ضرورت فاصله گرفتن وزرا از فتنه‌گران/ مشکلات فرهنگی بیش از گذشته شده است

آیت الله علم الهدی

 امام ‌جمعه مشهد،‌ گفت: متأسفانه از اجلاس قبل خبرگان که مقام معظم رهبری نیز دغدغه‌های فرهنگی خود را بیان کردند تا اجلاس کنونی افزون بر این‌که مشکلات گذشته حل نشد، بر آنها اضافه نیز ‌شده است.

 آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد مقدس در حرم امام رضا(ع)، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و ولادت حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) با بیان این‌که سیره زندگی امام رضا (ع) در فضای فتنه شکل‌گرفته بود، گفت: شرایط زندگی ایشان در آن زمان قابل انطباق با شرایط کنونی ما است.

خاستگاه فتنه کجاست؟

وی بابیان این‌که امیرمؤمنان برای فتنه سه خاستگاه مشخص کرده‌اند، ادامه داد: ایشان در سخن خود می‌فرمایند: « إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ وَ یَتَوَلَّى عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَیْرِ دِینِ اللَّهِ»، خاستگاه اول فتنه، فرصت طلبی و قدرت‌یابی است، خاستگاه دوم دگراندیشی و ورود فرهنگ‌ها و اندیشه‌های اجنبی غربی در درون جامعه دینی در مقابل ارزش‌ها و اندیشه‌های دین و خاستگاه سوم، تشکل‌های غیردینی و غیر ارزشی مبتنی بر اندیشه‌های وارداتی است.

امام ‌جمعه مشهد مقدس در خصوص فتنه‌های به وجود آمده در زمان حیات امام رضا(ع)، عنوان داشت: قدرت‌یابی‌های بنی‌عباس و مأمون که بر رقیب حکومتی خود مسلط شده و تمام جریان‌های مقابل خود را سرکوب کرده بود، برای تثبیت و توسعه قدرت خود از مرحله خلافت تا مرحله امامت و رهبری، فتنه‌ها و توطئه‌هایی کرد تا بتواند امامتی که در منطق شیعه و ولایت به‌عنوان محور اصلی ضد خلافت در جامعه و امت اسلام شناخته می‌شود را از امام رضا (ع) به خود منتقل کند.

ورود جریان‌های فکری الحادی سبب تضعیف دین می‌شود

وی با اشاره به فعالیت‌های مأمون در این مسیر، ابراز داشت: مأمون با واردکردن اندیشه‌های خارج از جامعه دینی و اندیشه‌های فلاسفه یونان، جریان‌های فکری غربی الحادی و جریان‌های وابسته اعتقادی اهل کتاب در درون مسلمان‌ها و توسعه آن‌ها، جریان‌های فکری دینی که پایگاه قدرت امامت و عصمت بود، خواست این جریان را تضعیف کند که ناکام ماند.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: در واقع، شخصیت امام هشتم(ع) در عرصه ابقاء دین، احیای دین و ادامه اندیشه دین، شخصیتی حیاتی و محوری در تاریخ اسلام و مسلمین است که آموزه‌های به‌دست‌آمده از تحلیل سیره سیاسی امام رضا (ع)، آموزه‌هایی است که در زمان ما کاربرد دارد.

وی در ادامه با اشاره به حضور در اجلاس خبرگان رهبری در هفته گذشته، عنوان داشت: عمده نگرانی‌های علما و فقها درباره مسائل فرهنگی، ضایعات و پرده‌دری‌های فرهنگی و همچنین حوادث ناملایم ضد ارزش دینی در جامعه بود که به محضر مقام معظم رهبری بیان کردند؛ متأسفانه از اجلاس قبل که مقام معظم رهبری نیز دغدغه‌های فرهنگی خود را بیان کردند تا اجلاس کنونی افزون بر این‌که مشکلات گذشته حل نشد، بر آن اضافه‌شده است.

باید به دنیا نگاه کلان داشت

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: رهبر انقلاب در یک جمله فرمودند «باید به دنیا نگاه کلان داشته باشید»، به این معنا که شما مشکلات داخل کشور را از نظر مسائل فرهنگی مشاهده می‌کنید و باید به ریشه آن در خارج از کشور توجه کنید؛ سیادت و آقایی غرب در قرن ۲۱ در حال نابودی است، استکبار جهانی آمریکا در حال سقوط است و روزبه‌روز بر ذلت و شکست آمریکا اضافه می‌شود.

وی دلیل این سقوط را در از دست دادن دو قائم قدرت آنان دانست و بیان داشت: آمریکا و غرب دو قائمه افکار، فرهنگ و اندیشه‌های غربی و همچنین قدرت سیاسی نظامی خود را ازدست‌داده است؛ زمانی بود که فرهنگ آنان در دنیا توسعه و نهادینه شد و از جهتی نیز به‌واسطه قدرت نظامی همه از غرب می‌ترسیدند درحالی‌که افزون بر تضعیف قدرت سیاسی نظامی غرب، دیگرکسی از آمریکا و غرب نمی‌ترسد.

