دلیل حصر امام هادی هراس عباسیان از گسترش تفکر ولایی بود

حجت السلام فیض آبادی :
حجت الاسلام فیض آبادی، با اشاره به ترس دشمن از بحث مهدویت در هر برهه از تاریخ، گفت دلیل این امر، هراس از گسترش تفکر ولایی است زیرا انسان مؤمن و ولایت مدار، حاضر است جان و مال و هستی خود را در راه ولایت فدا کند.

 


حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی، انگیزه حصر خانگی امام هادی(ع) را تزلزل و عدم اقتدار حکومت عباسی و ترس از قیام شیعه دانست و افزود: مأمون، امام رضا(ع) را به بهانه ولیعهدی به خراسان تبعید کرد و با ازدواج دخترش با امام جواد(ع) این امام معصوم را در کنترل شدید خانگی قرار داد و اطلاعات و اخبار امام در دست بنی عباس بود اما در زمان امام هادی(ع) برخوردها بسیار خشن تر شده بود و به خاطر ترس از قیام امام، ایشان را از مدینه به سامرا تبعید کردند.
وی، دوران حکومت عباسیان را خشن ترین دوران بنی عباس در برخورد با شیعه و اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: در دوران یازده ساله حکومت عباسی، شیعیان زیادی کشته و فشارهای اقتصادی و زندگی سختی را متحمل شدند و امام در وضعیت بحرانی و تحت کنترل شدید بود اما در این شرایط، شیعه را حفظ کرد و حکومت عباسی اگر چه در کوتاه مدت به اهداف خود رسید اما در باطن هیچ سودی برای آن ها نداشت و متوکل به دست پسرش کشته شد و حکومت آن ها رو به زوال رفت.
گسترش فراگیر معارف شیعه
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی یادآور شد: کشور ایران و به ویژه شهر قم بستری مناسب برای رشد شیعه در زمان امام هادی(ع) بود و امام(ع) نمایندگان در شهرهای شیعی داشتنند از جمله شهرهای عراق، قم، همدان و اهواز که چهار مرکز مهم شیعی محسوب می شدند.
حجت الاسلام فیض آبادی، انتقال معارف شیعی در زمان امام هادی(ع) را فراگیر ارزیابی و اضافه کرد: در کشور ایران به دلیل وجود دو نماینده امام هادی (ع) که یکی در شهرهای قم و همدان و دیگری در اهواز حضور داشتند، شیعیان تحت نفوذ و سیطره امام بوده و ارادت خاصی به ایشان داشتند و حضرت به انتقال معارف به  این دو قطب عظیم شیعه اهتمام داشتند.
هراس عباسیان از تفکر ولایت و مهدویت
وی با اشاره به ترس دشمن از بحث مهدویت در هر برهه از تاریخ، افزود: دشمن از کسانی که مخالف وی قیام کنند، هراس دارد مخصوصا اگر بر حق باشند و ویژگی های امام معصوم را داشته و متصل به رسول الله (ص) و دارای ویژگی هایی باشند که قلب مردم با آن ها است؛ از همین رو برخی ائمه از جمله امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) را محصور کردند.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی، دلیل ترس حکومت عباسیان از حاکمیت مهدویت را هراس از تفکر ولایت عنوان و خاطرنشان کرد: دلیل این امر آن است که انسان مؤمن و ولایت مدار، حاضر است جان و مال و هستی خود را در راه ولایت فدا کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 7 =