جریان‌های غیر ارزشی به دنبال شکاف اجتماعی هستند/ نیروهای متعهد گرفتار دام دشمن نشوند

آیت الله علم الهدی
امام‌جمعه مشهد مقدس گفت: امروز جریان‌های سیاسی غیر ارزشی و لائیک به دلیل نزدیک شدن به انتخابات به دنبال ایجاد شکاف اجتماعی و منسجم کردن جریان‌های بی‌دین هستند تا بتوانند به‌عنوان پیاده‌نظام خود از آنان بهره‌گیری کرده و به کرسی مجلس دست پیدا کنند.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد مقدس در حرم امام رضا(ع) با بیان این‌که امروز، روز زیارتی مخصوص امام هشتم(ع) است، گفت: ما دو روز زیارتی در روز بیست و سوم ذی‌القعده و روز دوم در بیست و پنجم ذی‌القعده داریم.


وی بابیان این‌که امام رضا (ع) در بین همه ائمه دارای یک ویژگی خاص است، ادامه داد: شهادت هر یک از ائمه (ع) یا در آن مدتی بود که مسموم شدند و یا همچون شهادت سیدالشهدا(ع) در صحرای کربلا و دوران اسارت اهل‌بیت ایشان که چهل روز به طول انجامید اما شهادت امام رضا (ع) دو سال طول کشید.

شباهت فضای سیاسی کشور با دوران امام رضا (ع)

امام‌جمعه مشهد مقدس به شباهت فضای سیاسی کشور با فضای سیاسی دوران امام رضا(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: موضوعی که ما باید در سیره امام رضا (ع) به آن دقت شود و در آن مسیر حرکت کرد، فضای سیاسی آن زمان که فضای توطئه و فتنه بوده است که امام رضا (ع) در آن زمان در مواجهه با این دو عامل، دو ویژگی داشته‌اند.

وی، نخستین ویژگی امام رضا(ع) را داشتن بصیرت عنوان کرد و ابراز داشت: ایشان به‌واسطه دارا بودن بصیرت، عمق فتنه را می‌شناختند؛ دومین خصوصیت امام هشتم(ع)، داشتن صبر بود، صبر به دنبال بصیرت که این ویژگی سیره سیاسی امام رضا است و شرایط آن زمان امام رضا (ع) با زمان ما به‌طور کامل قابل انطباق است.

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که امروز نیز همچون دوران امام رضا(ع) با توطئه و فتنه روبرو هستیم، اظهار داشت: ما نیز باید در برابر این فتنه‌ها و توطئه‌ها نیز بصیرت داشته باشیم و هم صبر و مقاومت از خود نشان دهیم که این ویژگی در وجود رهبر عظیم و حکیم انقلاب اسلامی وجود دارد که ما را هم در بصیرت خدایت می‌کنند و هم در صبر و مقاومت.

دنباله‌روی از رهبری یعنی اقتدا به امام رضا

وی با بیان این‌که در فضای سیاسی فعلی کشور، اقتدا به مقام معظم رهبری همچون اقتدا به امام رضا (ع) است، عنوان داشت: در فضای سیاسی امروز جامعه اگر دنبال‌روی رهبر باشید به این معناست که در فضای سیاسی به امام رضا (ع) اقتدا کرده‌اید.

امام‌ جمعه مشهد مقدس به جنایات گروه‌های تروریستی همچون داعش و طالبان اشاره کرد و بیان داشت: داعشی‌ها مسلمان‌ها و شیعیان را با شقاوت و قساوت تمام با سربریدن و از بین بردن بچه در مقابل چشم پدر و مادر در عراق قتل‌عام کردند به‌گونه‌ای که عواطف هر انسانی جریحه‌دار شد و در این شرایط وظیفه ما این بود که برخورد کرده و مقاومت کنیم.

