توصیه‌های تبلیغی مدیر حوزه به مبلغان : در پرتو عشق به حسین(ع) جوانان را به عبادت دعوت کنیم

 آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در حاشیه درس خارج فقه خود به موضوع اهمیت تبلیغ و ضرورت ارتباط روحانیون با جوانان پرداخت واظهار داشت: یکی از فرصت‏های بسیار ارزشمندی که در اختیار روحانیت و طلاب علوم دینی قرار گرفته، حضور در عرصه‏های تبلیغی می باشد.


*از فرصت های ماه محرم، به خوبی استفاده کنیم

 

وی با اشاره به این که امروز، فرصت های بی نظیر و بی بدیلی برای تبلیغ دین خدا در اختیار داریم، اظهار داشت: ماه محرّم؛ ماه شور، پاکی، عشق و ارادت به سید و سالار شهیدان؛ حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) است؛ به این معنا مردمی که شاید به خاطر تنبلی نه دین ستیزی، سر سازش با نماز و امثال آن نداشته باشند در ماه محرم با شور و شوق به عزاداری می‏پردازند؛ بنابراین این ماه فرصت بسیار مناسبی برای تبلیغ است و باید از این فرصت‏ها استفاده کرد و به تبیین معارف الهی پرداخت.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: امروز عزاداری ها با شور و شوق بر پا می‏شود؛ اما برخی نسبت به نماز کم اهمیت هستند؛ لذا باید سعی شود در این ماه، معارف الهی برای مردم تبیین شود که در این رابطه می‏توان به سیره معصومین(ع) اشاره کرد که در حساس ترین لحظات هم از عبادت خصوصاً نمازشان غافل نشده‏اند.

امام جمعه قم به روایتی اشاره کرد و گفت: در این حدیث آمده است: «الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الدَّیْلَمِیُّ فِی الْإِرْشَادِ قَالَ: کَانَ عَلِیٌّ ع یَوْماً فِی حَرْبِ صِفِّینَ- مُشْتَغِلًا بِالْحَرْبِ وَ الْقِتَالِ- وَ هُوَ مَعَ ذَلِکَ بَیْنَ الصَّفَّیْنِ یُرَاقِبُ الشَّمْسَ- فَقَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَا هَذَا الْفِعْلُ- قَالَ أَنْظُرُ إِلَى الزَّوَالِ حَتَّى نُصَلِّیَ فَقَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ- وَ هَلْ هَذَا وَقْتُ صَلَاهٍ- إِنَّ عِنْدَنَا لَشُغُلًا بِالْقِتَالِ عَنِ الصَّلَاهِ- فَقَالَ (ع) :«عَلَى مَا نُقَاتِلُهُمْ إِنَّمَا نُقَاتِلُهُمْ عَلَى الصَّلَاهِ/ امیرالمؤمنین علی (ع) در جنگ صفین در حال جهاد با دشمن به آسمان نگاه می‏کردند، ابن عباس عرض کرد: آقا برای چه به آسمان نگاه می‏کنید؟ حضرت (ع) فرمودند: می‏خواهم ببینم آیا ظهر شده نماز بخوانم یا نه، ابن عباس عرض کرد: ما در گیرو دار  جنگ و قتال با دشمن هستیم، اکنون وقت نماز نیست، حضرت (ع) فرمودند: ما به خاطر نماز با این ها می‏جنگیم.

*با استفاده از بستر محرم، بُعد عبادی مردم را تقویت کنیم

معاون جامعه مدرسین، یادآور شد: امام حسین(ع) نیز در ظهر عاشورا از نماز اول وقت غافل نشدند و نه تنها به یاد نماز بودند؛ بلکه نماز خود را با جماعت خواندند؛ لذا ما طلبه‏ها باید سعی کنیم در دهه عاشورا که از یک طرف، بستر و فضا و از طرف دیگر دل‏های مردم آماده می‏باشد، قلوب آنان را بیش از پیش با حسین بن علی(ع) پیوند دهیم، که اگر این پیوند عمیق بر قرار شود، در پرتو عشق و ارادت به امام حسین(ع)، بُعد عبادی آنها هم تقویت خواهد شد.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: باید از بستر فراهم شده محرم، عاشورا و دلدادگی مردم به أبا عبدالله الحسین(ع) به نحو احسن استفاده و عشق سرشار مردم، به سوی معارف الهی سوق داده شود.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: طلاب باید سعی در ارائه رفتار مناسب داشته باشند؛ چراکه تأثیر رفتار و عمل، بیش از خوب سخنرانی کردن است.

*طلاب قمی، سفیر حوزه در مناطق تبلیغی می باشند

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: طلبه‏ای که از قم و از کنار بارگاه کریمه اهل بیت(ع) به یک مکان دور افتاده می‏رود، سفیر حوزه علمیه قم است؛ لذا باید سعی کند رفتاری دون شأن روحانیت از او سر نزد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، اظهار داشت:پیشوای ششم شیعیان در این روایت فرموده اند: «کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم»؛ ممکن است کسی سخنران خوبی نباشد، ولی رفتار او به دل بنشیند و مردم با رفتاری که از او ببینند مرید اسلام و دین گردند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این مطلب که محتوای مطالب در منابر بسیار مهم است، ابراز داشت: طلاب سعی کنند به مطالب مربوط به سیره ائمه معصومین(ع)؛ خصوصاً امام حسین(ع) و اصحاب ایشان و تطبیق آن بر زندگی مردم و جامعه، بیشتر توجه کنند.

*نیازسنجی منطقه ای، یکی از نیازهای تبلیغ است

امام جمعه قم افزود: همچنین باید نیازهای تبلیغی محل تبلیغ نیز سنجیده شود تا مبلّغ، برنامه های خود را مطابق با نیازهای آنجا تنظیم کرده و مطالبی را بگوید که مورد نیاز آن منطقه باشد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: این نکته را هم باید توجه داشته باشید که در سخنرانی‏های خود حتماً از آیات و روایات استفاده کنید؛ چراکه منبرهایی که مستند به قرآن و احادیث معصومین(ع) باشد، تأثیر گذارتر است.

عضو خبرگان رهبری به ضرورت توجه به شیوه بیان مطالب پرداخت و گفت: یک سخنران باید به گونه‏ای سخن بگوید که جاذبه ایجاد کند؛ لذا باید با اسلوب و شیوه‏های فن بیان و سخنرانی آشنا باشید و مهارت‏های تبلیغی را یاد بگیرید و آنها را تقویت کنید تا بتوانید خوب سخن بگویید و جاذبه ایجاد کنید.

*تأکید بر ارتباط با نسل جوان!

این استاد حوزه علمیه قم ارتباط با نسل جوان را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: آینده جامعه به دست نسل جوان است، لذا باید با جوانان مرتبط باشید و آنها را با معارف دین و اهل بیت (ع) آشنا کنید؛ چراکه اگر ما جوانان را رها کنیم و از آنان غافل شویم، دشمن به دنبال جذب آنها خواهد بود و این عزیزان به دشمنان دین و اهل بیت(ع) پناه خواهند برد؛ کما اینکه هم اکنون مشاهده می‏شود که بسیاری از جوانان ما جذب گروهای گمراه و ضالّه‏ای مثل شیطان پرستان، بهائیت و… شده‏اند؛ لذا باید نسبت به نسل جوان حساس و ارتباط ویژه‏ای با آنان داشته باشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 6