سبک خواندن برخی از مداحان، هوی متال و راک است / بسیاری از انحرافات عزاداری از طریق فرقه های انحرافی ایجاد می شود

کارشناس عرفان های نوظهور در گفتگو با فرقه نیوز:

آنچه امروز برخی از مداحان و هیئات از آنها تقلید می کنند، نوع صدا و رنگ و نور است. سبک خواندن برخی از مداحان هوی متال و راک است که از موسیقی های مشهور شیطان پرستان به شمار می رود. سک سکه ای، پینگ پونگی، لوله اگزوزی، از اصطلاحاتی است که مداحان برای سبک خواندن خود بکار می برند.

 

 


 

 

 در آستانه ماه محرم هیئت های مذهبی خود را برای برگزاری هرچه بهتر عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین ( علیه السلام ) آماده می کنند. در این میان گروه هایی دانسته و با برنامه ریزی و یا از روی جهل، انحرافاتی را وارد عزاداری ها می کنند. با توجه به این موضوع گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین مهدی سالاری کارشناس و پژوهشگر عرفان های نوظهور داشتیم که متن این مصاحبه به شرح زیر است.

با توجه به نزدیک شدن ماه محرم جایگاه این ماه را در ترویج فرهنگ دینی و مقابله با جریانات انحرافی چگونه ارزیابی می کنید؟

بسم الله الرحمان الرحیم

سخن امام خمینی ره که فرمودند محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته یک تعارف یا یک شعار نبود ایشان به واقع چنین اعتقادی داشتند و به حق هم چنین است. یک از اساتید ما تعریف می کرد در یک سفری به روسیه به یکی از روستاهای دور افتاده رفته بودم، مرا به مسجد روستا بردند. اتاقکی کوچک و تاریک بود در گوشه ای از مسجد علم حسینی را دیدم و پرسیدم مگر اینجا شیعه دارید؟ گفتند نه اینجا کسی شیعه نیست اما تنها چیزی که می تواند اسلام را و یاد آن را در این روستای دور افتاده زنده نگه دارد این علم حسینی است. ما سالی یک بار این علم را در میدان وسط روستا برپا می کنیم تا مردم با دیدن آن اسلام را از یاد نبرند.

محرم یکی از بزرگترین عوامل ترویج فرهنگ زیبای دینی به شمار می رود. اما این تنها کارکرد ماه محرم نیست بلکه می تواند جلوی بسیاری از انحرافات اعتقادی و خرافی را بگیرد. در ماه محرم هر کسی با هر مرامی زیر پرچم و بیرق امام حسین علیه السلام جمع می شود و بر سر و سینه می زند.

مبلغین زیادی در سراسر کشور پخش شده معارف حسینی را ترویج می دهند و خیرین بسیاری، اموال خود را در راه عزاداری سالار شهیدان صرف می کنند. این شور و هیجانی که در این ماه به راه می افتد می تواند هر خس و خاشاکی را از مسیر رودخانه زلال اسلام و تشیع کنار بزند.

البته باید هوشیار بود چرا که دشمن از همین فرصت استفاده کرده در صدد لطمه زدن به عاشورا و عزاداری حسینی است و تلاش هایی نیز کرده است.

برای جلوگیری از ورود انحرافات در عزاداری ها چه کاری باید انجام داد؟

هر جا علم و دانش و مطالعه کم باشد خرافه ریشه می دواند. و خرافات نیز زمینه انحراف ایجاد می کنند. برای جلوگیری از انحرافات بهترین کار اطلاع رسانی و آگاهی سازی است. البته باید دانست که بسیاری از انحرافات را دشمن دانا یا خودی نادان  وارد عزاداری ها می کنند. سادگی و کم سوادی خودی ها باعث می شود دشمن از آنها استفاده کرده خرافات را وارد عزاداری ها می کنند. عوام فریبی از شگردهای دشمن برای ایجاد انحراف است. خواندن روضه های جعلی، تقلید سبک های خاص مداحی از انحرافات جدی عزاداری است.

بهترین راهکار برای جلوگیری از ورود انحرافات در عزاداری ها و هیئت های مذهبی چیست؟

هرگاه در عزاداری ها، شور و شعور حسینی با هم باشد، انحراف کمتر مجال راه یابی پیداخواهد کرد. اما اگر این دو از هم جدا شود، انحرافات به راحتی وارد عزاداری ها خواهد شد. بهترین راهکار برای جلوگیری از ورود انحرافات، این است که محوریت هیئات مذهبی، وعاظ باشند. بیشتر از آنکه شور حسینی لازم باشد، شعور حسینی لازم است و این کار بر عهده واعظ جلسه است. اما امروزه می بینیم مداح موضوع اصلی جلسات عزاداری است و واعظ نقش حاشیه ای دارد. بنابراین بیشترین چیزی که در هیئات مورد توجه قرار می گیرد، جنبه هیجانی و شور است. تعادل بین این دو موضوع حفظ شود و اگر چنین نباشد، قطعاً آسیب ها و انحرافات فراوان خواهد شد. البته ما امروز مداحان خوب زیادی داریم که شور و شعور حسینی را با هم همراه می کنند.

