ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی/ انحرافات و شکست‌ها نتیجه جدایی از مسجد است

امام جمعه فریمان
امام جمعه فریمان با بیان جایگاه واقعی مسجد در طراز اسلامی آن، نسبت به فرهنگ جدید و غیر اسلامی برخورد با مساجد و اداره آنها از سوی افراد نابلد هشدار داد تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود.

حجت الاسلام سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، امام جمعه فریمان پیرامون مسجد و جایگاه واقعی آن، بیان داشت: مسجد یکی از مهم ترین پایگاه های فرهنگی، دینی و تبلیغی است که در طول سال می تواند مورد استفاده بهینه در جهات گوناگون قرار گیرد و مرکز فرماندهی همه امور فرهنگی جامعه باشد.


وی افزود: پیامبر اسلام از آغازین روزهای رسالت فرماندهی فرهنگی را از مسجد شروع کرد و راز موفقیت بسیار زود هنگام و قبل از توقع آن حضرت نیز همین مطلب بود.

حجت‌الاسلام طباطبایی ادامه داد: مسجد در طراز اسلامی اتاق فکر معارف دینی و مرکز فرماندهی ترویج و تبلیغ معارف دینی در متن جامعه است، یعنی هر حرکتی که در جامعه به عنوان فرهنگ دینی انجام می شود بایستی یا از مسجد شروع شود و یا زیر نظر مسجد باشد و یا مسجد به هنگام اجرای آن در جریان  باشد، چرا که حرکت های فرهنگی با محوریت غیر مسجد، امکان انحراف در آنها بسیار خواهد بود.

امام جمعه فریمان گفت: نکته قابل توجه آن که همه تلاش دشمنان بر این استقرار یافته که حرکت های فرهنگی و اجتماعی را از مساجد به سوی غیر مساجد منحرف کنند آنها همه عزم خود را در این مسیر به کار گرفته اند، چون تجربه کرده اند که در طول تاریخ اسلام موفقیت های دینی و اجتماعی از کانون پرفیض و برکت مساجد بوده است و انحرافات و شکست های فرهنگی همگی در اثر جدایی مردم از مساجد بوده است.

وی افزود: البته در این انحراف فرقی نمی کند که کلاس های درسی به جای مساجد به سالن ها و محافل دیگر منتقل شود و یا اینکه هیئات مذهبی و جلسات عزاداری برای حضرات معصومان به جاهایی غیر از مساجد منتقل شوند و امروز این حرکت مقداری اوج گرفته است و به بهانه هایی از قبیل اینکه رفتار ما برای مسجد مناسب نیست و یا اینکه مسجد دارای امکانات مناسب نیست، مراسمات را در غیر مسجد برگزار می کنند.

حجت‌الاسلام طباطبایی ادامه داد: حتی این امر به محافل تعزیه و تسلیت و ختم اموات نیز سرایت کرده و به جای مسجد در سالن ها و تالارها برگزار می کنند و از همه مهمتر اینکه در آنجاها به مرور زمان از وعظ و خطابه و نصیحت و پندهای عمومی که از سوی مبلغان دینی انجام می شود نیز خبری نخواهد بود و تنها به پذیرایی منحصر می‌شود که به نظر حقیر همه این موارد انحراف از فرهنگ مسجد و معارف دینی است.

تفاوت کلیسا با مسجد

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: همه ادیان الهی برای حضور عمومی مردم  و شرکت آنها در محافل مذهبی به صورت گسترده، محل هایی را تعبیه کرده اند که از جمله آنها دین و آیین مسیحیت، که این محل کلیسا است عموم مسیحیان برای عبادت و بندگی از این مکان بهره جسته و به باور خود تقرب به خداوند را از آنجا آغاز می‌کنند.

وی افزود: ولی نکته مهمی در این باره وجود دارد و آن اینکه در آیین امروزی مسیحیت که در دست ما قرار دارد و مسیحیان نیز به آن توجه می کنند دین را جدای از سیاست و حاکمیت اجتماعی می دانند و به تعبیری آیین مسیح را در حوزه فردی انسان خلاصه و منحصر می کنند و برای آن راهی در حوزه اجتماعی و اداره جامعه قایل نیستند.

وی ادامه داد: اما در اسلام اینگونه نیست بلکه دین را در همه امور فردی و اجتماعی دارای نفوذ و برنامه می داند و تا صحنه حاکمیت جهانی نیز برای آن قدرت قایل است از این رو مشاهده می کنیم که در تاریخ ادیان توحیدی اعم از آیین مسیحیت و اسلام، هیچگاه کلیسا به اندازه مسجد موفق نبوده است بلکه این مسجد است که توانسته در همه امور فردی و اجتماعی خود نمایی کند و برنامه های مردم را به مساجد بکشاند.

حجت الاسلام طباطبائی بیان داشت: توصیه های دین اسلام به حضور در مساجد آن هم با برنامه های جمعی و گروهی همانند نمازهای جماعت،  جمعه و فطر و قربان، و مراسم های مذهبی و مناسبتی از قببیل اعتکاف و غیره به همین جهت است که مسجد در همه لایه های زندگی مردم حضور داشته باشد نه اینکه امور آنها در خارج از مساجد انجام شود و تنها مردم برای یکبار در هفته به طور نمادین به مسجد بیایند و عبادت فردی را انجام دهند.