فرهنگ غرب راه نجات ندارد

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه داد: ملت‌های مسلمان به پا خاسته‌اند، بیداری اسلامی، جبهه ضد استکباری و ضدآمریکایی، آنان را در مرحله سقوط قرار داده است و آمریکا را به‌جایی رسانده که مداخله نظامی برای آنان سودی ندارد؛ دنیا دیگر به دنبال فکر و فرهنگ غربی نیست زیرا غرب در منجلاب فرهنگ نکبت خود آن‌چنان آلوده‌شده که دیگر راه نجاتی ندارد.

وی، راه برون‌رفت استکبار از این منجلاب را تضعیف تفکر اسلامی در ایران عنوان کرد و اظهار داشت: اگر بنا شد ارزش‌های اسلام در پایگاه قدرت و جبهه جنگ با استکبار که ایران است، ضعیف و ناتوان شود، غرب دوباره مسلط خواهد شد.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: تضعیف اسلام، بی‌حجابی، توسعه فحشا، پرده‌دری فرهنگی و از بین بردن ارزش‌های دین در درون جامعه است که آن نیز به‌وسیله بعضی عناصر و عواملی که در کشور داعیه  فرهنگ دارند، صورت می‌گیرد.

فتنه ۸۸ خط قرمز ما است

وی با اشاره به سفارش‌های مقام معظم رهبری به دولت در هفته دولت، تصریح کرد: ایشان در سفارش‌هایشان اعلام کردند: «فتنه ۸۸ خط قرمز ماست» زیرا  فتنه ۸۸ تمام عناصر فتنه را همچون فتنه فضای سیاسی دوران امام رضا(ع) در خود داشت؛ قدرت‌یابی و فرصت‌طلبی یک عده زمانی که مردم به آنان رأی ندادند به‌قدری تحریک شد که به‌عنوان تقلب در انتخابات اردوکشی خیابانی کنند و اندیشه وارداتی ضد جمهوری اسلامی یعنی همان جمهوری ایرانی، نه غزه و نه لبنان بر زبان خود جاری کنند.

وزرا بر فاصله‌گیری از فتنه گران پایبند باشند

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که برخی از تشکل‌های سیاسی الهام گرفته از این جریان فکر غربی و ضد جمهوری اسلامی این فتنه را رقم زدند، خاطرنشان کرد: به همین منظور مقام معظم رهبری در رهنمودهایی که به دولت در هفته دولت داشتند، فرمودند: « همکاری با فتنه، مسأله فتنه و فتنه گران از مسائل مهم و خطوط قرمز است، آقایان وزرا همان‌گونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله گرفتن از فتنه گران تأکید کردند، همچنان بر آن پایبند باشند».

وی با یادآوری این نکته که فتنه خط قرمز جمهوری اسلامی است، اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بخشی دیگر از سخنان خود گفتند: «نباید با فتنه‌گر همکاری کنید، فتنه‌گر نباید در جریان وکالت، در جریان وزارت و مسؤولیت‌ها قرار گیرد».

آیت‌الله علم‌الهدی به دلیل نگرانی مقام معظم رهبری نسبت به این موقعیت اشاره کرد و عنوان داشت: رهبر حکیم این امت احساس خطر می‌کند و این احساس خطر بر مبنای آیات قرآن است زیرا خطوط سیاسی رهبری برخاسته از آیات قرآن و احادیث پیغمبر و ائمه معصومان است.

امام‌جمعه مشهد همچنین در خطبه اول نماز جمعه در بحث سبک زندگی اسلامی بابیان این‌که دوره جوانی فرزندان یکی از مشکلاتی است که خانواده‌ها با آن روبرو هستند، اظهار داشت: دوره زندگی هر انسان در مقاطعی مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که نوع برخورد با فرزند در هر دوره متفاوت است و باید متناسب با آن شکل بگیرد.

مقطع نوجوانی شکل‌دهنده شخصیت جوانی فرزندان است

وی ادامه داد: شکل‌گیری شخصیت دوره جوانی فرزند در مقطع میانی دوره نوجوانی او یعنی ۱۴ تا ۱۶ سالگی است؛ همان‌طور که پیامبر (ص) نیز در روایتی به دوران تربیتی فرزند اشاره دارند، این دوره، دوره‌ای است که نقش فرزند در خانواده به‌عنوان وزیر تعریف‌شده به این معنا که والدین باید در تصمیم‌گیری‌ها او را دخیل کرده و از او نظر بخواهند.

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که در این سن تغییرات جسمی و رفتاری در فرزند مشاهده می‌شود، عنوان داشت: متأسفانه برخی والدین این رفتارها را نمی‌شناسند و به همین واسطه او را به روانشناس و پزشک نشان می‌دهند درحالی‌که این کار باعث خورد شدن فرزند می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر پدر و مادر بتوانند دوره میان‌سالی خود را مدیریت کنند و به استعدادهای فرزند که در این دوره شکل می‌گیرد توجه داشته باشند، می‌توان او را به خدا، دعا و اهل‌بیت(ع) علاقه‌مند کرد و با ورود از این طریق می‌توان مشکلات اخلاقی او را نیز درمان کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 8 =