عدم آشنایی حوزویان با مبانی فقهی رهبر انقلاب مایه تأسف است


 استاد خارج فقه حوزه علمیه با ابراز این‌که نظام سیاسی مبتنی بر ولایت‌فقیه ایران قدرت رقابت و حذف رقبایی مانند نظام دموکراسی در غرب را دارد، گفت: البته توان نظام پاسخگویی به ابعاد مختلف حکومتی، نباید نخبگان را از پرداختن به فروع حکومت‌داری غافل کند، چرا که هنوز فروع بسیاری وجود دارند که محتاج ادله کافی هستند.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سائلی، استاد خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به ابعاد زندگی مقام معظم رهبری، گفت: سخن‌سرایی در شخصیت حضرت آقا مشکل است، چرا که مخاطب با شنیدن نام این بزرگوار، چهره آشنا و شناخته‌شده‌ای را به یاد می‌آورد، اما وقتی که در زوایای زندگی ایشان عمیق می‌گردد، در می‌یابد که لایه‌های زیرین و نهان بسیاری در ابعاد شخصیتی ایشان نهفته است که نیاز به دقت نظر بسیار دارد.

کلاس‌های نهج‌البلاغه حضرت آقا و ممانعت ساواک

وی با اظهار این‌که شخصیت جهادی حضرت آقا را باید در ایام جوانی‌شان در مشهد مقدس دریافت، افزود: دغدغه‌های دین‌شناختی در عنفوان جوانی، ایشان را ترغیب کرده بود که در مسجد کرامت واقع در چهارراه شهدای مشهد مقدس، مباحث اجتماعی نهج‌البلاغه برای قشر جوان آن روز برگزار کند. بحث‌های ایشان، آن‌قدر جذاب و به‌روز بود که نهج‌البلاغه را از انزوا به صحنه اجتماع آورد تا جایی که ساواک آن زمان اعلام کرد «اگر کسی نهج‌البلاغه را داشته باشد مجرم است».

مدیر گروه فقه جامعهالمصطفی و استاد درس خارج حوزه علمیه ، با اشاره به خاطره‌ای از ایام تدریس نهج‌البلاغه حضرت آقا، اظهار کرد: یادم هست که خیلی کم‌سن بودم که متوجه شدیم منزل ما زیر نظر ساواک هست. برای موجی از افشاگری‌هایی که کلاس نهج‌البلاغه حضرت آقا ایجاد کرده بود، مجبور شدیم علاوه بر کتاب‌های شهید مطهری، نهج‌البلاغه خانه را نیز مخفی کنیم تا به ساواک بهانه‌ای نداده باشیم.

وی با بیان این‌که مطرح کردن نهج‌البلاغه در صحنه سیاسی کشور، نقشی بی‌بدیل بود که تنها از عهده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برآمد، افزود: بعدها این سلسله جلسات با دستخط‌های شاگردان پای درس حضرت آقا در آن زمان به انتشار رسید.

مکتب فقهی مقام معظم رهبری در تدریس خارج

این استاد حوزه با ابراز این‌که ایشان، در همان زمان، برخی از کتاب‌های سید محمد قطب مصری را به فارسی ترجمه کردند، ادامه داد: در آن برهه از تاریخ حوزه، که طلاب تنها به درس و مباحثه اشتغال داشتند و کاری به مسائل اجتماعی و سیاسی روز نداشتند، معظم اشراف کامل به جریان‌های سیاسی اسلامی در خارج ایران، به ویژه مصر داشتند و کتاب‌های بزرگان آنها مانند سید قطب را مطالعه و جریانات سیاسی مصر و اخوان‌المسلمین و حوادثی مانند ترور جمال عبدالناصر را دنبال می‌کردند.

وی با ابراز این‌که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در ۲۵ سال گذشته ثابت کرده‌اند که در مدیریت انقلاب و حفاظت از دستاوردهای آن بی‌نظیر هستند، ادامه داد: جای تأسف دارد که بسیاری از حوزویان نیز با مبانی فقهی ایشان آشنا نیستند. معظم‌له در سلسله درس‌های خارج خود تلاش می‌کنند که فقه اجتماعی و حکومتی را مطرح کنند. بسیاری از دروس فقه، تنها ورود قرآنی و روایی به آن موضوع را در بردارد، اما در فقه رویکردی مقام معظم رهبری، هر رویکردی که احتمال ورود به موضوعی از فقه را دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد، برای نمونه می‌توان به بررسی نظام خانواده و مباحثی همانند طهارت غساله حمام و نقش آن در محیط زیست و نظام بازیافت اشاره کرد.

نظام ولایت فقیه کاراست، یا نظام لبیرال دموکراسی غرب

حجت‌الاسلام والمسلمین سائلی با ابراز این‌که نظام سیاسی مبتنی بر ولایت‌فقیه ایران قدرت رقابت و حذف رقبایی مانند نظام دموکراسی در غرب را دارد، خاطرنشان کرد: البته توان نظام پاسخگویی به ابعاد مختلف حکومتی، نباید نخبگان را از پرداختن به فروع حکومت‌داری غافل کند، چرا که هنوز فروع بسیاری وجود دارند که محتاج ادله کافی هستند.

