هشدار رهبری در زمینه تحدید نسل فصل الخطاب است/ برای ازدیاد جمعیت نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم

رییس مرکزفقهی جوادالائمه(ع) هشدار مقام معظم رهبری را نسبت به تحدید نسل فصل الخطابی دانست که همه، به ویژه حوزه، دولت و مجلس باید در جهت رفع آن قدم بردارند و بدانند که هرگونه کوتاهی در این امر، گناهی نابخشودنی است.


حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکزفقهی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون سنت حسنه ازدواج و خطر تحدید نسل برای نظام اسلامی کلام خود را با قرائت «وَأَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ » آغاز کرد.

وی گفت: ازدواج یک اصل و رکن است برای زندگی، وقتی خداوند حضرت آدم را آفرید بلافاصله از تنهائی به خدا شکوه کرد خداوند حوا را خلق کرد و این خلقت معنادار بود چرا که می توانست مخلوقی دیگری را برای عدم تنهائی حضرت آدم خلق کند اما این کار را نکرد و از جنس مخالف برای حضرت آدم شخصی آفرید که حضرت آدم درخواست مراوده و همراهی او را از خداوند داشت.

سکون و آرامش با ازدواج معنا پیدا می کند

حجت الاسلام تقوی گفت: به حضرت آدم خطاب شد «وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّهَ وَکُلاَ مِنْهَا رَغَدًا حَیْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَهَ فَتَکُونَا مِنَ الْظَّالِمِینَ» و گفتیم اى آدم خود و همسرت در این باغ سکونت گیر[ید] و از هر کجاى آن خواهید فراوان بخورید [ولى] به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید بود.

وی افزود: این آیه شریفه بار معنائی بالائی دارد سکینه، آرامش، حفاظت، حراست، اصل حیات، ثمره، نتیجه، ادامه حیات و هزاران مفهوم که به سکینه و آرامش مربوط است را در بر دارد.

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: اگر قرار است وقتی انسان خلق می شود سر آمد مخلوقات عالم شود و اگر در خلقت انسان خدا به خود آفرین می گوید «فتبارک الله احسن الخالقین» و اگر انسان حامل بار امانت الهی است همه این امور مشترکاً میسر است.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان با اشاره به آیه «یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّهَ…» بیان داشت: اسکن را لغت شناسان بمعنی آرامش و سکون گرفته اند اصلا بهشت با همه دارو ندارش زمانی آرام بخش است که حضرت آدم و حوا با هم ساکن شوند نه به تنهائی.

وی افزود: شاید برداشت از این آیه شریفه این باشد که حتی بهشت بدون همسر بدون آرامش و سکینه است و الا خداوند از این عبارت لطیف استفاده نمی کرد.

عدم توصیه دینی به تاخیر در ازدواج در مقابل توصیه فراوان به ازدواج

حجت الاسلام تقوی گفت: اگر دیر ازدواج کردن کار عاقلانه ای بود قطعا حضرت آدم عجله نمی کرد و مقداری صبورانه با قضیه برخورد می کرد تا از طرف خداوند وبه مرور زمان قضیه مطرح می شد.

وی ادامه داد: اگر بالا رفتن سن ازدواج کار پسندیده ای بود در آموزه های دینی به آن توصیه می شد یا به عنوان یک امر مستحب به حساب می آمد. دینی که برای گرفتن ناخن، برنامه و قانون دارد مگر می شود برای امر مهمی مثل ازدواج اگر مصلحت می دانست توصیه نمی کرد.

رییس مرکز  فقهی جوادالائمه بیان داشت: شخصی درمحضر امام صادق(ع) بحث ازدواج نکردن و رسیدن به طاعت و عبادت را مطرح کرد که حضرت در جواب فرمودند اگر ازدواج نکردن امر پسندیده ای بود حتما مادرمان حضرت زهرا(س) آنرا انجام می داد.

وی افزود: البته در شرائطی تأخیر را جائز دانسته اند اما نه این که توصیه به تأخیر کرده باشند به عبارتی در شرائطی اجبارا تأخیر ایجاد شده است.

کارشناس مذهبی صداوسیما گفت: وقتی در آموزه های دینی ازدواج سنت و ترک آن، رها کردن سنت و خروج از گروه نبوی و نیز مخالفت صریح رسول خدا(ص) است اهمیت این مقوله آشکار می شود. «النِّکاحُ سُنَّتی فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتی فَلَیسَ مِنِّی».

