسلامی که ریشه دار هستند هنوز حرف می زنند که البته نسبت به سابق رنگ و بویی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا در پشت صحنه به جریان های تندرویی مانند داعش کمک می کند و به دنبال داد و ستد و نگاه کاسب کارانه است؛ اما نگاه ایران پایه ای و روشنگرانه است بنابراین باید در دیپلماسی بین المللی با استفاده از فعالیت های فرهنگی بستر بازی را  به وجود بیاوریم.

لاریجانی ادامه داد: سیاست استعماری به دنبال اختلاف شیعه و سنی است و می خواهند با تقویت جریان های تندرو این اختلاف را بزرگ کند که باید با تفکر اصیل اسلامی اجازه این کار را ندهیم.

 اگر سلاحشان به سمت ایران باشد حمایت می شوند

وی تصریح کرد: در جلساتی  که با سران کشورهای منطقه ای آنها عنوان می کنند که به جریان های تندرو کمک کرده اند.

رئیس نهاد قانون گذاری افزود: در حوزه مسائل عراق مقامات آمریکایی با جریان های تروریستی مذاکره کرده اند و به آنها گفته اند که اگر سلاحشان به سمت ایران باشد از حمایت آمریکا برخوردار می باشند، بنابراین می توان درک کرد که در پشت زبان شیعه و سنی سرویس های اطلاعاتی غربی وجود دارد البته این علت تامه نیست.

لاریجانی گفت: باید در موضوع مسائل منطقه یک روشنگری کرد و از مقابله به مثل خودداری کرد.

 وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر وحدت اسلامی تاکید دارد بنابراین باید با فضای معقول فکری با اقراض سیاسی جریان های استکباری یا کم عقل منطقه ای مقابله کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جریان های تندرو عنوان می کنند که تفکر جهادی دارند که البته اگر این موضوع مخفی می ماند امکان داشت این جریان ها رشد کنند  بنابراین روشن شدن موضع جریان های تروریستی مانند داعش ماهیت آنها را برملا می کند.

وی افزود: البته جریانی مانند داعش آبرو ریزی هایی برای اسلام به وجود آورده، اما همین که از حالت مخفی و کمون در آمده است باعث می شود که مفهوم جهادی از کارهای جریان های تندرو مشخص شود البته مردم این رفتار ناپسند آنها را فهمیده اند.

همراهی کشورهای غربی و سازمان ملل با مردم فلسطین دستاوردی بزرگ

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مسئله فلسطین گفت: شرایط فلسطین پیش رونده است، علی رغم اینکه هزینه های زیادی مردم مظلوم این کشور متحمل می شوند؛ اما باعث شد که کشورهای غربی و سازمان ملل مجبور شوند با مردم فلسطین همراه شوند که این مهم دستاورد کمی نیست.

وی تصریح کرد: شکست رژیم صهیونیستی در این جنگ نیز دستاورد ارزشمندی است که با وجود سکوت در دنیای اسلام به دست آمد.

وی افزود: علمداری ایران در موضوع فلسطین باید ادامه داشته باشد و مردم مظلوم آن کشور را همچنان حمایت کند.

لاریجانی افزود: برخی انقلاب های منطقه ای به خاطر رفتارهای نسنجیده و رفتارهای معامله گرانه برخی ها دچار تفرقه شد، اما نکته مهم این است که الان به دلیل وجود رسانه ها و هوشیاری در جامعه  اسلامی در درازمدت سرمایه های بزرگی برای اسلام به دست خواهد آمد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: هوشیاری سیاسی، بستر مناسبی برای حرکت رو به جلو است که باید در این زمینه سرمایه گذاری شود، علاقه قلبی به مسائل اسلامی باعث الهام بخشی به این موضوعات می شود که کارهای جامعه المصطفی می تواند در این زمینه موثر باشد.

فضا را برای ترویج مبانی اسلامی آماده کرد

لاریجانی گفت: در حوزه مسائل فرهنگی نباید انتظار داشت سریعا به نتیجه رسید بلکه باید درمیان مدت و درازمدت باید با رفتار عقلانی فضا را برای ترویج مبانی اسلامی آماده کرد.

وی افزود: جامعه المصطفی باید از نظر کمی و کیفی تلاش کند که شرایط به سمت مسائل فرهنگی به صورت عقلانی پیش برود که البته جامعه نباید که رقبایی را فراموش کند که از جریان های بدلی که آفت تفکر اسلامی است حمایت کند.

بر اساس اعلام خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تفکر انقلاب اسلامی باید به صورتی ارائه شود که با رفتارهای افراطی از هر دو وجه مخالف است






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 12