وی با یادآوری این مطلب که به‌طورقطع قدرتی در دنیا گفت دست‌به‌دست هم دهیم تا این آدمکش‌های شقی را براندازی کنیم؛ باید با آنان هماهنگی کنیم، تصریح کرد: اما این رهبر بصیر به‌مجرد این‌که آمریکا گفت در براندازی داعش باهم همکاری کنیم نپذیرفتند، این بصیرت همان بصیرت امام رضا(ع) است که تشخیص دادند آمریکایی‌ها می‌خواهند چه کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به این‌که آمریکا به دنبال تأمین امنیت اسرائیل در منطقه است، خاطرنشان کرد: القاعده، داعش، طالبان و اسرائیل ریشه مشترک دارند  و همه مولود نامشروع آمریکا هستند؛ همه این عوامل قسی را آمریکا به وجود آورد و قصد دارد به‌عنوان مبارزه با تروریست و آن‌هم با همدستی کشوری همچون ایران که در ملت‌های مسلمان موجه است به‌عنوان یک کشور اسلامی انقلابی شناخته می‌شود، نیروی خود را وارد کند تا هم سوریه و هم عراق را تصرف کرده و برای اسرائیل امنیت ایجاد کند.

ائتلاف ضد داعش آمریکا یک توطئه است

وی با توطئه خواندن این حرکت آمریکا، اضافه کرد: رهبر عزیز و حکیم ما با بصیرتی که از ولایت اخذ کرده بود به نیت آنان پی برد و پیش از این‌که آن‌ها بگویند، به کارگزاران سیاست خارجی و مسؤولان فرمود که در هر مراجعه‌ای که از آمریکا در مسأله مبارزه با داعش شکل گرفت، شما دست رد بزنید.

عضو خبرگان رهبری با تمجید از ولایتمداری وزیر امور خارجه کشور در مقابل آمریکا، عنوان داشت: این وزیر خارجه ولایی ما در اولین  تقاضایی که از سوی آمریکا، جواب رد داد؛ معنای ولایت مداری همین است.

اسلامیت نظام وابسته به رهبری است

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با بصیرت خود این موضوع را به آنان گفت و آنان نیز به دنبال رهبری حرکت کردند؛ این برای ما ارزش است؛ ما در هر نقطه از این دولت و کارگزاران خود ارزش ولایی را می‌بینیم، تقدیر و تشکر می‌کنیم به این دلیل که اسلامیت نظام ما به این رهبر وابسته است.

وی با اشاره به فعالیت جریان‌های سیاسی لائیک در کشور، بیان داشت: امروز جریان‌های سیاسی غیر ارزشی و لائیک به دلیل نزدیک شدن به انتخابات به دنبال ایجاد شکاف اجتماعی و منسجم کردن جریان‌های لائیک بی‌دین هستند تا بتوانند به‌عنوان پیاده‌نظام خود از آنان بهره‌گیری کرده و به کرسی مجلس دست پیدا کنند.

حزب‌اللهی‌ها آب به آسیاب دشمن نریزند

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: برادران و خواهران بسیجی و نیروهای متعهد ما باید توجه داشته باشند که در این دام نیفتند، حرکت‌هایی که ممکن است تحت فرمان‌های شرعی و واجب قطعی الهی یعنی امربه‌معروف و نهی از منکر کار را به‌جایی برسانند که جریان‌های لائیک را منسجم کنند و شکاف اجتماعی  به وجود بیاورد در حقیقت، واقع‌شدن در جریان خیانت و توطئه دشمن هست.

وی متذکر شد: ممکن است دشمن برای فریب دادن شما بانام دین، واجب الهی و تعصب شرعی به سراغ شما بیاید که ما باید هوشیار بوده و جز فرمان‌های رهبری کار دیگری انجام ندهیم.

امام‌جمعه مشهد مقدس در خطبه اول نماز جمعه در ادامه مباحث مطرح‌شده پیرامون تربیت فرزند در سبک زندگی اسلامی، به بیان چالش‌های پیش روی خانواده‌ها در برخورد با جوانان پرداخت و گفت: سومین چالشی در اثر مشکلات جوانان در خانواده ایجاد می‌شود، عبارت است از روح عصیان و سرکشی جوان.