وی افزود: هزاران روایت داریم که در باب ازدواج توصیه شده است و در هیچ روایتی یا توصیه ای از فرمایشات بزرگان نداریم که به تأخیر ازدواج نظر مثبت داشته باشد مگر در شرایط خاص که دلیل آن نیز ذکر شده است.

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: بهترین راه کار را اسلام ارائه کرده است اسلام هیچ گاه زمان مشخصی را بدون دلیل برای ازدواج تعیین نکرده است بلکه شرائط، عرف و موقعیت را اصل و دخیل در این موضوع دانسته است.

وی ادامه داد: به عبارتی همه عوامل منطقی و عقلائی را دخیل و تأثیر گزار دانسته و حتی فقه با همه پویائی اش این امر مهم را به شرائط اقلیمی، محیطی، جغرافیائی، زمانی و مکانی و اقتصادی، جسمی، روحی وروانی وابسته می داند و در مواردی حتی همین موانع را علت دیر ازدواج کردن شمرده است و از سویی هم با درخواست توجه و کمک متفکران و سرمایه داران و اقوام و اقارب و پدر و مادر تلاش کرده تا همه موانع را از سر راه این مقوله بردارد که زمینه ازدواج بهتر و سریع تر برای زندگی پایدار فراهم شود.

نویسنده کتاب هزار از هزاران سخن گفت: انسانها همیشه یک دشمن همراه و قسم خورده دارند که با تمام امکانات و توان تلاش می کند زمینه بدبختی و فلاکت بشر را فراهم کند و آن دشمن شیطان است که در دشمنی او هیچ تردیدی نیست و کسی شک ندارد که این دشمن زمان و مکان و فرد و جامعه نمی شناسد.

وی افزود: حال توجه کنید که اسلام می گوید وقتی ازدواج صورت می گیرد شیطان فریاد می زند که بخش اعظم دینش را از دسترس من خارج کرد. در روایت دارد که کسی که ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده و در نصف دیگر خدا کمکش می کند.

تبعیت از فرامین رهبری مشکلات پیش رو را حل می کند

حجت الاسلام تقوی گفت: هیچ تردیدی وجود ندارد که با وجود رهبری و تبعیت امت از فرامین نظام و رهبری، مشکلات به راحتی قابل حل است.

وی گفت: به عبارتی آن روزی که نظام نیاز به کنترل جمعیت داشت و مصلحت در کنترل بود بخوبی از عهده مشکل بر آمد قطعا امروز هم که نیاز به جمعیت فراوان و جوان شدن کشور و نظام احساس می شود با توصیه رهبر فرزانه انقلاب انشاء الله به سرعت شاهد رفع این مشکل خواهیم بود چرا که ملت ایران نشان داده تابع شرائط است و فرامین دلسوزانه اسلام را بگوش و جان خریدار است.

تحدید نسل و وظایف حوزه های علمیه

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اینکه آیا می شود برای کاهش یا افزایش سن ازدواج و همین طور رشد و کاهش جمعیت از احکام فقهی بهره گرفت امری است که بحث در مورد آن بر عهده فقیهان و اهل اجتهاد است.

وی افزود: آیا امر به وجوب و استحباب یا حرمت و کراهت لازم است یا نه و در فقه باب مخصوصی دارد یا ندارد؟ حوزه های کهن علمیه در طول تاریخ نشان داده اند که توان ارائه راه کارهای مثمر ثمر را دارند.

شناسایی عوامل مؤثر در افزایش سن ازدواج

حجت الاسلام تقوی در بخش وظایف حوزه پیرامون مقوله تاخیردر ازدواج بیان داشت: ابتدا باید کارشناسان حوزوی و صاحبان نظر، عوامل افزایش سن را شناسایی کنند و پس از آن علاج آن را بیان و در مرحله عمل انجام دهند.

وی افزود: عوامل مؤثر در افزایش سن ازدواج را می توان در دو مقوله  جست‌وجو کرد آنچه در بین مردم و از کلام آنها شنیده می شود که عبارت است از بیکاری، عدم امنیت شغلی، نبود سرمایه، اشتغال به تحصیل، عدم تجربه کافی برای ازدواج و نداشتن مسکن مناسب را مطرح می کنند.

