حوزویان آستین همت بالا زده و پاسخگوی شبهات شوند

 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر الگوگیری حوزه های علمیه و علما از شیوه امام صادق(ع) تصریح کرد:امروز اگر مشاهده می‌کنیم در سطح جهان، علیه مکتب اسلام و تشیع شبهه‌پراکنی می‌کنند، این وظیفه علمای ما است که آستین‌ها را بالا بزنند و به این شبهات پاسخ دهند.


آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در مراسم سالگرد شهادت امام صادق(ع) که در مدرسه علمیه خان شیراز برگزار شد، به زندگی امام صادق(ع) و انتظارات آن حضرت از شیعیان شان اشاره کرد و گفت: سؤالی که مطرح می‌شود این است که امام صادق(ع) به عنوان رییس مذهب ما، در طول عمر ۶۵ ساله و ۳۴ ساله امامت خود چه چیز را برای شیعه و حیات مکتب به ارمغان آورد؟


آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کرد: اگر کسی دین و دینداری را از راه دیگران گرفته باشد، راه به جایی نمی‌برد و یک روز در جرگه دینداران و روزی دیگر در جرگه غیردینداران فعالیت می‌کند، اما اگر جوانی دینداری خود را بر محور حوزه‌های علمیه که بر محور کتاب و سنت استوار است قرار داد، هیچ چیزی نمی‌تواند او را از راه دین بازگرداند یعنی اگر کسی بر اساس کتاب و سنت وارد عرصه دینداری شد، از محور دینداری منحرف نخواهد شد.

تبیین شرایط عصر امام صادق(ع)
نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد:‌ عصر امام صادق(ع) عصر عجیبی بود و بحران سیاسی از یکسو، دعوای بین امویان و عباسیان از سوی دیگر که فرصتی طلایی برای امام صادق(ع) به وجود آورد.

وی ادامه داد:‌ در این عصر مکتب‌های فقهی متعدد، و جریانات انحرافی و فرقه‌های مختلف و مظاهر فساد و عیاشی در دستگاه خلافت باعث شده بود که امام صادق(ع) با یک فضای سنگین مواجه شود لذا باید شاگردانی چیره دست داشته باشد تا در تمام عرصه‌ها بتوانند حضور پیدا کنند.

شایسته‌سازی و نخبه‌پروری؛ روش‌های امام صادق(ع)
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه امام صادق(ع) در این عصر در دو سبک کار کرد، گفت: یکی سبک عموم جامعه در جهت شایسته‌سازی و تأثیرگذاری روی افراد عمومی جامعه و دوم امام صادق(ع) نخبه‌پروری کرد و شخصیت‌های متخصص در عرصه‌های علمی تربیت کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: در آن زمان چنان حلاوت درس و وعظ گسترش پیدا کرده بود که شاگردان و اساتید هر کدام از کشورهای مختلفی بودند و آن حضرت فضای گسترده علمی ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در زمان خود شخصاً به میدان پاسخگویی به شبهات می‌آمد، گفت: امروز اگر مشاهده می‌کنیم در سطح جهان، علیه مکتب اسلام و تشیع شبهه‌پراکنی می‌کنند، این وظیفه علمای ما است که آستین‌ها را بالا بزنند و به این شبهات پاسخ دهند.

امام صادق(ع)، شخصاً به شبهات پاسخ می‌دادند
آیت‌الله حسینی‌ بوشهری با بیان اینکه امام صادق(ع) در آن عصر به شبهات پاسخ می‌دادند و فضای جامعه آن روز را به یک فضای دینی و اسلامی تبدیل کردند، گفت: آن امام همام تنها به اینها بسنده نکرد بلکه مشکلات شیعه را نیز به صورت روزانه رصد می‌کردند که شیعه دچار مشکل و بحران نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با یادآوری اینکه امام صادق(ع) در مقابل خلفای اموی و عباسی چند کار جدی‌تر را آغاز کردند، گفت: نخست تشکیل دستگاه قضایی مستقل بود یعنی شیعیان به دستگاه طاغوت خلفای اموی مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: کار دومی که امام انجام دادند، مسأله احیای خمس بود که تا قبل از زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یک امر فراموش شده بود و این مسأله بدان معنا بود که جامعه شیعه باید از نظر مالی استقلال داشته باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری اقدام دیگر امام صادق(ع) را شخصیت‌سازی عنوان کرد و گفت: امام صادق(ع) در طول دوران پربرکت خود شاگردان زیادی تربیت کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با طرح این سئوال که امام صادق(ع) امروز از ما چه انتظاری دارد؟ گفت: انتظاری که آن امام همام از ما دارد، این است که مراقب خود باشیم و باید خودمان به حساب خودمان رسیدگی کنیم.

معرفت امامان؛ لازمه زندگی هر مسلمان
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که همه به آن ما مکلف هستیم و به عنوان یک ضرورت در زندگی همه ما مطرح است، مسأله معرفت‌الامام یعنی شناخت نسبت به امامان و پیشوایان است تا در سایه شناخت به آنان محبت و عشق بورزیم و در سایه معرفت و محبت در دایره یاران و وفاداران اصحاب و خواص آنها قرار بگیریم.

وی افزود: این شناخت و عشق محبت و وفاداری نسبت به امام به عنوان یک امر لازم در کارنامه هر انسان مسلمانی است چه رسد به شیعه.

آیت‌الله حسینی‌ بوشهری عنوان کرد: توصیه‌ها و تأکیدات نبی گرامی اسلام با توجه به حدیث ثقلین نشان‌دهنده این است که بزرگترین و مهم‌ترین دغدغه آن حضرت بعد از رحلتش بر روی دو محور قرار گرفته است، یکی توجه جامعه اسلامی نسبت به قرآن و دیگری توجه نسبت به اهل بیت(ع) و عترت است و این جزو ویژگی‌های جامعه اسلامی است.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: تعبیری که نبی اسلام دارد بسیار والا و بلند است و می‌فرماید هر چیزی دارای اساس، پایه و بنیان است و پایه و اساس بنیان اسلام محبت ما اهل بیت(ع) است؛ یعنی نشان می‌دهد کسانی که از این محبت برخوردار نیستند و توفیق عشق ورزیدن و محبت ورزیدن به اهل بیت(ع) ندارند، در حقیقت از اصل و اساس پایه اسلام جدا شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: حدیث دیگری از معصوم روایت است که می‌فرماید از ویژگی‌های محبت اهل بیت(ع) این است که انسان‌هایی که در دامن گناه افتاده‌اند، این محبت زمینه آمرزش گناهان آنان را فراهم می‌کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه این معرفت و محبت باید آثاری در زندگی ما به عنوان شیعه داشته باشد، گفت: اولین و مهمترین اثر محبت اهل بیت(ع) این است که انسان پایبند به دستورات اهل بیت(ع) می‌شود تا نتیجه رسم محبت و دوستی را رعایت کرده باشد.

امام جمعه موقت قم اضافه کرد: شیعه یعنی اینکه هرچه اهل بیت(ع) می‌گوید و می‌خواهد بر اساس آن عمل می‌کند لذا نباید ادعای توخالی کرد زیرا شیعه به معنای پیرو است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 15