بررسی علل بالا رفتن سن ازدواج در کشور

حجت الاسلام تاجی با بررسی علل تاخیر در ازدواج جوانان از سه منظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، موانع و مشکلات موجود بر سر راه ازدواج جوانان را قابل حل دانست.

حجت الاسلام مظفر تاجی، امام جمعه چناران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بیان داشت: ازدواج یک لطف و موهبت الهی و نعمت خدادادی است که خداوند در نسل فرزندان آدم قرارداده است.

وی افزود: خداوند آن را در قرآن از آیات و نشانه های قدرت خود بیان فرموده و پیامبر اسلام(ص) آن را سنت خود و وسیله حفظ دین نام برده است.

امام جمعه چناران گفت: متاسفانه این امر مهم الهی در طول تاریخ بشر دارای فراز و نشیب هایی بوده است بعضا این مهم به صورت بسیار ساده و بی آلایش اما بسیار صمیمی شکل می گرفته و یا بعضا بسیار سخت و پیچیده انجام  گرفته که متاسفانه جامعه امروز ایران گرفتار قسم دوم آن شده است.

وی ادامه داد: امروز امر ازدواج بسیار سخت و سنگین انجام می شود و همین امر باعث بالا رفتن سن ازدواج شده که جامعه امروز ایران شاهد این معضل است.

افزایش سن ازدواج و ابعاد فرهنگ، اقتصاد و اجتماع

حجت الاسلام تاجی بیان داشت: افزایش سن ازدواج از سه بُعد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قابل بررسی است که با شناخت موانع و مشکلات، باید در جهت رفع آن قدم برداریم.

امام جمعه چناران بیان داشت: در حالیکه اسلام از فرهنگ غنی برخوردار است و شناخت و بیان آن ضامن سعادت جامعه می باشد به ویژه در موضوع ازدواج، اما متاسفانه به دلیل نفوذ فرهنگ بیگانه و تاثیرپذیری خانواده ها و جوانان از این فرهنگ، از دستورات و فرمایشات اسلام دور مانده و در سرگردانی به سر می بریم.

وی افزود: مواردی همچون جایگزینی ارزش‌های مادی به جای ارزش‌های معنوی، آرزوهای بلند و یا آرمانگرایی که هرگز به آن نمی رسند مثلا باید تحصیل تمام شود یا خانه تهیه کنم و شغل مناسب به دست آورم و مانند اینها سبب افزایش سن ازدواج شده است.

عضو نخبگان تبلیغ خراسان با بیان این‌که یکی از مهم ترین عوامل بالا رفتن سن ازدواج بحث اقتصاد است،‌ ابراز داشت: متاسفانه بسیاری از خانواده ها  نگاه مادی و اقتصادی به زندگی دارند و هزینه های زیادی را برای ازدواج در نظر می گیرند مثل جهیزیه و ولیمه ازدواج و… که در این زمان کمر شکن هستند.

وی افزود: همین نگاه مادی و اقتصادی به مقوله ازدواج، امروزه در جامعه فراگیر شده و خانواده هایی که در وضعیت اقتصادی نامناسب بسر می برند و قادر به تهیه جهیزیه و دیگر مخارج عروسی نیستند دیگر رغبتی برای تشکیل زندگی نشان نمی دهند.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در بیان عوامل افزایش سن ازدواج از منظر اجتماعی بیان داشت: یکی از عوامل مهم بالا رفتن سن ازدواج بحث اجتماع است و مواردی همچون اعتیاد، بی بندوباری، همسر آزاری، دخالت  اطرافیان، طولانی بودن مدت سربازی، طولانی بودن مدت تحصیلات دانشگاهی همچنین عدم توازن جمعیت پسر و دختر به ویژه در روستاها است.

تحدید نسل و پیامد آن برای نظام و کشور

امام جمعه چناران بیان داشت: مسأله ازدواج از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از اهداف ازدواج بقای نسل بشر است و خداوند حیات بشر رادر ازدواج و زاد و ولد قرار داده است.