وی گفت: مواردی مثل تفاوت جمعیتی یعنی بیشتر بودن مردان از زنان یا بالعکس، آداب و رسوم غلط اجتماعی و فرهنگی و جغرافیائی، نداشتن برنامه مدون زندگی، احترام به شوهر فوت شده، بهانه رسیده گی به فرزند یا فرزندان، عدم قدرت تصمیم گیری، نگاه به نقیصه های اجتماعی مثل مطلقه ها و عدم الگو گیری از خانواده های موفق، تبلیغات مسموم و غلط افراد و جریان های مختلف جهت بهره کشی اقتصادی و جنسی از افراد تنها و غیر مزدوج هم از عوامل مؤثر در افزایش سن ازدواج نام می برند.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: و اما مقوله دوم که عوامل اصلی و کاربردی و کارشناسانه ای است که در تحقیقات میدانی به دست می آید مواردی همچون فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی و رو آوردن به تجمل و نگرش کلاسیک و توهمی و سطحی نگری و فاصله گرفتن از سیره زندگی اهل بیت(ع) شمرده می شود.

وی گفت: تبعیت و پیروی از فرهنگ غرب و شرق وکانون های قدرت و سرمایه، الگو پذیری از به اصطلاح هنرمندان و چهره های معروف جهانی بدون داشتن برنامه فرهنگی و اصیل، تأثیر پذیری از ماهواره و اینترنت و تبلیعات گسترده در قالب تهاجم فرهنگی و سیاه نمایی های رسانه های معاند نیز از آن موارد است.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: بی نیاز دانستن جوانان خود را از مشاوره و مراجعه به افراد خبره و کارشناس در کنار عدم توجه به خواست والدین و توصیه های آنان و کم شدن ارتباط با علما و دانشمندان دینی و عدم انس با قرآن و محافل قرآنی و دینی منطبق با اصول اسلامی هم عامل افزایش سن ازدواج محسوب می شوند.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه در ادامه گفت: خود باوری و کبر و غرور کاذب که یا به وسیله تحصیل یا زیبائی ظاهری یا شکل و قیافه و هنر ایجاد شده است، مراوده های ناهنجار اجتماعی دوستان ناصالح و رفت و آمدهای بی برنامه و کج برنامه یا انحرافی افزون بر گسترش مواد افیونی مخدر، شب نشینی ها ومسافرت اردویی بدون نظارت ناظرین دلسوز اجتماعی و فرهنگی و کم رنگ شدن نقش متفکران و دانشمندان هم از دیگر موارد است.

وی افزود: مد شدن زندگی مجردی و شعار استقلال بدون مبنای علمی و عقلی وخرد گرایی، بی تفاوتی دلسوزان جامعه وبهره وری فرصت طلبان و شهوترانان از شرائط به وجود آمده، اینها گوشه ای از مشکلات فرضی یا واقعی است که در کنترل جمعیت و افزایش سن ازدواج موثر است و صد البته خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته و دارد که کم و بیش آن را در جامعه شاهدیم و اگر دیر بجنبیم در آینده نه چندان دور شاهد از هم گسستگی جامعه و تهی شدن کشور از فهم و درک و تفکر و تعقل خواهیم بود و روز به روزبیشتر در مشکلات فرو خواهیم رفت.

نقش حوزه های علمیه و پیشنهادهایی در جهت رفع معضل تحدید نسل

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: و اما نقش حوزه های علمیه در شرایط کنونی می تواند جزء کار آمدترین نقشها باشد این که در مسائل اجرائی حوزه ها دخالت کنند حتما و جزما به مصلحت نبوده و نیست ولی نقش کاربردی تبلیغی حوزه ها را نمی توان انکار کرد.

وی افزود: اگر در اوائل انقلاب مصلحت در کنترل جمعیت بود همین علما و حوزه های علمیه بودند که توانستند به راحتی فضای تبلیغی موثری را به وجود آورند و جامعه با عرق مذهبی و دینی و طبعیت از مراجع و علما جمعیت را به حد مطلوب کاهش دادند.

