آیت‌الله مکارم شیرازی : علم را باید مقدمه عمل قرار داد/ خلوص نیت و پشتکار رمز موفقیت طالبان علوم دین است

 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خلوص نیت را سبب برکت و پیشرفت فرد در عرصه‌‌های مختلف خواند، گفت: علم را باید مقدمه عمل قرار داد، وگرنه خود علم موضوعیت ندارد، علم نسخه طبیب برای عمل کردن است.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار جمعی از طلاب خواهر استان کردستان با اشاره به روایتی مسیر علم را مسیر بهشت و مسیر جهل را مسیر جهنم دانست و گفت: در روایت آمده «فردی که در مسیر علم و دانش به ویژه علم دین وارد می‌شود، خدا راهی به سوی بهشت برای او باز می‌کند».

 

وی افزود: بر اساس این روایت طلاب و جویندگان علم وقتی از خانه خود به سوی جلسه درس حرکت می‌کنند، در حقیقت در مسیر بهشت قدم می‌گذارند، بهشتی که در آن نعمت‌هایی وجود دارد که چشمی آن را ندیده، گوشی نشنیده و حتی به فکر احدی خطور نکرده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که ملائکه و فرشتگان بال‌های خود را در مسیر طالبان علم می‌گسترانند، اظهار داشت: چنین افرادی‌ حتی در مجلس درس نیز بر روی بال فرشتگان که مقربان الهی هستند می‌نشینند، یعنی فرشتگان به قدری در برابر طالب علم تواضع می‌کنند که بال‌های خود را زیر پای آنها می‌گسترانند.

 

وی خاطرنشان کرد: در روایت آمده «اهل زمین و آسمان برای فرد طالب علم طلب مغفرت می‌کنند»، اگر این افراد لغزشی پیدا کنند تمام عالم از خدا برای آنها آمرزش‌ طلب می‌کنند و خدا این نعمت و لطف را به طلاب عنایت کرده است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که بسیاری از افراد برای قدم برداشتن در راه کسب علوم دینی موفق نمی‌شوند، عنوان کرد: بسیاری دلشان می‌خواهد در این راه قدم بردارند، ولی موفق نمی‌شوند، ولی خدا به شما این توفیق را داده در این مسیر قدم بردارید.

 

وی تأکید کرد: البته جوینده علم دین باید نخست علم خود را برای خدا یاد بگیرد، هر چیزی برای خدا باشد رشد و نمو پیدا می‌کند، پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «هر چیزی برای خدا است نمو و رشد پیدا می‌کند»؛ بزرگانی که به مقام رسیده و کتاب‌های مختلفی نوشته‌اند به سبب خلوص نیت شان بوده است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خلوص نیت را سبب برکت و پیشرفت فرد در عرصه‌‌های مختلف خواند و بیان داشت: علم را باید مقدمه عمل قرار داد، وگرنه خود علم موضوعیت ندارد، علم همانند نسخه طبیب برای عمل کردن است.

 

وی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که طالب علم باید پس از یادگیری علم خود را نشر دهد؛ علمی که به آن عمل شده و نشر داده شود در دل‌ها اثر می‌گذارد و فرد را به مقام شهدا، انبیا و اولیا می‌رساند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که در روایت آمده «موعظه عالمی که به علم خود عمل می‌کند در دل‌ها اثر می‌گذارد»، گفت: موعظه عالمی که به علم خود عمل نمی‌کند در دل همانند بارانی که در سنگ اثر نمی‌کند اثر نخواهد داشت.

 

وی افزود: فرد از تحصیل علم نباید خسته شده و در این راه پشتکار داشته باشد، با پشتکار پیشرفت حاصل می‌شود، به هر قیمتی است باید تحصیل علم داشت، مرحوم آیت‌الله بروجردی گاهی تا اذان صبح مطالعه می‌کرد.

 

استاد برجسته درس خارج ‌نظم در کارها را عامل موفقیت افراد خواند و خاطرنشان کرد: فرد در هر کاری همانند درس، مباحثه، خواب و بیداری باید قانون و برنامه داشته باشد، اگر فعالیت‌های فرد با برنامه باشد عمر او برکت پیدا می‌کند، ولی اگر برنامه نباشد عمرش تلف می‌شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: طلاب خواهر باید با علم تفسیر، کلام، عقاید، اخلاق و دیگر مسائل آشنا شده تا بتوانند در هر منطقه چراغ روشنی برای نور افشانی باشند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 1 =