آمار افسردگی در دختران تحصیل ‌کرده در حال افزایش است

مشاور وزیر کشور در امور بانوان با اشاره به رشد آمار افسردگی در دختران تحصیل‌کرده، گفت: آمار دختران فارغ‌التحصیل مجرد که در شهرهای بزرگ تحصیل می‌کنند و میل به بازگشت به منطقه بومی خود را ندارند، در حال افزایش است.


 فهیمه فرهمندپور در جلسه شورای اداری استان مرکزی گفت: بی‌توجهی به مسائل زنان، استقبال از چالش‌ها در خانواده و پذیرش چالش‌ها در خانواده و استقبال از بحران‌های اجتماعی در جامعه است.
وی با اشاره به اهمیت مسئله خانواده و حوزه زنان بر ایجاد یک هماهنگی و نگرش مناسب در این حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: آنچه که بیشترین تاثیر را بر عملکرد و برنامه‌ریزی در حوزه بانوان دارد، نوع نگاه، بینش و اعتقاد مدیران میانی به حوزه بانوان و خانواده است.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده خاطرنشان کرد: در صورت تغییر دیدگاه مدیران و توجه به حوزه زنان شاهد بهره‌مندی صحیح از امکانات، فرصت‌ها و منابع خواهیم بود.
فرهمندپور بر ضرورت ایجاد یک دیدگاه و نگاه مشترک به حوزه زنان تاکید کرد و ادامه داد: باید به مسائل زنان به عنوان دغدغه و چالش مشترک نگاه کرد و مسائل بهداشت، سلامت و  ورزش زنان باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی در ایران نگاه عالی‌ترین مسئولین کشور به مسائل و حوزه زنان نگاه ویژه است و مقام معظم رهبری تاکید دارند که مسائل حوزه زنان در زمره مهم‌ترین مسائل اجتماعی قرار گیرد.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با بیان اینکه دولت یازدهم نگاهی مدبرانه به حوزه زنان دارد، بیان داشت: متاسفانه در حوزه زنان شاهد دستاوردهای مطلوبی نیستیم و هر گاه صحبت از مسائل زنان و نگاه عدالت‌مندانه به توزیع فرصت‌ها و حقوق شهروندی به میان می‌آید، به زنان به عنوان جنسیت رقیب نگاه می‌شود.
فرهمندپور با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی از استان‌ها بانوان از حیث بهره‌مندی از  فرصت‌های ورزشی، فرهنگی و آموزشی از حداقل فرصت‌ها برخوردارند، بیان داشت: متاسفانه در کشور آمار افسردگی در دختران تحصیل ‌کرده در حال افزایش است و همچنین آمار دختران فارغ‌التحصیل مجرد که در شهرهای بزرگ تحصیل می‌کنند و میل به بازگشت به منطقه بومی و محلی خود را ندارند، نیز در حال افزایش است که این موضوع در جای خود چالش‌آفرین است.
وی با بیان اینکه دختران در شهرهای کمتر توسعه‌یافته به دلیل نبود امکانات ورزشی، فرهنگی، آموزشی و تفریحی راهی به جز ورود به دانشگاه برای ابراز خود و استفاده بهینه از عمر، ظرفیت‌ها و استعدادهایشان ندارند، اظهار داشت: اعمال سهمیه برای ورود دختران به دانشگاه نقش تعیین‌کننده‌ای در این حیث ندارد و ایجاد فرصت‌های موازی با دانشگاه راهکاری مناسب در تحقق این مهم است.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده خاطر نشان کرد: امروزه ۶۰ درصد ورودی به دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند و این امر باعث شده که مشکل دختران دیپلم بیکار به چهار سال بعد و تبدیل شدن به مشکل دختران لیسانس بیکار و بی‌هدف و بر هم خوردن توازن جمعیت در دانشگاه‌ها منجر شود.
فرهمندپور کمبود فضاهای ورزشی برای دختران جوان را نگران‌کننده دانست و افزود: کاهش فعالیت‌های ورزشی دختران تاثیر به‌سزایی بر سلامت فکری و ذهنی دختران می‌گذارد.
وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات زنان نیازمند تدوین یک بسته اقدامی است، بیان کرد: در تدوین این بسته تعیین و توسعه فرصت‌های شغلی، ازدواج، حمایت مدنی، تقویت مناسبات اخلاقی در خانواده، تمایل ورود به اجتماع باید در راس اقدامات قرار گیرد.
وی بر ضرورت ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی زنان تاکید کرد و اظهار داشت: اگر زنان در خانواده دارای احساس امنیت اقتصادی و اجتماعی باشند، اشتیاق آنان به اشتغال کاهش خواهد یافت.
مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده ادامه داد: ایجاد زمینه اشتغال برای مردان منجر به افزایش زمینه تشکیل خانواده، بالا رفتن نرخ ازدواج و پایین آمدن سن ازدواج می‌شود.
فرهمند‌پور بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌ها در ایجاد و حمایت از مشاغل، فرصت‌های مهارتی و آموزشی تاکید کرد و اظهار داشت: رشد غیر متوازن شاخص‌ها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه بر مشکلات می‌افزاید.
وی افزود: برای تمامی فرمانداری‌های سطح کشور پست کارشناس امور بانوان مصوب شده، ولی در آمار جمع‌آوری شده در این پست کارشناس تمام وقت حوزه بانوان فعالیت ندارد که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 8