خاطره حجت الاسلام و المسلمین قرائتی درباره فرش دستباف همسرش

؛
 حجت الاسلام و المسلمین قرائتی گفت: من در سن ۱۹ سالگی ازدواج کردم و همسرم نیز چهارده ساله بود؛ در همان سن یک فرش ابریشمی بافت و همان فرش دستمایه خانه‌مان شد و در حال حاضر همان منزل پانصد میلیون تومان ارزش دارد و این در حالی است که به قالیباف در شرایط کنونی هنرمند گفته نمی‌شود و به خانمی که لاک بزند و اهل رقص باشد هنرمند می‌گویند.


امروز در عصر جهان شمولی ارتباطات و فراگستری اطلاعات که کمتر روستاها و حتی کمتر خانه و پستویی را حتی در دوردست ‌ترین و دورافتاده ترین روستاها می توان یافت که پای مرکب تیزرو و مانع ناشناس امواج اطلاعاتی حاکم بر سیاره به آن نرسیده و عرصه را فتح نکرده باشد، در این وضعیت مواجهه با جهانی شدن، بی شک هیچ ساز و کار و تدبیری کارآمدتر از فرهنگ و الگوهای محلی برای صیانت از هویت ریشه دار بومی و داشته های خودی نیست. به همین بهانه و همزمان با ۱۵ مهرماه روز ملی روستا، در این گزارش نگاهی گذرا به برخی فعالیت های فرهنگی تبلیغی در روستاها و مقایسه زندگی شهری و روستایی از زبان استاد قرائتی داریم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور در همایش نخبگان روستایی کانون های مساجد که در شهریور ماه امسال در مشهد برگزار شد، به بیان تفاوت های زندگی شهری و روستایی پرداخت و اظهار داشت: ما چمن می کاریم شما سبزه می کارید؛ چمن ما وارد بدن انسان نمی شود و سبزی شما وارد بدن انسان می شود؛ بذر چمن از کشورهای خارجی وارد می شود و خروج ارز داریم و تولید اکسیژن چمن کم است، ولی سبزی شما روستاییان بذرش داخلی است و مصرف اکسیژن آن کم. 

وی در ادامه از انتشار کتابی با عنوان باغچه خانه و پارک خبر داد و اظهار داشت: شما در روستا کارهایی می توانید انجام دهید که ما در شهرها نمی توانیم انجام دهیم.

به قالیباف در شرایط کنونی هنرمند گفته نمی شود 

حجت الاسلام قرائتی در ادامه به بیان خاطره ای از توانمندی هنرهای زنان روستایی پرداخت و گفت: من در سن ۱۹ سالگی ازدواج کردم و همسرم نیز چهارده ساله بود؛ در همان سن یک فرش ابریشمی بافت و همان فرش دستمایه خانه مان شد و در حال حاضر همان منزل پانصد میلیون تومان ارزش دارد و این در حالی است که به قالیباف در شرایط کنونی هنرمند گفته نمی شود و به خانمی که لاک بزند و اهل رقص باشد هنرمند می گویند.

وی افزود: این طوری است که اگر کسی اهل لودگی باشد، هنرمند هم باشد و یا اگر لیسانس باشد، به خودش بنازد و این در حالی است که نباید گول دانشگاه و مدارک امروز را خورد؛ چرا که شما در دانشگاه، علم فرا نگرفته اید، بلکه انتقال علم بوده است؛ چرا که یک کتاب ترجمه شده است و شما ترجمه را یاد می گیرید.

رییس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: در دانشگاه و حوزه علم وجود ندارد؛ شما روستائیان با کار و تولید در روستای خودتان، توفیقاتی نصیبتان می شود که در دانشگاه و در زندگی شهری نصیب شهرنشینان نمی شود.

توجه به نقش مساجد روستایی در فعالیت های فرهنگی تبلیغی

حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان این که در حال حاضر بیش از هشت هزار و ۸۰۰ کانون در مساجد روستاها وجود دارد، گفت: این درحالی است که تعداد کانون های مساجد کشور به بیست هزار باب رسیده است و همه تلاش این ستاد در راستای ارتقای فعالیت های فرهنگی در روستاها است.

وی با بیان این که در راستای برنامه پنجم توسعه قرار است ۶۰ درصد کانون های مساجد در روستاها راه اندازی شود، گفت: امسال بودجه کانون های روستایی در مقایسه با کانون های شهری افزایش یافته است؛ چرا که این بودجه در راستای جبران عقب ماندگی های فرهنگی در روستاها هزینه می شود.