وی ادامه داد: اگر حوزه ها در کنترل نقش داشتند که داشتند در افزایش هم می توانند بهترین نقش را داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امروز نیاز فوری احساس می شود برای بسیج حوزه های علمیه جهت تبلیغ اصل الگوی دینی ازدواج و سبک زندگی اسلامی، تبیین سیره نبوی و علوی و نحوه زندگی اولیا و تحلیل و تفسیر فرمایشات بزرگان در تشکیل خانواده و برکات فرزند آوری و تربیت نسل، تبیین مسائل فقهی ازدواج و توصیه های روایی و فقهی اسلام و اولیای الهی در کنار پاسخگویی به شبهات مطروحه از سوی دشمنان در امر خانه و خانه داری که باید جدی گرفته شود.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: ایجاد پایگاه های کشوری برای مشاوره دادن به جوانان به صورت رایگان، در اختیار قرار دادن محراب و منبر و مساجد برای حضور نسل جوان و برخورد پیامبر گونه و روی باز و آغوش مهر و محبت و اطمینان دادن به امانت بودن اسرار و مشاوره های مراجعین و حفاظت از اسرارشان حتی در مقابل نزدیک ترین افراد مان، تربیت اساتید مشاور و کارشناسان مسائل خانواده در حوزه های علمیه و ایجاد کرسی های آموزشی و بروز که همگام با علوم روان شناختی و جامعه شناختی باشد.

وی در ادامه بیان پیشنهادهایی که حوزه باید توجه کند افزود: به روز کردن مدارس علمیه در امور نرم افزاری و سخت افزاری و تسلط به شبهات به خصوص در زمینه روانشناسی عوامل انهدام خانه وخانواده، اشراف علمی در پاسخگوئی به شبهات که مبادا پاسخ خودش شبهه جدیدی به وجود آورد! در کنار چاپ و نشر برشور و کتاب و کتابچه های خانه و خانواده و برگزاری مسابقات فرهنگی مختلف در حوزه ها، مساجد، مراکز علمی و امثال آن، و بهره وری از بهترین فرصت های تبلیغی همچون محرم و صفر که بسیار مهم است.

حجت الاسلام تقوی گفت: مواردی مثل حضور علماء و دانشمندان در دانشگاه ها و مدارس و دبیرستانها و ارتباط تنگا تنگ با نسل جوان، علاوه بر مقابله با تهاجم فرهنگی که ازوظایف حوزه ها محسوب می شود در کنار محاسبه فعالیت های صورت گرفته در مقابله با تهاجم فرهنگی و چگونگی ادامه مسیر در آینده مبارزه با این معضل، قابل توجه است.

وی افزود: حوزه های علمیه از نظر فکری و علمی با ایجاد حوزه های درسی ضمن پرورش طلاب جوان در امر ازدواج، ارگانهای مسؤل در این امر را تغذیه علمی و فکری کنند و روان شناسی دینی و جامع شناسی دینی را نهادینه کنند، همچنین برگزاری جلسات مشترک با دانشگاه و نخبگان دانشکده های مربوط و در کنار همکاری مستمر تبلیغی که جدای از مسائل ادرای و تشکیلاتی در غالب ترویج و تبلیغ مردم نهاد صورت بگیرد.

ورود حوزه به آموزش از مهدکودک ها و فرهنگ سازی

عضو نخبگان تبلیغ خراسان در ادامه گفت: ارتباط مراجع بزرگوار، علما و فقها با خیرین داخلی و ایرانیان غیر مقیم خارج کشور جهت مساعدت و کمک به کسانی که به خاطر نیاز مادی در امر ازدواج با مشکل مواجه اند و نیز ایجاد مراکز تربیتی منطبق بر احکام اسلامی جهت نونهالان جامعه برای انجام امنیت فکری برای فرزند آوری و نوع تربیت مثل گذشته که علما در خیلی از امور تربیت نونهالان جامعه را بر عهده داشته اند، بسیار مهم جلوه می کند.

وی افزود: ورود کارشناسان مذهبی از حوزه های علمیه به مهد کودک ها و دبستان‌ها و استفاده از تأثیر گزاری «العلم فی السقر کالنقش فی الحجر» که حال می بینیم غفلت از مدارس ابتدائی جهت آموزش، مسائل و مشکلات امروزی را در پی داشته است و نیز می بینیم که مذاهب دیگر برای گزینش نیرو از قبل شروع مدرسه اقدام می کنند و قدم به قدم همراه آموزش کودکان جلو می آیند حال آنکه حوزه های ما با گزینش طلاب بعد از دانشگاه یا دبیرستان اقدام می کنند ولی مدارس کشورهای همسایه حتی از مهد کودک شروع می کنند و طلاب خود را آموزش می دهند.

وی ادامه داد: امروز متولیان حوزه ها باید مدارس ابتدائی را مد نظر قرار دهند و آموزش سبک زندگی را از مدارس شروع کنند این که بابا آب داد، بابا نان داد خوب است اما تفهیم مطلب برای کودک بر عهده حوزه ها و علماست در همان ابتدا نه زمانی که ماهواره و اینترنت و فضای مجازی با تفکرات غلط مغز او را شستشو بدهند که در آن زمان ما به فکر پاک کردن ذهن او برآییم که خیلی خطر آفرین و دیر است.

