دستگیری عالم معتدل اهل سنت عربستان سعودی

نیروهای امنیتی عربستان سعودی یکی از علمای اهل تسنن سرشناس در این کشور را دستگیر کردند.


 نیروهای امنیتی سعودی «حسن بن فرحان المالکی» یکی از علمای اهل تسنن که به خاطر مواضع‌اش در حمایت از تقریب میان مذاهب اسلامی شهرت داشت را دستگیر کردند.

فرحان المالکی یکی از علمای اهل تسنن عربستان است که به دلیل مواضعی که درباره مسائل مذهبی برخلاف نظر علمای وهابی اتخاذ می‌کند، مورد انتقاد تندروهای سعودی و سلفی بوده و آنها بارها وی را به عناوین مختلف متهم کرده و حتی خواستار بازداشت وی توسط نیروهای امنیتی شده بودند.

وی که در شبکه‌های اجتماعی  بسیار فعال است پیش از این در مصاحبه‌ای سید حسن نصرالله را قهرمان جهان عرب نامیده بود و بارها در گفت‌وگوهای تلویزیونی، مناظره‌ها و پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی خواستار توقف تبعیض در حق شیعیان در عربستان شده بود.

این اقدام سعودی‌ها در شرایطی انجام می‌شود که روز چهارشنبه دادگاهی در ریاض حکم اعدام آیت الله نمر باقر النمر روحانی شیعه سرشناس این کشور را صادر کردند.

نمونه ای از مواضع و اظهارات این اندیشمند اهل سنت

تعبیر جالب روحانی سعودی از رفتار قرضاوی

 «حسن بن فرحان المالکی» که به خاطر انتقاداتش از وهابیت معروف است، با انتشار مطلبی در فیس‌بوک خاطرنشان کرد: فتوای آیت‌الله سیستانی اولین فتوای جهاد در عراق به شمار می‌آید. فتوایی که در آن به مقابله با داعش به عنوان دشمن مشترک شیعه و اهل سنت حکم شده است. این در حالی است که فتاوای ما روزی دو بار عوض می‌شود، یک بار بر له یک مسئله حکم می‌دهیم و همان روز علیه همان موضوع حکم می‌کنیم.

چرا پیروی و استقبال شیعیان از فتاوای علمایشان این چنین قوی و شدید است؟ بگذارید صریح بگویم. چون علمای آنها از روی مزاج و حال و هوس فتوا نمی‌دهند. «ما نمی‌خواهیم زمام خودمان را به کسانی مانند قرضاوی و عرعور [دو مفتی وهابی] بدهیم که مانند پنکه‌های آلمانی به هر طرف می‌چرخند».

روایت یک متفکر سعودی از ظلم به شیعیان

دکتر فرحان المالکی از اندیشمندان عربستان طی یادداشتی به دیدار خود با شیعیان در کویت و شرق عربستان اشاره کرد و شیعیان را به خاطر پایبندی بر محبت آل البیت ستود، و افزود: دوستی امثال معاویه و حجاج و یزید و متوکل! (فمن یجادل الله عنهم یوم القیامه)؟ وقت آن فرا رسیده که شیعه را بفهمیم. دشنام و ناسزا و تهدید برای ما سودی ندارد کاش صبر و بردباری و اخلاق و معنویت را از آنها بیاموزیم! گوارا باد بر شیعه!

 دکتر فرحان المالکی ظلم هایی که به شیعیان وارد می شود را اینگونه روایت کرده است:

اول امسال به کویت رفتم، سپس به احساء، فرصت خوبی بود تا با بسیاری از برادران دینی و هموطن شیعه دیدار کنم. چقدر خوب و متواضعند و چقدر درباره آنها بد می­گویند! البته من برخی شخصیت های آنها را از قبل می شناختم، اما دیدن آنها از نزدیک بهتر است. گوارا باد بر شیعه این صبر و بردباری در برابر آزار و تهمت ها و توهین هایی که به خاطر دوستی اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) متحمل می­شوند، چه افتخار بزرگی.

از خودم پرسیدم چه چیز باعث شده اینها بر این همه اذیت و آزار در طول چهارده قرن صبر کنند؟ آیا چیزی به جز محبت خالص به محمد و آل محمد است؟

آیا جز به خاطر محبت و دوستی آل محمد است که این تیرهای کینه هر روز بر سر و سینه آنها مینشیند با این اتهام که آنها مجوس و فرزندان متعه و نجس و … هستند؟

آیا آنها حق ندارند روز قیامت بگویند: ما در طول این قرن ها کشته و متهم و تحقیر شدیم فقط به خاطر دوستی و محبت اهل بیت! به این دلیل که دشمنان آنها به نقد اشتباهات و افراد اکتفا نمی کنند بلکه تهمت می زنند و تحقیر می کنند و همه اینها فقط به خاطر محبت آل محمد است. البته شیعیان در این بدنام شدن با پیامبران سهیم هستند که آبرو و نام خود را به حق در راه خدا فدا کردند (لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون).

بردباری شیعه در برابر این همه ظلم و کشتار و آواره سازی و تبعید و تکفیر در طول این قرن ها شگفت انگیز است. چه دلهایی دارند! چگونه می­توانند با این همه توهین و ظلم و تحریک باز هم اخلاق پسندیده خود را حفظ کنند؟ چون دل های آنها از محبت علی سرشار و آرام است!

در قیامت دو گروه می آیند که هردو آبروی خود را در راه خدا فدا کرده اند: پیامبران و پیروان خالص آنها و اهل بیت(علیهم السلام) و شیعیان آنها. آنها حق را یاری کرده اند. شیعیان حق دارند روز قیامت افتخار کنند و به امام علی و حضرت زهرا بگویند: به خاطر شما به ما ظلم کردند و ما را آواره ساختند و به ما تهمت زدند.