حوزه، با روشنفکران خارج از کشور ارتباط داشته باشد

مدیر گروه فقه مدرسه عالی فقه و اصول جامعهالمصطفی نبود ارتباط مناسب حوزه علمیه با روشنفکران خارج از کشور را نقطه ضعفی برای حوزه دانست و اظهار کرد: حوزه نتوانسته که به صورت قیفی حرکت کند و افکار نوین خود را به روشنفکران و عالمان بزرگ دنیا در کشورهای مصر، تونس، لیبی و الجزایر و کشورهای اروپایی صادر کند.

وی با اذعان این‌که موضع حوزه علمیه قبل از انقلاب اسلامی ایران انفعالی بود و پس از آن دارای موضع فعال گردید، گفت: قبل از انقلاب، بیشتر بزرگان ما در بحث طهارت یا نجاست اهل کتاب، قائل به نجاست آنها بودند. اما پس از انقلاب، نظر بسیاری از این بزرگواران تغییر پیدا کرد تا جایی که اکنون، اکثر قریب به اتفاق فقهای ما حکم به طهارت اهل کتاب می‌دهند. این حکم ریشه در تعامل و انتقال افکار اسلام ناب با اکثریت مردم جهان که اهل‌کتاب هستند، دارد.

این استاد حوزه با اظهار این که عمده مسؤولیت حوزه در موضع فعال، اثبات مؤثر بودن تکنولوژی در کنار اخلاق است، افزود: اگر بتوانیم این نظریه و نظریاتی مانند دموکراسی در اسلام، دانشگاه اسلامی و سبک زندگی اسلامی را ثابت کنیم، می‌توانیم در میان جوامع غربی نیز جریان‌ساز باشیم.

آشپزخانه، اتاق، پنجره و پله‌های خانه‌ها اسلامی باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سائلی بیان کرد: اگر به پرسش‌های الگوی خانه اسلامی همچون، نوع آشپزخانه، مکان قرار گرفتن سرویس بهداشتی، رابطه این دو با فضای پذیرایی خانه، مقدار فاصله چاه آب آشپزخانه با چاه فاضلاب، تعداد اتاق‌ها و شیوه قرارگیری آنها، تعداد پله‌های خانه و تأثیر آن در سلامت جسم، محل قرار گرفتن خانه از خانه همسایه، محل قرار گرفتن پنجره‌ها و توجه به خانه همسایه جواب دهیم، در میان جوامع، افکار و تمدن‌های مختلف نیز پاسخ‌گو هستیم.

خانه‌ها با محوریت جاده باشند یا مسجد؟

وی با اظهار این‌که در ارائه الگوی اسلامی زندگی، نباید متأثر از فرهنگ و تبلیغات غربی شویم، ابراز داشت: اکنون، شهرسازی ما با محوریت جاده است. هر خانه‌ای که نزدیک‌تر به خیابان باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. اما در فرهنگ اسلامی، محوریت خانه‌ها با مساجد هستند و هر خانه‌ای که نزدیک مسجد و رو به قبله باشد، از ارزش مادی بیشتری هم برخوردار است. شبکه‌های ماهواره‌ای غربی نیز همین نکته را هدف قرار داده‌اند و تبلیغ می‌کنند که مسجد و حرم‌های متبرک سر و صدا دارند و برای آسایش باید به دور از آنها زندگی کرد.

فرمایشات رهبری، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های عرب‌زبان دارد

مدیر گروه فقه این مدرسه با ابراز این‌که جهان، همانند دهکده‌ای جهانی است، اظهار کرد: در این دهکده، هیچ خبری مخفی نمی‌ماند و موج اخبار به راحتی منتشر می‌گردند. در چنین فضایی به راحتی می‌توان فرمایشات مقام معظم رهبری را انعکاس داد و این کاری است که بسیاری از شبکه‌های جهان، به خصوص شبکه‌های عرب‌زبان به آن اهتمام دارند. از آن جایی که شبکه‌های عرب‌زبان را رصد می‌کنم، شاهدم که اگر ما بتوانیم محتوای لازم را به آنها بدهیم، آنها نیز آماده انتشار آنها در میان جهانیان، به ویژه مسلمانان هستند.

 به فرمایشات و خواسته‌های معظم‌له دقت کنیم

وی ادامه داد: برخی از نخبگان که دغدغه فرهنگی و جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های مقام معظم رهبری را دارند، فرمایشات ایشان را دنبال و مطالعه کرده و مباحث مطرح شده را دسته بندی و در جلسات هفتگی، بین خود بحث و دقت می‌کنند که حضرت آقا در چند سخنرانی به موضوعاتی مانند تکیه بر نیروی داخلی و درون‌زا تأکید کرده‌اند تا آن را در فراخور توان خویش عمل سازند و این الگویی است که همه حوزویان باید مورد توجه قرار دهند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 9