کم رنگی ارتباط مردم با روحانیت زنگ خطر است

حجت الاسلام تقوی گفت: از دیگر اموری که حوزه های علمیه می توانند نقش خود را به اثبات رسانده و کار آمد کنند گسترش ارتباط مردمی است قبول کنیم که به خاطر گرفتاری های سیاسی و غیره از ارتباط مردمی روحانیت کاسته شده است دید و بازدید های خانوادگی کم شده است رفت و آمد و تکلم با مردم به حداقل رسیده است حضور در مجامع مردمی کم رنگ شده و به خوبی فاصله مردم و روحانیت احساس می شود که این برای حوزه و ادامه مسیر انقلاب و اسلام زنگ خطر است.

وی افزود: حضور حوزه های علمیه در فضای مجازی، در رسانه ملی و در روزنامه ها و مجلات و هر آنچه و هر جا که محل ورود و مرواده نسل جوان است بسیار مهم است شاید به این دلیل که حوزه در فضای مجازی حضور کمی دارد.

ورود حوزه به بخش هنر و فرهنگ سازی دینی

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: حوزه های علمیه به بحث هنر نه به معنای حضور فیزیکی بلکه حضور ارشادی و هدایتی، که اگر حوزه ها در مسائل هنری، فیلم، سینما و تلویزیون ورود پیدا کنند قطعا ثمر دهی فوق العاده خواهد داشت مگر نه این که در گذشته هر کس کار فکری و هنری خود را از نظر فقهی و شرعی با علما به مشاوره می گذاشت و اگر آنان مصلحت نمی دیدند از آن منصرف می شد و آن را خلاف شرع می دانست و معتقد بود کاری که شرعی نباشد اقتصاد غیر مشروع و حرام است و خیر و برکت ندارد.

وی ادامه داد: استفاده از همه زمینه های حوزوی برای اجرای ازدواج آسان مثل اجرای مراسم عقد توسط بزرگان از علما جهت تشویق و ترغیب و بهره وری از امکانات برای برگزای مجالس ساده و آسان اسلامی و تبلیغ ازدواج آسان توسط علما به صورت علمی و کاربردی و ارائه الگوها و نمونه در فرزندان و اطرافیان علما و حوزویان و بازگو کردن مشکلات دانشمندان بزرگ و مقابله صحیح با آن و حتی بهره گیری از دعا توسط بزرگان حوزه ها و فرهنگ دعا را گسترش دادن در مسیر زندگی که نقش دعا می تواند بهترین تأثیر را داشته باشد از موارد پیشنهادی به حوزه ها می باشد.

وظایف دولت مردان و مجلس

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: اما آنچه به عنوان راه کارهای کاربردی در عملکرد مجریان جامعه می توان شمرد عبارت است از: ایجاد مشوق های لازم و هر آنچه جنبه تشویق داشته باشد در امر ازدواج و تکثیر نسل، البته نه آمرانه و دستوری و نیز ایجاد زمینه های اشتغال متأهلین و اولویت دادن به تأهل در استخدام ها، تفاوت حقوق و مزایا به صورت چشم گیر در تأهل و تجرد مثل حوزه ها که بعضا شهریه تا نصف محاسبه می گردد در کنار تدوین قوانینی برای کاهش حقوق ومزایای اجتماعی واقتصادی پس از انجام طلاق برای زوجین.

وی ادامه داد: برگزاری تورهای سیاحتی زیارتی برای متأهلین و فرزندان آنان حتی اولویت دادن به کسانی که فرزند بیشتری دارند، ایجاد مسکن در مراکز زیارتی و تفریحی مثل مشهد و قم و شیراز و اصفهان و شمال و جنوب کشور و اختصاص آن برای اوقات فراغت افرادی که دارای چند فرزند هستند طبق مصوبه خاص و به قیمت بسیار نازل در حد تأمین هزینه های این مراکز که این موارد باعث تشویق و ترغیب می شود.

وی افزود: در نظر گرفتن مرخصی های هفتگی، ماهانه و سالانه جهت زوجین صاحب کثرت اولاد جهت رسیدگی به امر خانه و خانواده، بازنشستگی پیش از موعد با شرائط خاص برای کسانی که مثلا دارای چند فرزند باشند، تخفیف های خوب مالیاتی برای اصناف و کسبه ای که داری خانواده و متأهل و چند فرزند باشند که به تناسب افزایش و کاهش مالیات ها و عوارض محاسبه گردد.