وی بابیان این‌که پیامبر (ص) و امام علی (ع) در احادیثی، جوانی را به جنون تعبیر کرده‌اند، ادامه داد: رسول‌الله (ص) در حدیثی می‌فرمایند: «الشَّبَابُ شُعْبَهٌ مِنَ الْجُنُونِ»، «جوانی شعبه‌ای از دیوانگی و جنون است» و در حدیثی از امیرمؤمنان (ع)، از جوانی به‌عنوان مستی یاد می‌کنند و می‌فرمایند: « یَنْبَغِی لِلْعَاقِلِ أَنْ یَحْتَرِسَ مِنْ سُکْرِ الْمَالِ وَ سُکْرِ الْقُدْرَهِ وَ سُکْرِ الْعِلْمِ وَ سُکْرِ الْمَدْحِ وَ سُکْرِ الشَّبَابِ فَإِنَّ لِکُلِّ ذَلِکَ رِیَاحاً خَبِیثَهً تَسْلُبُ الْعَقْلَ وَ تَسْتَخِفُّ الْوَقَار».

عضو خبرگان رهبری عنوان داشت: ایشان در این حدیث می‌فرمایند: «انسان پنج مستی دارد که سزاوار است شخص عاقل و  اندیشمند در برابر این پنج مستی که بر او عارض می‌شود خودش را حفظ کند؛ اولین مستی از نگاه امام علی (ع)، مال و ثروت است، دومین مستی، مستی قدرت، سومین مستی، داشتم علم و تخصص، چهارمین عامل مستی، مستی تعریف و ستایش و مستی پنجم، مستی جوانی هست.

جوانی یک سرمایه است

وی بابیان این‌که این مستی باعث می‌شود تا فرد شخصیت و متانت خود را از دست بدهد، عنوان داشت: مستی و جنون جوانی در مرز نشناسی جوان است و دلیل آن نیز عبارتی است در مناجات شعبانیه آمده است که مولی  (ع) عرضه می‌دارد: «أَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَکْرَهِ التَّبَاعُدِ مِنْکَ»، «خدایا من جوانی‌ام را در مستی جدایی و دوری از تو نابود کرده‌ام و از بین بردم»، جوانی سرمایه است، در یک سال جوانی، ۱۰ سال عمر ساخته می‌شود و این سرمایه در مستی دوری از خدا نابود می‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی، چهارمین مشکل جوانی را غرور دانست و بیان داشت: این مستی با یک غرور در جوان آمیخته است به این طریق که وقتی رشد اندام خود را می‌بیند و شادابی بیشتری نسبت به پدر و مادرش حس می‌کند، فکر می‌کند اندیشه، فکر و دانش او نیز به‌اندازه اندامش رشد کرده درحالی‌که کارشناسان می‌گویند سن کامل شدن عقل انسان بین سن ۲۱ تا ۲۵ سالگی است.

عرصه جوانی، عرصه استدلال نیست

وی تصریح کرد: عرصه جوانی، عرصه استدلال و بحث کردن نیست بلکه عرصه عشق و عاطفه است و این امکانی است که خداوند در اختیار پدر و مادر قرار داده تا به‌وسیله آن هیجانات و چالش‌های پیش روی خود را کنترل نمایند.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که با مزاج جوان آن‌طوری که در ساختار طبیعی اوست، رفتار کنید، اضافه کرد: تنها عاملی که در مقابل جوان‌ها اثر منفی و سوء دارد، مقابله، بحث، استدلال برخلاف میل جوان و تحقیر کردن اوست؛ این‌که به او بگویید « تو نمی‌فهمی و تو بچه‌ای هنوز»، این برخوردها باعث ثبات قدم جوان در مسیر باطل می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: عاطفه و عشق فرزندان، راه و ابزاری است که خداوند در اختیار والدین قرار داده تا به‌وسیله آن بتوان این مشکلات  جوانان را درمان کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 9