آنها در روز قیامت به خاطر دوستی با منافقان و ظالمان شرمنده نیستند! هرگز در صحیفه دوستان آنها نان ظالمی را نمی­بینی! اما ما با صحیفه ای پر از دوستان منافق و ستمگر وارد قیامت می­شویم! دوستی امثال معاویه و حجاج و یزید و متوکل! (فمن یجادل الله عنهم یوم القیامه)؟ وقت آن فرا رسیده که شیعه را بفهمیم. دشنام و ناسزا و تهدید برای ما سودی ندارد کاش صبر و بردباری و اخلاق و معنویت را از آنها بیاموزیم! گوارا باد بر شیعه!

حمله اینترنتی وهابیون با هدف حبس "فرحان مالکی" به دلیل دفاع از شیعه و نقد وهابیت

بسیاری از فعالان وهابی اینترنتی در سعودی خواهان این امر شده اند که حکم پادشاه سعودی مبنی بر زندانی کردن ۳ تا ۱۰ ساله عربستانی هایی که در اقدامات جنگ طلبانه در خارج از این کشور شرکت کرده و کوچک ترین همکاری اعم از کمی و کیفی با جریان های افراطی مسلح و تروریستی داشته اند شامل "حسن فرحان مالکی " نیز شود.

بسیاری از فعالان وهابی اینترنتی در سعودی خواهان این امر شده اند که حکم پادشاه سعودی مبنی بر زندانی کردن ۳ تا ۱۰ ساله عربستانی هایی که در اقدامات جنگ طلبانه در خارج از این کشور شرکت کرده و کوچک ترین همکاری اعم از کمی و کیفی با جریان های افراطی مسلح و تروریستی داشته اند شامل "حسن فرحان مالکی "  نیز شود.

این درخواست فعالان اینترنتی وهابی در صفحه ای از تویتر تحت عنوان " پیاده کردن دستور زندان در مورد حسن فرحان مالکی" شکل گرفته است . این افراد علت اقدام خود را دفاع المالکی از حزب الله و شیعیان و انتقادات وسیع از وهابیت و دشمنی با صحابه عنوان کرده اند.عاملان این اقدام به عنوان نمونه به سخنی از المالکی استناد کرده اند که اظهار داشته: اگر معاویه می تواند در روز قیامت دشمنی اش با رسول الله (صلی الله علیه و آله) و علی بن ابی طالب (علیه السلام) و عمار بن یاسر و ابوذر را ادامه دهد من منتظرش هستم! اما مطمئن باش که موفق نخواهد شد!

دکتر حسن فرحان مالکی سنی مذهب است اما تا کنون انتقادات بسیاری را از وهابیت داشته است . او برای اثبات جدایی راهش از سلفی های تند رو کتابی در زمینه نقد وهابیت به نام " داعیه ولیس نبیّاً " را به رشته تحریر درآورده ، کتابی که به خاطر آن مورد حملات بسیاری از سوی وهابیون قرار گرفت.

وی هم چنین چند سال پیش در دفاع از شیعیان بحرین و عربستان اظهاراتی را عنوان داشته است ، مالکی در جایی می گوید: " من از کویت و منطقه الاحساء در عربستان دیدار کردم و این فرصتی بود تا با برادران دینی شیعه دیداری داشته باشم.وی افزود: من در این دیدار شیعیان را متواضع و پاک با وجود تصویر مخدوشی که از آنها ارایه شده، یافتم. من از قبل رهبران آنها را می شناختم اما دوست داشتم از نزدیک آنها را ملاقات کنم. درود بر شیعیانی که به سبب حب اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) این همه آزار و اذیت و توهین را تحمل کردند و این افتخاری بزرگ است."

هم چنین مالکی در جایی دیگر" با حمایت از مردم بحرین از صبر و مسالمت آمیز بودن انقلاب مردم این کشور تقدیر کرد.وی از سران کشورهای عربی خواست که به جای حمله به سوریه و یمن به دنبال راه حلی برای خروج از بحران فعلی در بحرین و در آغوش گرفتن بحرین باشند.شیخ حسن فرحان مالکی در ادامه افزود: انقلاب مردم بحرین بر فرهنگ انسانی و حقوق ملت استوار است و در بین انقلاب‎های عربی، انقلاب مردم این کشور شکوفاترین و کاملترین آن است. "

 


وی در کتاب مع سلیمان العلوان فی معاویه بن أبی سفیان در شرح روایت « لا تسبوا أصحابی» می‌نویسد :
هذا الحدیث فیه أبلغ ردّ علی معاویه الذی سنّ لعن علی … .

مع سلیمان العلوان فی معاویه ، حسن المالکی ، ص۳۷ ، ط الأولی ، مرکز الدراسات التاریخیه ، ۱۴۲۵ هـ .
این حدیث رساترین ردّ بر معاویه‌ای است که نفرین بر علی (علیه السلام) را پایه‌گذاری کرد .
و نیز می‌گوید :
هل هناک أبلغ من بسط السیف فی قتل البدریین وقتل بعض الصحابه من غیرهم ، ولعنهم بعض أهل البدر علی المنابر وهذا ما فعله معاویه ! وولاته .

مع سلیمان العلوان فی معاویه ، ص۱۲۱ .
آیا این کار رساتر از کشتار شرکت کنندگان در جنگ بدر و کشتن بعضی از صحابه و لعن برخی از بدریّون در منبرها نیست ، و این کاری بود که معاویه و کارگزارانش انجام دادند .

 

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 8 =