مقتل‌شناسی روحانیان راه سالم‌سازی عزاداری‌ها

استاد مقتل شناسی و مداح اهل‏بیت با بیان این‏که صدویک هزار هیأت ثبت شده در سطح کشور داریم یعنی صدو یک هزار روحانی اهل فن می‏خواهیم که در این مجالس حضور پیدا کنند و تعریف روحانیت اهل فن این است که روحانیانی که در حوزه مداحی و منبر و مقتل شناسی خبره باشند.

قاسم رضایی دماوندی،  استاد مقتل شناسی، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان نقش حوزویان در ترویج مداحی گفت: وقتی در سوابق عزاداری مشاهده می‏کنیم مداحان برجسته تشیع از زمان اهل‏بیت(ع) یا در حوزه علمیه تحصیل می‏کردند یا با یک مرجع تقلید مشخصی ارتباط داشتند.


رضایی با بیان این‏که در سیره علما که مشاهده می‏کنیم هیچ مجلس، مداحی را بدون روحانیت برقرار نمی‏کردند و این باعث می‏شد که مداحان ما بیشتر رعایت می‏کردند و خطری که در مراسم‏ها با آن روبه‌رو هستیم که مجالس خالی از روحانیت است.

وی با اشاره به هجمه عظیم شبهات در جامعه خاطرنشان کرد: اگر روحانیت همراه مداحان در مجالس حضور داشته باشند ما شاهد پاسخگویی به شبهات در جامعه هستیم.

رضایی با اشاره به تعداد بالای هیأت‏های ثبت شده در کشور گفت: صدویک هزار هیأت ثبت شده در سطح کشور داریم یعنی صدو یک هزار روحانیت اهل فن می‏خواهیم که در این مجالس حضور پیدا کنند و تعریف روحانیت اهل فن این است که: روحانیانی که در حوزه مداحی و منبر و مقتل شناسی خبره باشند.

استاد مقتل شناسی با بیان این‏که تعدادی از کتبی که در بیان تاریخ اهل‏بیت(ع) و مقتل در قرن هفتم به تحریر درآمده پر از تحریف است و باید روحانیت و مداحان در این امر بسیار دقت کنند تا تاریخ کربلا به درستی بیان شود.

وی تصریح کرد: در زمان قدیم وقتی که مداحی در مجلسی روضه‏خوانی می‏کرد چندین روحانی به همراه مرجع تقلید یا مراجع تقلید در آن مجلس حضور داشتند؛ اما در زمان کنونی در بسیاری از مجالس شورخوانی؛ روحانیت جایگاهش بسیار خالی هست.

رضایی با بیان ویژگی مداحی از منظر اهل‏بیت با اشاره به فرموده امام رضا(ع) گفت: استفاده از تکنیک‏های روضه‏خوانی که شامل زبان حال و ذوقی خواندن که هر دو شرایطی دارد و مرحوم قزوینی در «تظلم الزهرا» می‏گوید: زبان حال هشت شرط دارد که باید آن را رعایت کرد.

 استاد مقتل شناسی ادامه داد: مداحان باید به گونه‏ای مرثیه یا روضه خود را بیان کنند که اگر خود اهل‏بیت(ع) در آنجا حضور داشته باشند در آن مجلس هم بتوانند آن را بگویند؛ اما اکنون مداحی و روضه‏خوانی به گونه‏ای شده است که رضای خدا در آن نیست و اشک گرفتن ملاک کار شده است.

وی با نقش تکنولوژی در مداحی گفت: تکنولوژی فرصت مطالعه را از مردم گرفته است؛ بنابر این مجلسی تأثیرگذار است که فرصت بیشتری برای آن گذاشته شده باشد. ارزش کتاب بسیار است و اینترنت و کامپیوتر نمی‏تواند جای کتاب را بگیرد و منابع اینترنتی در مدیریت منبر و مداحی ناکافی است.

مداح اهل‏بیت با اشاره به فراوانی شعر آیینی گفت: ده یا پانزده سال پیش ما از کمبود شعر آیینی رنج می‏بردیم؛ اما امروزه شعر آیینی به فراوانی یافت می‏شود ولی مداحان برای یافتن شعر آیینی وقت کافی را نمی‏گذارند و این یکی از معضلاتی است که در مداحان و مرثیه خوانان پیدا می‏شود.
رضایی با اشاره به الگوهای مناسب در مطالعه گفت: علامه امینی(ره) ده هزار عنوان کتاب را خوانده؛ صد هزار عنوان مراجعه کرده؛ تا توانسته الغدیر را بنویسید.وی در پایان افزود: این‏که هزار دیوان اشعار در دسترس است و یکی از یکی زیباتر برای اهل‏بیت(ع) که باید از آنها استفاده کرد و بعضی از مداحان مداحی را فقط در شور می‏بینند و این کار نادرستی است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 8