حجت الاسلام تقوی گفت: عدم وصول عوارض ساخت منزل مسکونی از افراد مزدوج و دارای چند فرزند، همکاری مراکز آموزش و پرورش در آموزش فرزندان و کم کردن هزینه های تحصیل برای متأهلین و زوجین و کسانی که کثرت اولاد دارند، اجرا و تصویب قوانین برای نظام وظیفه که برای پدران و مادرانی که چند فرزند تربیت می کنند تخفیفی در اعزام یک یا دو فرزند شان صورت پذیرد تا مشوقی بر استمرار زندگی باشد.

وی ادامه داد: شناسائی و ردیابی خانواده هائی که دارای فرزندان زیاد بوده و از زندگی مشترک آنان چند سال مثلا بیش از ۲۰ سال گذشته و معرفی آنان به عنوان اسوه و الگو و تشویق آنان و در صورت نیاز مساعدت های قانونی و اقتصادی و فرهنگی، در نظر گرفتن اولویتهای سفرهای زیارتی مثل حج وعمره وعتبات برای مزدوجین و کسانی که دارای فرزندان بیشتری هستند به عنوان مشوق های اجتماعی و تبلیغی.

وی گفت: شناسائی خانواده های پر جمعیت و ارائه خدمات درمانی، بیمه ای، بیمارستانی و غیره به آنان، اولویت های وامهای، اشتغال، کشاورزی، مسکن، اداری، و غیره به افراد صاحب چند فرزند، ایجاد صندوقهای قرض الحسنه مخصوص ازدواج وحتی درادامه مخصوص ولادت فرزند و وام ولادت فرزندان هم از دیگر برنامه های می باشد که سبب ترغیب و تشویق می شود.

فرمایش رهبری فصل الخطاب است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: همگام شدن و عزم را جزم کردن همه ارگانهای ذیربط و به کارگیری همه توان و امکانات کشور برای مبارزه با این تهاجم فکری و فرهنگی و خانوادگی که دارد ریشه را هدف می گیرد تنها راه موفقیت در این چالش و تحقق فرمایشات رهبری است که فصل الخطاب است.

وی ادامه داد: کوتاهی کردن به هر دلیل نا بخشودنی است متهم نکردن دیگران و عدم توصیه های نا متعارف اجتماعی، چرا که معمولا در اکثر قضایا همه ناصح می شوند و دیگران را مجری فرض می کنند و حال اینکه ناصح امین به عنوان ولی امر جامعه اسلامی مقام معظم رهبری است که نصیحت می کند و برای دیگران همه و همه نوبت به اجرائی کردن است نه شانه خالی کردن و دیگران را مورد خطاب قرار دادن و مسؤل دانستن.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: تغییر ساختار و نگرش مراکز آموزشی از ابتدایی تا سطوح عالیه و نگرش نو به مقوله ازدواج و فرزند آوری و مضرات طلاق و ایجاد کرسی تدریس تخصصی در مراکز علمی کشور و جلسات مستمر نقد و بررسی با حضور کارشناسان حوزوی ودانشگاهی، در کنار حذف همه قوانین دست پاگیر در امر ازدواج و فرزند آوری چه قوانین به ارث رسیده از قبل انقلاب و بعضی از قوانین بعد از انقلاب خصوصا قوانین متمایل به فرهنگ غرب هم در این امر راهگشاست.

وی ادامه داد: هماهنگی لازم بین محل کار، خدمت سربازی، تحصیل و دانشگاه با محل سکونت متقاضی ازدواج و مزدوجین نیز از مسائلی است که مجریان باید به سرعت مورد توجه و تصمیم گیری قرار دهند یکی از عوامل موثر در تاخیر ازدواج و کمبود نسل همین عدم هماهنگی است که بسیاری از جوان ها و خانواده ها به ان اشاره دارند.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: به امید اینکه انشاء الله به یاری حضرت حق و همت و تلاش جمعی، جامعه ای متصف به صفات حسنه و با تبعیت از سیره ی اولیاء و سبک زندگی اسلامی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: همه آنچه گفته شد ارائه نظر شخصی و پیشنهاد است و قصد نصیحت یا توصیه نبوده و صرفا در غالب یک دغدغه اجتماعی اسلامی است که به نظر می رسد می شود در غالب این راه کارها به نتیجه مطلوبی دست یافت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 6