غدیر؛ محقق کننده دکترین سیاسی در جهان اسلام

%d8%ba%d8%af%db%8c%d8%b1%d8%9b-%d9%85%d8%ad%d9%82%d9%82-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85

امام جمعه مشهد با بیان اینکه غدیر جریان حاکمیت الله است، گفت: مسئله ای که در غدیر به دنبال آن هستیم و برای تحقق آن قدم برمی داریم، وجود دکترین سیاسی در جهان اسلام است.


به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری، در رواق امام خمینی(ره) در جمع زائران و مجاوران با بیان اینکه مسئله غدیر تجدید خاطره یک حادثه تاریخی نیست، اظهار کرد: مسئله غدیر تنها یک واقعه ای که در ۱۴۰۰ سال پیش رخ داد و پیامبر مکرم اسلام(ص) در بین راه مکه و مدینه دست امیرالمومنین(ع) را بلند کرده و ایشان را به عنوان جانشین خود انتخاب کردند، نیست.

وی ادامه داد: واقعه غدیر یک جریانی است که امروز نیز در دنیا زنده است لذا ما به عنوان دنباله رو این جریان و عامل گسترش آن بین امت اسلامی و سراسر جهان، وظیفه داریم مجاهدت، فداکاری و ایثارگری انجام دهیم.

آیت الله علم الهدی با اشاره به فداکاری های شهدا و جانبازان در هشت سال دفاع مقدس، ابراز کرد: شهدا برای دفاع از این خاک و نظام اسلامی ایران جان خود را به خطر انداختند و خون خود را اهدا کردند تا مسئله غدیر در بین امت اسلام گسترش پیدا کند و تبدیل به یک مسئله جهانی شود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه غدیر جریان حاکمیت الله است، عنوان کرد: مسئله ای که در غدیر به دنبال آن هستیم و برای تحقق آن قدم برمی داریم، وجود دکترین سیاسی در جهان اسلام است.  

وی یادآور شد: در گذشته و بر اساس قانون برخی ادیان الهی، پیامبران مسئول ابلاغ فرمان خداوند به مردم بودند و مسئولیت اداره مردم برعهده آنها قرار نمی گرفت در حالی که حضرت محمد(ص) هم وظیفه ابلاغ وحی به مردم و هم وظیفه اداره مردم را داشتند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: زمانی که پیامبر مکرم اسلام(ص) وارد شهر مدینه شدند، صحیفه ای را به عنوان قانون نوشتند که دارای ۱۸ ماده بود، بر اساس این قانون هرکسی که ساکن شهر مدینه بود، وظیفه داشت حاکمیت و رهبری پیامبر(ص) را بپذیرد، با توجه به این قانون اگر کسی به مدینه حمله می کرد همه مردم اعم از مسلمان، یهودی و کافر وظیفه دفاع از شهر را داشتند.

امام جمعه مشهد افزود: بنابراین رهبری امت اسلامی بعد از پیامبر مکرم اسلام(ص) باید به همان شکل صورت می گرفت زیرا رهبری حضرت محمد(ص) مرامی و سیاسی بود.

وی با تاکید بر اینکه غدیر عید نهادینه سازی رهبری اسلامی است، گفت: پیامبر(ص) در این روز به مردم فرمودند: «من کنت مولا فهذا علی مولا»، این تعبیر پیامبر(ص) یک نهادینه سازی برای امت اسلامی و یک رهبری مرامی و سیاسی محسوب می شود.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه مسئله غدیر، مسئله امروز نظام، حکومت و ولایت فقیه است، ابراز کرد: بحثی که ما با جریان های سیاسی دنیا داریم بر سر مسئله غدیر است. 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 16