آیت‌الله علم‌الهدی: مشکلات مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد باید به دقت آسیب شناسی و حل شود/حاشیه شهر باید تبدیل به حسینیه مشهد شود/

 آیت الله علم الهدی
 امام جمعه مشهد با اشاره به مشکلات حاشیه این شهر، بر ضرورت برنامه ریزی، آسیب شناسی و رفع مشکلات فوق با بهره گیری از تمام ظرفیت ها تاکید کرد.

 آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام‌ جمعه مشهد ظهر امروز در دیدار با خادمین غدیر مشهد، فعالان این عرصه را نیروهای متدین حزب‌الله حاضر در صحنه اسلام و انقلاب خواند و گفت: مسئله ولایتمداری در دو عرصه خود را نشان می‌دهد، یکی اجرای منویات خاص معصومین (ع) در عرصه‌های اجتماعی سیاسی و دوم، تعظیم شعائر عشق و ارادت در بزنگاه‌ها و موقعیت‌های حساسی که عرصه مقاومت در عشق و ولایت اله بیت (ع) است.

وی ادامه داد: مسئله این نیست که تنها اهل‌بیت (ع) را در دل دوست داشته باشیم زیرا هیچ‌کس نیست که در باطن دل و قلبش نسبت به عزیزان رسول‌الله (ص) کینه و عداوت داشته باشد همان‌طور که امام صادق (ع) می‌فرمایند: «شما کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید من نسبت به پیغمبر (ص) بعض دارم».

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که عشق و محبت به اهل‌بیت در دل همه انسان‌ها وجود دارد، اضافه کرد: مهم این است که علی دوستی و عشق به مولا باید در زندگی انسان خود را نشان دهد؛ عشق علی سرمایه‌گذاری، جان و مال بخواهد، اینجا وابستگان به علی (ع) مشخص می‌شوند؛ آنجایی که علی دوستی سرمایه‌گذاری می‌خواهد، پای عشق اهل‌بیت (ع) ایستادگی می‌کند یا نه.

وی به وضعیت فعلی حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: موقعیت حاشیه شهر به خاطر بافت خاص اجتماعی و جریان هجرتی که صورت گرفته است، مسئله حاشیه شهر را در برگرفته و به‌واسطه فاصله‌ای که از مدیریت شهری داشته، عوارضی نیز پیداکرده، این عوارض، ضایعات و مشکلات فرهنگی را در شهر و کشور به وجود آورده که بزرگ‌ترین آن این است که حاشیه شهر مشهد هدف فعالیت‌های دشمنان اسلام قرارگرفته است.

دشمن به دنبال برهم زدم نظام ولایی کشور است

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به این‌که دشمن تصور می‌کند حاشیه شهر مشهد یک بافت غیرقابل مدیریت است، تصریح کرد: آنان با ورود جریان‌های سوء اعتقادی و سیاسی قصد دارند تا برای برهم زدن نظم دومین کلان‌شهر کشور و بزرگ‌ترین مسیر ایاب و ذهاب شیعیان ایران، این منطقه را بستر قرار دهند تا از طرفی نظام ولایی ما و نظام شیعه را برهم زنند.

وی ادامه داد: در سفر اخیر مقام معظم رهبری به مشهد، فرمودند برای سامان‌دهی فرهنگی حاشیه شهر برنامه‌ریزی کنید و سایر برنامه‌ها نیز در شعاع سامان‌دهی فرهنگی باید حل شود، حسب‌الامر فرمایش مقام معظم رهبری، ستادی تشکیل شد که کار آن، سامان‌دهی فرهنگی حاشیه شهر است.

لزوم استفاده از فعالان فرهنگی حاشیه‌نشین

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که تا مسائل فرهنگی حاشیه شهر را اصلاح نکنیم، دیگر جنبه‌های این موضوع قابل‌حل نیست، عنوان کرد: تکیه ما در مجموعه این سامان‌دهی فرهنگی شما فعالان در این مناطق هستید، مساجد را شما آباد می‌کنید، هیأت ها را شما تشکیل می‌دهید و باید در سایه این مدیریت، فعالیت‌های فرهنگی سامان‌دهی شده تا حرکت‌های قوی‌تر و حساب‌شده‌تری صورت گیرد.

وی ادامه داد: عمده فعالیت‌ها به‌وسیله شما مردم صورت می‌گیرد، حاشیه شهر از یک قشر متدین، با احساس و ولایتمدار برخوردار است و این نیرو برای انجام فعالیت‌های ولایی، نیروی کمی نیست؛ شما بخش عظیمی از نیروهای فرهنگی جامعه هستید.