وی افزود: متاسفانه کابرد کلیسا اینگونه شده است و به همین جهت آنها را در عرصه های فرهنگی نا موفق می بینیم و در نتیجه رهبران کلیسا را نیز غیر مؤثر در مسایل جهانی و ظلم و ستم هایی که از سوی استکبار بر مردم جهان می شود مشاهده می کنیم.

ضرروت بازسازی مساجد بر نظم جدید حاکم بر جهان اسلام

عضو نخبگان تبلیغ خراسان بیان داشت: هر آنچه که از عمر دنیا می گذرد شاهد پیشرفت های فراوانی در امور گوناگون زندگی مردم هستیم که یک امر طبیعی نیز تلقی می شود و همه مردم مطابق فطرت خود مایل به استفاده و بهره جستن از آن امکانات به روز و جدید هستند.

وی افزود: اما آنچه که در مساجد کشور جمهوری اسلامی قابل مشاهده می باشد این است که عمده مساجد ازا امکانات جدید و تازه و هماهنگ با نیاز های مردم محرومند و تنها بهره وری مساجد به همان سبک سنتی قدیم و با امکانات قدیم ممکن است و این امر در کاهش گرایش و حضور جوانان به مساجد می تواند مؤثر باشد.

وی ادامه داد: اکنون نیازمند یک نهضتی در کشور، برای باز سازی و نوسازی و تجهیز مساجد هستیم که اگر تشکیل و پیگیری شود افزون بر اینکه کار مطلوبی است، در جذب بیشتر مردم به مساجد و هدایت بسیاری از فعالیت های عمومی به مساجد نیز تاثیر گذار خواهد بود.

مساعدت دولت به مساجد

نویسنده موسوعه امام رضا(ع) گفت: مسجد در طراز اسلامی، دولتی نیست ولی هیچ منعی ندارد که دولتمردان و بخش های دولتی از ارائه خدمات و همکاری ها به مساجد استقبال کرده و برنامه های خود را با همکاری مساجد اجرا کنند.

وی افزود: متاسفانه دولت ها مسجد را جدای از خود می دانند و در مقابل آن هیچ گونه احساس مسؤولیتی نمی کنند و این سبب عقب ماندن مساجد از امکانات و تجهیزات جدید شده و در نتیجه فرهنگ گریز از مسجد و روی آوردن به تالارها و اماکن عمومی غیر از مساجد، در میان همگان و به ویژه در میان دولتی ها و سازمان های غیر دولتی و حتی هیئات مذهبی ترویج یافته که این یک خطر بزرگی برای جامعه فرهنگی و مساجد به شمار می آید!

حضور کارشناسان دینی در مساجد

امام جمعه فریمان بیان داشت: یکی از عوارضی که در این دوره های زمانی اخیر مشاهده می شود و می تواند تهدیدی برای مسجد و مجموعه معارف دینی به شمار آید، حضور افراد غیر کارشناس در مسایل فرهنگی مساجد است.

وی افزود: دخالت آنها در امور گوناگون از قبیل تبیین معارف دینی و احکام الهی و مشاوره های مذهبی خطرناک است این حرکت آغاز یک انحراف و نشان دادن یک مسیر نادرست در پیش روی مردم است چرا که تبیین اسلام کار کارشناسان دینی است نه کسانی که سر رشته ای از این معارف نداشته و علم آن را ندارند.

امام جمعه فریمان ادامه داد: متاسفانه امروز کسانی در مساجد تفسیر قرآن می گویند که الفبای قرآن را نمی دانند و تنها ذوقیات خود را به قرآن نسبت می دهند امروزه مشاهده می شود برخی افراد که اطلاعات آنها نسبت به قرآن و پیش نیازهای تفسیر بسیار اندک و ناچیز است بر کرسی تفسیر قرآن می نشینند که این آغاز حرکت خطرناکی برای جامعه قرآنی است!

حجت الاسلام طباطبائی گفت: نخستین خطر جایگزینی افراد نابلد نسبت به معارف دین، حرکت کردن در مسیر تفسیر به رای است که به شدت از آن نهی و منع گردیده است؛ تفسیر قرآن نیازمند برخورداری از پیش نیازهای آن و تحصیلات عمیق حوزوی و دینی است.
وی افزود: نمی شود گفت که قرآن برای ما نازل شده و ما نیز آنرا به آسانی می فهمیم بلکه حقیقت این است که قرآن برای ما نازل شده ولی به قدر فهم ما نازل نشده است؛ از این رو نیازمند تفسیر قرآن هستیم البته از سوی اهل تفسیر،  نه هر کسی که تنها قرآن خواندن را می داند.

وی در پایان با اشاره به مباحثی که مطرح شد، گفت: از این رو، محور فعالیت های مساجد را باید به امامان جماعت خبره و کارشناس در امور دینی سپرد تا از این خطرات پیش رو پیشگیری شود و دچار مشکلات بعدی در تبیین دین و معارف اسلامی نشویم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 3 =