سطحی نگری دینی از عبرت‌های عاشورا است

حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری

حجت‌الاسلام ماندگاری سطحی نگری دینی را عمل به مستحبات و ترک واجبات دانست و گفت: برخی اصول را رها کرده و به فروع چسبیده‌اند یا نماز، خمس و حجاب را رها کرده و به زیارت، نذر و هیأت اکتفا می‌کنند؛ در کربلا نیز هر دو طرف حق و باطل، شعار اسلام سر می‌دادند اما جبهه باطل از حقیقت اسلام و پیروی دستورات امام حسین(ع) سرپیچی کرد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا،  در جلسه سوژه‌های سخن در ماه محرم که در نمازخانه سفیران هدایت قم برگزار شد اظهار داشت: با توجه به تکراری شدن برخی از عناوین در نظر مردم، مسأله سوژه‌یابی برای تبلیغ در ماه محرم اهمیت دارد.


با هنرمندی و نوآوری می‌توانیم اسلام را در قالب ادبیات زیبا بیان کنیم

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به رشد ادبیات مردم خاطرنشان کرد: در قرآن برای بیان معارف دینی عبارت «بلسان قوم» آمده است یعنی با هنرمندی، نوآوری و متناسب با زبان هر قشری اسلام را بیان کنید اسلامی که مستند به روایات است و به صورت زبان فهم مردم در قالب ادبیات جدید بیان می‌شود چنان که در روایات از آن تعبیر به «کلٌم الناس بقدر عقولهم» شده است.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این که حوادث تاریخی ثابت و تکراری هستند ابراز داشت: همانگونه که امام رضا(ع) فرمودند: اگر مردم با زیبایی معارف اهل بیت(ع) آشنا شوند از ایشان پیروی خواهند کرد که این هدف با عنوان سازی و سوژه‌یابی زیبا برای مباحث دینی امکان پذیر خواهد بود.

وی مخاطب محوری را در عنوان سازی مهم دانست و تأکید کرد: عنوان بحث دانش آموز و دانشگاهی، مجرد و متأهل، جوان و پیر، بازاری و فرهنگی، زنان و مردان با همدیگر متفاوت است و با عناوین درس‌های عاشورا، مدرسه عاشورا، خانواده حسینی، جوان عاشورایی، فرهنگ عاشورا، انتخاب عاشورایی، نشاط عاشورایی و موضوعاتی متناسب با مخاطبان می‌توان آنها را جذب کرد.

حجت‌الاسلام ماندگاری گفت: برای انتخاب عنوان زیبا و جذاب باید موضوعات حادثه را در نظر گرفت چنان که در جریان عاشورا به تناسب هر شخصیت و هر حادثه‌ای، معارف دینی بیان می‌شود و برای مردم جامع‌ترین نمایشگاه بین‌المللی تاریخ را با موضوعات جذاب و غرفه‌های حق از قبیل نماز، حیا، غیرت، شجاعت، ولایت، شهادت، صبر به نمایش می‌گذارد.

وی عبرت‌های عاشورا را تمام نشدنی خواند و تصریح کرد: در عبرت‌های عاشورا سه محور اهمیت بیشتری دارد؛ نخست کوتاهی خواص دنیاطلب است که فریب وعده دروغین شیاطین انسی و جنی را خوردند و هرگز به آن نرسیدند.

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به آیه ۲۲ سوره ابراهیم، وعده شیاطین را دروغ و سراب عنوان کرد و افزود: اما وعده‌های خدا حقیقی و صادق است و برای عبرت گرفتن از عاشورا باید دنیاگرایی مردم و سطحی نگری دینی در کربلا را در نظر گرفت و از آن پرهیز کرد.

وی سطحی نگری دینی را عمل به مستحبات و ترک واجبات دانست و تصریح کرد: برخی اصول را رها کرده و به فروع چسبیده‌اند یا نماز، خمس و حجاب را رها کرده و به زیارت، نذر و هیأت اکتفا می‌کنند؛ در کربلا نیز هر دو طرف حق و باطل، شعار اسلام سر می‌دادند اما جبهه باطل از حقیقت اسلام و پیروی دستورات امام حسین(ع) سرپیچی کرد.

برای مردم قصه کربلا بگویید اما در قصه نمانید و به غصه‌ها بپردازید

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: برای مردم قصه کربلا بگویید اما در قصه نمانید و به غصه‌ها بپردازید، غصه عمل نشدن به دستورات قرآن و اهل بیت(ع)، ادامه داشتن مظلومیت امام حسین(ع)، بر زمین ماندن دستورات دینی و ادامه داشتن جریانی که هنوز حرف امامش را نمی‌پذیرد.

وی گریه بر امام حسین(ع) را ناکافی دانست و گفت: اگر هدف قیام سیدالشهدا(ع) گریه بود شمر و عمرسعد ملعون نیز در کربلا گریه کردند اما گریه بی‌ارزش و بی‌بصیرت بود گریه لحظه‌ای و موقتی که میان جذابیت دنیا و یاری امام حسین(ع) همیشه دنیا را انتخاب کرده و هیچ‌گاه نجات بخش نبوده است.

حجت‌الاسلام ماندگاری مجالس محرم را به دو بال شور و شعورحسینی محتاج خواند و اضافه کرد: در هر دو زمینه افراط و تفریط  وجود دارد که اگر این دو با هم نباشند محرم ناقص است چنان که امام رضا(ع) فرمودند «به بهانه محبت ما عبادت خدا را کنار نگذارید و به بهانه عبادت خدا، محبت ما را فراموش نکنید.»






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 7 =