آیت‌الله علم‌الهدی خطاب به فعالان فرهنگی حاضر، خاطرنشان کرد: این حجم نیرو برای فعالیت‌های فرهنگی در حاشیه شهر جواب‌گو است و باهمت و قدرت شما این امر قابل اصلاح است؛ از ابتدا بار اسلام بر دوش قشر مستضعف بوده و هیچ‌گاه بار اسلام بر دوش افراد مرفه نبوده است.

وی ابراز داشت: زمانی که رؤسای قبایل به پیغمبر اکرم (ص) پیشنهاد کردند که در رکاب پیغمبر باشند و شرط آن را دور کردن از مستضعفین اعلام کردند، ایشان نپذیرفتند و آیه « وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاهِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَهَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا» نازل شد که خداوند فرمود به سمت کسی که دنبال پول، ثروت و افراط در زندگی است نرو.

برنامه‌های استکبار برای اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی

عضو خبرگان رهبری به برنامه‌ریزی مستکبران جهان برای اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی اشاره کرد و بیان داشت: از طرف دیگر، عوامل استکباری و جاسوسی انگلیس عده‌ای را تحریک کرده تا به اسم اهل‌بیت (ع) شروع به سنی ستیزی کنند تا اهل تسنن را علیه شیعه متشکل کرده و برای مقابله با شیعه متحد شوند.

وی با تأکید بر شکست این نقشه استکبار، عنوان داشت: آنان تلاش دارند تا با پیاده‌سازی این نقشه، بستری را برای حضور وهابیت فراهم کنند اما آنان نمی‌دانند اینجا پایگاه امیرمؤمنان (ع) و حضرت زهرا (س) است.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که اگر این منطقه به پایگاه علی (ع) و زهرا (س) تبدیل شود، هیچ دشمنی جرأت نزدیک شدن به این منطقه را نخواهد داشت، اضافه کرد: این کار، کار دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نظام نیست بلکه این کار، کار شماست.

وی با یادآوری این‌که اهل سنت نیز محب اهل‌بیت (ع) هستند، بیان داشت: در ایام ولادت امام رضا (ع)، چندین ایستگاه صلواتی جاده سرخس را برادران و خواهران اهل سنت نذورات آورده و ایستگاه‌ها را اداره می‌کردند؛ اهل سنت محب اهل‌بیت (ع) هستند؛ این عزیزان را نیز در شعائر اهل‌بیت (ع) مشارکت دهید تا دشمن بداند نمی‌تواند این موضوع را بوته اختلاف قرار دهد.

حاشیه شهر باید تبدیل به حسینیه مشهد شود

امام‌جمعه مشهد مقدس، آغاز این برنامه‌ها را عید غدیر امسال دانست و گفت: غدیر امسال، غدیر عادی نیست، باید جرقه‌ای ایجاد کنیم تا دشمنان نظام و اسلام از حاشیه شهر ناامید شوند، این کاری نیست که مخصوص شیعه باشند زیرا اهل سنت نیز محب اهل‌بیت (ع) هستند و در این امر باید مشارکت داده شوند.

وی اظهار داشت: حاشیه شهر باید تبدیل به حسینیه مشهد بشود، حاشیه شهر مشهد باید به‌عنوان کانون حرکات ولایی استان شناخته شود و جرقه این کار نیز عید غدیر امسال است.

ساخت حوزه علمیه، پایگاه بسیج و مجموعه ورزشی در حاشیه شهر

آیت‌الله علم‌الهدی به برنامه‌های انجام‌شده برای ایجاد رفاه در این مناطق اشاره و تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌شده تا چندین حوزه علمیه ساخته شود که مسیر رفت‌وآمد علما قرار گیرد، بین صد تا صد و پنجاه مسجد باید ساخته و تجهیز شود، صد پایگاه بسیج به‌وسیله سپاه امام رضا (ع) ساخته‌شده و ۱۳۰ پایگاه دیگر نیز در دستور ساخت قرار دارد.

وی ادامه داد: حدود صد پایگاه ورزشی، زمین، سالن و استخر در برنامه ساخت قرار دارد تا بسیجیان سراسر مشهد از این امکانات استفاده کنند؛ از این تعداد ۳۲ مجموعه آماده، ۳۰ پایگاه ورزشی نیز تا پایان آذرماه آماده خواهد شد.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: حضرت زهرا (س) در حاشیه شهر غریب نیست، شما به دشمن، آمریکا و اسرائیل ثابت کنید در حاشیه شهر مشهد امیر مؤمنان (ع) و حضرت زهرا (س) غریب نیستند و این کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم زیرا قصد ما اعتلای کلمهالله در دنیا و خنثی کردن دشمنان پیغمبر (ص) است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 7