استفاده از نظام آموزشی دانشگاه برای ارتقای حوزه اشتباه است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر حفظ سنت‌های اصیل حوزه، گفت: کسانی که با خیر خواهی گمان می‌کنند با مدل‌های دانشگاهی یا جایگزین کردن عنوان‌ها می‌توانند حوزه‌های علمیه را ارتقا دهند، در اشتباه هستند.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور  در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۹۴ ـ ۹۳ این نهاد، کم توجهی و غفلت برخی از مراکز در نظام سازی‌ها و برنامه ریزی‌ها به اصول و سنت‌های مبارک و مورد عنایت حوزه‌های را مورد توجه قرار داد.

وی گفت: هیچ گاه نباید از سنت‌های اصیل و ارزش‌های حاکم بر حوزه‌های علمیه دست برداریم چرا که امتیازی برای حوزه‌های علمیه است؛ امروز بخشی از نظام آموزشی برخی مراکز پژوهشی کشورهای همانند ژاپن شامل سنت‌های حاکم بر حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی نظام تربیتی حوزه‌های علمیه را منحصر به فرد دانسته و بیان داشت: نکند مراکز علمی و اساتید، آموزه‌ها و نظام تربیتی حوزه را فراموش کنند؛ این ویژگی در حوزه‌های علمیه ممتاز است.

وی تأکید کرد: اشتباه می‌کنند کسانی که با خیر خواهی گمان می‌کنند با مدل‌های دانشگاهی یا جایگزین کردن عنوان‌ها و مدل‌ها می‌توانند حوزه‌های علمیه را ارتقا دهند؛ امروز گاهی در مدارس دروس آزاد حوزه با کمترین هزینه ۶۰۰ کلاس درس تشکیل می‌شود؛ در حالی که در نظام دانشگاهی این مدارس نیاز به برنامه‌ریزی گسترده و هزینه‌های چند ده میلیارد تومانی صورت می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: البته این به معنای این نیست که نباید برای حوزه‌های علمیه امکانات فراهم کرد؛ ولی اصالت حوزه و نظام‌ها تربیتی آن هرگز نباید مورد بی توجهی و غفلت قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی تعداد واحدهای آموزشی و تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران سطح دو و سه را ۴۰۰ عدد دانسته و تعداد محصلان در این واحدها را ۶۵ هزار و فارغ التحصیلان را نیز ۶۵ هزار نفر دانست.

وی افزود: اساتید سطح دو حوزه علمیه خواهران نیز ۵ هزار و 125 نفر و سطح سه نیز ۵۷۸ نفر هستند؛ در حالی که در بدو تأسیس مدیریت حوزه علمیه خواهران با کمبود استاد مواجه بودیم؛ البته ۲۰ درصد اساتید را برادران طلبه تشکیل می‌دهند که در تلاش هستیم این تعداد را به صفر درصد برسانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این‌‌که تاکنون ۶۰۰ هزار فرصت تبلیغی داشته‌ایم، بیان داشت: ۱۰ هزار مبلغ سازماندهی شده بالفعل داریم و تاکنون بیش از ۱۱ هزار ۹۰۰ مورد اعزام به دانشگاه‌ها، ۶۷ هزار ۱۱۲ مورد به مدارس و اقامه ۳۵۹ نماز در مدارس داشته‌ایم؛ همچنین در تلاش هستیم تا زمینه حضور طلاب خواهران در مدارس آموزش و پرورش گسترش یابد.

وی تصریح کرد: بیش از ۳ هزار وبلاگ نویس خواهر نیز داریم؛ حتی اکنون زمینه برای ایجاد وبلاگ برای تمام اساتید و طلاب خواهر وجود دارد ولی نیاز به فراهم شدن شرایط لازم است؛ برای نمونه در سال جاری ۳۲ هزار طلبه خواهر از طریق کوثر نت انتخاب واحد کرده‌اند؛ ماهانه نیز بیش از ۲ میلیون مراجعه به وبلاگ خواهران وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، حضور فعال طلاب خواهر در جشنواره‌های مختلف، تشکیل ۲۸ شورای علمی و پژوهشی در استان‌ها، ۷۹ کانون پژوهشی، ۲۶ انجمن پژوهشی ویژه سطح سه، ۲۳۶ هسته پژوهشی برای فارغ التحصیلان را از جمله فعالیت‌های مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران برشمرد.

وی بیان این‌که مراجع تقلید بر پشتیبانی و حمایت از حوزه‌های علمیه تأکید دارند، بیان داشت: باید از ظرفیت‌ حوزه‌‌های علمیه خواهران برای مقابله با عرفان‌های نوظهور، شبهات و جنگ نرم دشمن بهره برد.

مدیر حوزه‌‌های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود هویت، حقیقت و افتخار حوزه‌های علمیه را سربازی امام زمان(عج) خواند و گفت: علم نباید برای کسب قدرت، ثروت و مقام باشد؛ حتی برخی آموختن علم را برای علم بیان می‌کنند.

وی افزود: حتی افرادی که علم را برای خود علم می‌آموزند امروز در خدمت قدرت‌ها هستند؛ در حالی که در حوزه‌های علمیه علم را تنها برای رضای خدا کسب می‌کنند؛ طلاب باید بدانند که وارثان انبیا هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی با تأکید بر تهذیب نفس، علم آموزی در حوزه‌های علمیه را سبب خشوع افراد خواند و بیان داشت: تهذیب نفس همّ دائمی همه حوزویان است، البته متأسفانه گاهی ادعای سربازی امام زمان(عج) داریم ولی رفتارمان سرداری است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 8