وی افزود: جمعیت فراوان برای هرجامعه ای یک سرمایه با ارزش است به خصوص جمعیت جوان که سرمایه ای فوق العاده مهم و راهگشا برای هر جامعه ای محسوب می شود

امام جمعه چناران ادامه داد: هر کشوری که از این سرمایه محروم باشد متضرر شده و باید سریعا در جهت رفع این مشکل اقدامی انجام دهد متاسفانه سیاست های کاهش جمعیت در کشورهای جهان سومی به ویژه ایران از زمان گذشته آغاز شده ولی به برکت انقلاب اسلامی این معضل در مقطعی شکست خورد اما اکنون دوباره خود را نشان داده است.

حجت الاسلام تاجی بیان داشت: در دهه اول انقلاب بیشترین زاد و ولد در کشور انجام شد ولی متاسفانه بعد از جنگ دو مرتبه آن سیاست غلط فرزند کمتر زندگی بهتر در کشور رشد کرد و به نوعی داشتن فرزند کمتر تبدیل به یک فرهنگ شده بود. تا اینکه ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری احساس خطر کرده و هشدار دادند که این سیاست غلطی بود که متاسفانه اجرایی شد.

وی افزود: به نظر می رسد کاهش جمعیت یک سیاست صهیونیستی و استکباری بود که باید جوامع اسلامی به ویژه ایران با این سیاست مقابله کند و بر خلاف خواسته و سیاست دشمنان عمل کنند.

عضو نخبگان تبلیغ خراسان بیان داشت: تحدید نسل، تهدیدی برای کشور در همه عرصه های فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی است.  باید همانگونه که توانستیم کاهش جمعیت را در دو دهه گذشته داشته باشیم، حال باید دست به دست هم دهیم تا رشد جمعیت را داشته باشیم.

وی افزود: اگر می خواهیم در آینده کشوری آباد و پیشرفته داشته باشیم باید مغز های متفکر و جوان، به وفور داشته باشیم محدود کردن نسل ما را به این هدف نمی رساند.

نقش حوزه های علمیه در مقوله تحدید نسل

امام جمعه چناران بیان داشت: اما نقش حوزه های علمیه و علمای بزرگوار که از دیرباز مورد اعتماد مردم بوده اند  و بعضا با صدور فتوا نقش مهمی در سرنوشت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره داشته اند، در این مورد که سرنوشت کشور شیعی در میان است حتما کلام آنها نقش تاثیر گذاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: تهیه و تولید کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و عرضه آن به مراکز تصمیم همچنین تبلیغ و اطلاع رسانی از سوی خطبا و مبلغان وظیفه مهم حوزه است که باید به بهترین شکل انجام گیرد و قطعا حوزه نهادی است که در این مقوله دلسوزانه به بهترین شکل می تواند اقدام کند.
نقش دولت و مجلس

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: مجلس با تصویب قوانین جدید و ارائه راهکار برای رشد جمعیت، و دولت با اجرایی کردن آن و قرار دادن تسهیلاتی همچون معافیت سربازی متأهلان دارای فرزند و افزایش مرخصی زایمان زنان می‌تواند به این امر کمک کند.

وی افزود: مواردی همچون تحصیل و بومی گزینی دختران جهت تحصیل در محل زندگی، تسهیلات ازدواج، وام، مسکن، خودرو، گسترش تامین اجتماعی و کاهش هزینه های باروری و غیره، همه و همه می توانند نقشی در اجرای این مهم بازی کند که باید در نظر گرفته شود.

وی در پایان گفت: بهتر است تیم کارشناسی تشکیل و حول محور هشدار رهبر معظم انقلاب پیرامون تحدید نسل، علل و موانع بر سر راه ازدواج نسل جوان، تحقیق و پژوهش کند و بر اساس آن مستندات، اقدام به تصویب قوانین جدید و اجرای آن کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 1 =