مشاور وزیر ارشاد با بیان این که در خراسان رضوی نیز بیش از یک هزار و ۵۰۰ باب کانون مساجد وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد ۹۶۸ باب کانون روستایی در راستای فعالیت های فرهنگی، آموزشی فعالیت دارند.

وی درادامه به بیان هفت محور اساسی در راستای اعتلای نقش مساجد در فعالیت فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: اولین مسأله ای که ما باید با اعضای کانون های مساجد دنبال کنیم، آماده سازی مساجد است و باید بررسی شود مساجد چه کمبودها و نیازهایی دارند که برخی از این مشکلات با حضور اعضای کانون های مساجد، برخی با همکاری امام جماعت مسجد و برخی با حمایت مسؤلان برطرف می شود.

وی افزود: دومین محور اعتلای نقش مساجد در شرایط امروز، توانمند سازی اعضای کانون های مساجد و نکته سوم، شبکه سازی مساجد است که با توجه به فعالیت های فراوانی که دارند، اما از حال یکدیگر بی خبرند و نکته دیگر الگوسازی مساجد است؛ ما مساجدی که نقش ممتاز دارند، کم نداریم؛ اما تاکنون الگو نمایی نکرده ایم.

اولین حرکت پیامبر(ص) پس از هجرت، ساخت مسجد در روستای قبا بود  

دبیر ستاد عالی کانون های مساجد تصریح کرد: برخی از مساجد را باید الگو کنیم و موضوع دیگر برای اعتلای نقش مساجد، فرهنگ سازی درباره مسجد است؛ چرا که جایگاه مسجد را باید دوباره بررسی و مرور کرد؛ چرا که پیامبر اکرم(ص) پس از بعثت، اولین گامشان ساخت مسجد در روستای قبا بود.  

وی در ادامه درباره اهمیت جایگاه فرهنگی مسجد گفت: امام صادق(ع) در شب قدر بیمار بودند و گفتند بستر من را در مسجد پهن کنید تا من شب قدر در مسجد باشم؛ امام زمان(عج) وقتی نهضت جهانی شان آغاز می شود، از مسجد است و اینها همه به اهمیت مساجد اشاره دارد.

دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور، محور دیگر برای اعتلای نقش مساجد را جوان گرایی در مساجد عنوان کرد و اظهار داشت: آخرین محور، هماهنگ سازی نهادهایی است که در مسجد فعالیت می کنند. بسیج و کانون در مسجد باید در یک مسیر و راستا حرکت کنند.

برگزاری طرح های خانواده محور در روستاهای خراسان رضوی 

حجت الاسلام حسین نمازی، معاون فرهنگی اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در ادامه با اشاره به فعالیت های فرهنگی تبلیغی این سازمان در روستاها گفت: طرح دین، نشاط، زندگی ویژه کودک و نوجوانان روستایی است که باعث پیوند خانوادگی می شود؛ چرا که در این طرح همه اعضای خانواده در روستاها شرکت می کنند .

وی درباره طرح دین، نشاط، زندگی در روستاهای استان تصریح کرد: این طرح با اعزام مبلغان و با همکاری روحانیون مستقر در روستاها به مدت سه سال است که برگزار می شود و از دیگر عناوین برنامه های روستایی، عمو روحانی است که این طرح هم در بحث نشاط آفرینی کودکان و نوجوانان روستایی موثر بوده است.

حجت الاسلام نمازی با بیان این که رسانه های بیگانه همه سعی شان بر این است که اعضای خانواده را از هم دور کنند، اظهار داشت: در واقع فعالیت های فرهنگی تبلغی در روستاها پاسخی به این هجمه های فرهنگی است که دشمن در حال حاضر روستاها را هم هدف گرفته است.

وی تصریح کرد: بی هویتی خانوادگی و کمبود محبت و عاطفه، زمینه هایی را به وجود آورده است که به راحتی فرهنگ غربی در خانواده های ایرانی رسوخ کرده است و معضلات بسیاری را ایجاد کرده است.

وی در ادامه به بیان فعالیت های فرهنگی آموزشی اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در روستاها پرداخت و اظهار داشت: برگزاری دوره های مهارت های زندگی که هفت جلسه ای و با اساتید مجرب است، دوره های آموزشی تربیت فرزند، هر سال یک دوره هفت جلسه ای و مهار






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 11