مسؤولیت‌های کشور باید به دست افراد کارشناس و با کرامت سپرده شود

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر سپردن مسؤولیت‌های کشور بر کارشناسان و افراد با کرامت گفت: هر مسئولی اگر بخواهد کریمانه مسئولیتش را اداره کند باید دو ویژگی را داشته باشد؛ اول اینکه در زمینه مسئولیت خود از نظر علمی، کارشناس، مدیر و مدبر باشد و دوم اینکه امین و پاک باشد.


حضرت آیت‌الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور جمعی از کارگزاران دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی و هسته‌های تابعه و در آستانه ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز هفته کرامت برگزار شد، گفت: کارشناسِ در کار و پاک بودن، دو ویژگی کریمانه ی مسئولان جامعه است.

وی با اشاره به ایام دهه کرامت، اظهار داشتند: کرامت است که جامعه را حفظ می‌کند چرا که خدای سبحان جامعهٴ بشری را به عنوان کرامت ستود و فرمود کسی که فرزند آدم است با شناسنامهٴ کرامت، خلق می‌شود و من انسان را با سرمایه کرامت آفریدم. لذا تمدّن ما در تدیّن ماست.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: انسان یک لوح نانوشته نیست که در درون او چیزی نباشد و دانش را از بیرون بگیرد. انسان با سرمایه خلق شده است، خداوند اصول سه‌گانه جهان‌دانی، جهان‌داری و جهان‌آرایی را در درون هر انسانی به ودیعه نهاد.

وی خاطرنشان کرد: راز کرامت انسان در دو چیز است؛ اول اینکه انسان دارای سرمایه است و دوم اینکه انسان خلیفه الله است. از این رو خداوند فرمود کسی که جانشین من است آن‌قدر توانا و توانمند است که می‌تواند بسیاری از اسماء و اوصاف من را در جامعه پیاده کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: قرآن کریم در وصف کرامت می‌فرماید «هر مسئولی اگر بخواهد کریمانه مسئولیتش را اداره کند باید دو ویژگی را داشته باشد؛ اول اینکه در زمینه مسئولیت خود از نظر علمی، کارشناس، مدیر و مدبر باشد و دوم اینکه امین و پاک باشد».

وی با بیان جریان مسئولیت پذیری دو تن از انبیا در قرآن کریم گفت: قرآن کریم وصف کریمان جامعه و مسئولان زندگی را ذکر کرد؛ یکی از برجسته‌ترین مسئولیت‌ها که وزارت است و یکی هم از ساده‌ترین شغل‌ها که دامداری است. قرآن کریم جریان دو پیامبر را ذکر می‌کند که یکی مسئولیت وزارت اقتصاد مصر را به عهده داشت و یکی هم دامداری محدود و موقّت را بر عهده داشت.

حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی ادامه داد: وجود مبارک یوسف(ع) وقتی می‌خواست به صدرات و وزارت اقتصاد قحطی‌زده مصر برسد، این جمله را فرمود که «نی حفیظ علیم» این دو صفتی که یک وزیر باید داشته باشد، من دارم. یک اینکه در رشته خودم کارشناس هستم و دیگر اینکه پاک باشم. هر کسی در هر رشته‌ای باید این دو صفت را داشته باشد. اگر کاری به ما پیشنهاد دادند و ما توان آن کار را نداریم، بر ما شرعاً حرام است که آن کار را قبول کنیم. این شخص آبروی خود را با قبول این کار می‌برد.

وی اظهار داشت: حتی در خصوص ساد‌ه‌‌ترین شغل های جامعه، از جمله دامداری در قرآن آمده است که وقتی وجود مبارک موسی کلیم(ع) دامدار حضرت شعیب(س) شد، دختر شعیب گفت «إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ» یعنی در حقیقت یک دامدار نیز باید در کارش کارشناس و امین باشد. حرف قرآن در خصوص مسئولیت و کار همواره تاکید بر این دو نکته است: کارشناس بودن و پاکدامنی در کار، یک همچین جامعه‌ای با کرامت همراه است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 9