معضل بدحجابی و تحدید نسل نتیجه مسامحه مسؤولان است

آیت الله نوری همدانی

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که کوتاهی مسؤولان از ابتدای انقلاب تاکنون موجب بوجود آمدن بحران جمعیتی و معضل بدحجابی شده است، گفت: اگر از ابتدا اهمیت این مسائل برای مردم به خوبی تبیین می‌شد اکنون چنین وضعیتی نداشتیم.


حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار بانوان عضو شورای بسیج اساتید کشور درباره معضل بدحجابی، اظهار داشت: فکر نمی‌کردیم یک حکم اسلامی این اندازه کش پیدا کند و نیاز به این همه تذکر باشد.

وی ریشه این مشکل را در مسامحه کاری برخی مسؤولان عنوان کرد و گفت: اگر از ابتدا اهمیت این بحث برای جامعه روشن می شد اکنون این وضع را نداشتیم؛ برخی کوتاهی کردند و گفتند حالا مگر چه می شود یک مقدار این مسأله رعایت نشود.

این مرجع تقلید با اشاره به اختلاف نظر مسؤولان در برهه‌های مختلف در زمینه حجاب، گفت: این امر موجب سست شدن فرهنگ مردم در مسأله حجاب و عفاف شد؛ راه حل تأثیرگذار این است که هر وزارت خانه‌ای از اصلاح زیر مجموعه‌های خودش کار را آغاز کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر فرهنگ سازی برای حل معضل بدحجابی، ابراز داشت: در این کار نباید اجبار باشد بلکه باید فلسفه حجاب را دلیل و برهان برای مردم بیان کرد؛ مردم ما مسلمان هستند و قطعا خواهند پذیرفت.

وی با انتقاد از کم توجهی های صورت گرفته به آموزه های دینی و تاکیدات مکرر مراجع تقلید و بزرگان در موضوعات مختلف، اظهار داشت: بارها در زمینه مسأله بانک‌داری و این که دریافت هزینه دیرکرد ربا و حرام است، به مسؤولان تذکر شفاهی و کتبی داده‌ایم اما متاسفانه کار خاصی در این زمینه صورت نگرفت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تدوین قانون کار آسانی است، گفت: چیزی که در این عرصه مهم است اجرای صحیح قانون است؛ باید کسی که اراده و تصمیماتش قاطع است و همه نسبت به او مطیع‌اند برای حل این معضلات دستور العمل صادر کند و همه در صدد اجرای آن برآیند.

این مرجع تقلید موضوع بحران جمعیتی را مشکلی جدی‌تر از مسأله حجاب دانست و گفت: جریان کشور به سمتی رفته که در ازدواج‌ها تأخیر افتاده است؛ امروزه دیگر ازدواج کار آسانی نیست، جوانان برای اقدام به این امر نیاز به شغل و مسکن مناسب دارند، اما این شرایط برای همه فراهم نیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که باید موانع ازدواج برطرف شود، افزود: باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و با فتوا دادن این مشکلات حل نمی شود؛ حل این مشکلات نیاز به عزم جمعی دارد؛ باید سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری در نظر گرفته شود.

وی به سخت گیری‌های بیجای خانواده‌ها در امر ازدواج اشاره کرد و بیان داشت: سنت‌های غلط و مخالف آموزه های اسلام که در این زمینه وجود دارد باید برداشته شود؛ چرا باید مهریه‌ها این اندازه سنگین باشد. ما نیز به افرادی که می خواهند خطبه عقدشان را بخوانیم گفته ایم که میزان مهریه شان نباید بیش از ۱۴ سکه باشد. 

وی با اشاره این که برخی از معضلات مسأله ازدواج مربوط به رایج شدن فرهنگ‌های غلط غربی در میان مردم است، گفت: ما مسلمانان با اروپایی‌ها اختلاف فرهنگی بسیاری داریم؛ در آن کشورها خانم‌ها خودشان دنبال همسر می گردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه بر لزوم هوشیاری مسؤولان و مردم تاکید کرد و ابراز داشت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند کاری نکنید که وضعیت کشور را متشنج جلوه دهید؛ این کارها باید با فکر و مشورت انجام شود، تخریب دیگران کار خوبی نیست، دشمن همواره از این اختلافات سوء استفاده کرده و آن را بزرگ می کنند مانند ماجرای اسید پاشی اصفهان.

وی با تأکید بر وحدت رویه مسؤولان و رسانه‌ها در موضع گیری‌های مهم کشور، گفت: باید اظهارنظرها به شکلی باشد که القای اختلاف در جامعه نشود؛ کشور ما کشوری اسلامی است و اسلام نیز در مسائل موضع روشنی دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 7