نظر مقام معظم رهبری در مورد نحوه برگزاری عزاداری ها چیست؟

مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده اند که عزاداری ها را سنتی برگزار کنید. در عزاداری های سنتی همه چیز سر جای خودش بود، سینه زنی، زنجیر زنی، نوحه خانی و جلسه وعظ و خطابه. در عزاداری های سنتی، هیچ گاه نماز کسی قضا نمی شد، مزاحمت برای کسی ایجاد نمی شد، افراط و تفریط نداشت. اما این اتفاقات به راحتی در برخی هیئات عزادری امروزی می افتد. انحرافاتی که در مدت کوتاه چند سال اخیر در عزاداری ها به وجود آمده است، در طول ۱۴۰۰سال بعد از واقعه کربلا رخ نداده است.

برخی از عزاداری ها در شهر های بزرگ کاملا به انحراف رفته و هیچ شباهتی بین حسین آنها با امام حسین علیه السلام که در کربلا شهید شد نیست.

این انحرافات معمولا به چه صورتی وارد هیئات مذهبی ما می شود؟

بسیاری از این انحرافات از طریق فرقه های انحرافی ایجاد می شود. برخی از این فرقه ها به خود رنگ اسلام زده، با پرچم امام حسین علیه السلام وارد عزاداری ها می شوند. برخی دیگر هیچ ارتباطی با اسلام و امام حسین علیه السلام ندارند، اما روش و مسلک خود را ترویج داده و عزادارانی که آگاهی کمتری دارند نیز آداب و مسلک  آنان را گرفته در عزاداری هایشان آن را شبیه سازی می کنند. آنچه امروز برخی از مداحان و هیئات از آنها تقلید می کنند، نوع صدا و رنگ و نور است. سبک خواندن برخی از مداحان هوی متال و راک است که از موسیقی های مشهور شیطان پرستان به شمار می رود. سک سکه ای، پینگ پونگی، لوله اگزوزی، از اصطلاحاتی است که مداحان برای سبک خواندن خود بکار می برند. نورپردازی های خاص، خون و خون بازی از دیگر تقلیدهای برخی از هیئات مذهبی از مراسم شیطان پرستی است.

فرقه نیوز: نقش مبلغین دینی برای جلوگیری از این انحرافات چیست؟

از آن جهت که مخاطب امام حسین علیه السلام از هر قشری هستند، فرصت بسیار خوبی است تا انحرافات و آسیب های جریانات انحرافی و عرفان های نوظهور برای مردم تبیین شود. مبلغ دینی در گام اول باید خود نسبت به این جریانات و عرفان های کاذب اطلاعات کافی داشته باشد و آنها را بشناسد و در گام دوم، مخاطبین خود را از افتادن به ورطه این عموام فریب ها آگاه کند. اگر مبلغ دین خود از این جریانات اطلاعی بی اطلاع بوده و اطلاعات دقیقی در زمینه دین و جامعه شناسی نداشته باشد، نه تنها نمی تواند دیگران را راهنمایی کند که خود نیز گرفتار این جریانات خواهد شد. امام حسین علیه السلام در یک حرکت سیاسی و اعتقادی جریان کربلا را به وجود آورد. اما امروز می بینیم کسانی که دم از حسین علیه السلام می زنند، سیاست را کنار زده و فقط ندای حسین سر می دهند. و در میان این افراد مبلغین دینی نیز دیده می شوند.

یک مبلغ دینی باید خود را از هر جهت مجهز کند و آگاه به زمانه باشد و شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه و جهان را بشناسد و با مسائل سیاسی روز آشنا باشد تا بتواند دستورات دین را بر اساس شرایط جامعه به مخاطبین خود ارائه نماید.

اگر مبلغ دینی نداند که خوراک فکری و دیداری و شنیداری مخاطبش چیست، چگونه برای او نسخه بپیچد. ممکن است او از موضوعاتی صحبت کند که مخاطب هیچ سنخیتی با آن ندارد یا مسائلی را بیان کند که مسأله مخاطب نباشد. در این صورت هیچ درمانی صورت نخواهد گرفت.



« (خبری قبلی)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 12