آیت‌الله علم‌الهدی: آمریکا با ایران هراسی عمل ننگین دیروز یزیدیان را نشان می‌دهد

 آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار حرم مطهر رضوی اظهار داشت: کلام و سخن ما درباره سبک زندگی اسلامی به مساله الگوی مصرف رسیده است.


عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برای مصرف از دیدگاه اسلام دو الگو وجود دارد، یکی الگوی مصرف در زندگی فردی و خانوادگی است و یکی نیز الگوی مصرف در زندگی اجتماعی است.

وی اظهار داشت: مصرف و هزینه‌سازی در زندگی انسان نیازمند به یک الگو است و این امر یک واقعیتی است و مکتب‌های اقتصادی دنیا امروزه در این موضوع اجماع دارند و اما مبتکر این قضیه اسلام است.

علم‌الهدی ادامه داد: حضرت علی (ع) نیز می‌فرمایند "پایه زندگی، برنامه‌ریزی در زندگی است و ملاک برنامه‌ریزی حسن تدبیر است" یعنی باید با تدبیر برنامه‌ریزی کرد و نه با تقلید این کار را انجام داد.

وی گفت: مشکل اساسی امروز در کشور نبود تعادل بین تولید و مصرف است.

خطیب جمعه مشهد عنوان کرد: نظام فرهنگی ما امروزه در جامعه و در توسعه، تبلیغات و فرهنگ مصرف را بهم زده است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: یک زوج جوانی که تازه شروع به زندگی کردند امروز خود را تطبیق می‌دهند با زندگی‌های اعیانی و همین سبب مشکل در زندگی آنها می‌شود، اینکه زن و مرد امروز کار می‌کنند علت عمده آن مصرف در هزینه زندگی و الگو نداشتن است.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: این امر به دلیل به هم خوردن الگوی مصرف است که مشکلات را به وجود آورده است، با این دیدگاه پیامبر می‌فرمایند" شما سعی کنید از زیاده روی پرهیز کنید و هر ملتی که در میان آنها فرهنگ میانه‌روی و خرج‌ها کم است، آنها دچار فقر اقتصادی نمی‌شوند" همانطور که امروز در جامعه می‌بینیم فرهنگ توسعه در رفاه جای این را گرفته است و زندگی در حال از هم پاشیده‌شدن است و تمام این موارد به این دلیل است که فرهنگ میانه‌روی در هزینه از بین رفته و توسعه در خرج به جای آن آمده است.

خطیب جمعه مشهد خاطر نشان کرد: ما پیرو قرآن هستیم و مکتب داریم و باید نظام معیشتی و اقتصادی و سیاست‌گذاری ما در جامعه دقیقا مبتنی بر اصول سبک زندگی قرآن و ائمه باشد چرا که جامعه ما الگو دارد.

وی با اشاره به مذاکرات ایران در تابلوی تحریم‌ها با غرب عنوان کرد: بنابر تعبیر پیامبر اگر مصرف به سوی اصراف و لذت در یک جامعه حرکت کرد، در عرصه سیاست هم سقوط خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در جریان کربلا یکی از خصوصیاتی که در تابلوی امام حسین(ع) نقش داشت همین مسئله اقتصاد مقاومتی بود و شگرد یزید این بود که بعد از شهادت امام خانواده ایشان را در یک موقعیت تحریم قرار بدهند و می‌خواستند کاری کنند که تبار خود را فراموش کنند و مسئله تحریم اقتصادی به عنوان یک راهبرد برای لشکر یزید کارآمد بود که جواب نداد.

وی بیان کرد: اهل بیت پیامبر و به‌ویژه بچه‌ها را روی کوهان شتر سوار کرده بودند بدون جهاز شتر و قصد تشنه کردن آنها را داشتند تا التماس کنند ولی اظهار گرسنگی در مقابل دشمن نمی‌کردند، ما باید از این اسوه الگو بگیرم و نباید به جایی برسیم که بخواهیم برویم در مسیر تحریم‌ها با دشمن مذاکره کنیم.

خطیب جمعه مشهد اضافه کرد: عاشورای امثال ما یک عاشورای عینی بود چرا که عاشورا خاطره‌ای نبود و با ندای مظلوم حسین وای درآمیخته شد.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در آن روز در جریانی قرار گرفت که امروز ما هم در چنین جریانی واقع شده‌ایم، آن روز یزیدیان زمان حسین هراسی به پا کردند و گفتند امام (ع) چون خروج کرده بر حاکم زمان و به خاطر بیعت نکردن با یزید به مقابله ایشان آمدند، ولی امروز استکبار جهانی با دروغ و ایران هراسی می‌خواهد نگذارد ملت ایران به انرژی هسته‌ای دست پیدا کند و مدام می‌گویند ما در حال ساخت بمب اتم هستیم و امام حسین(ع) در آن موقع گفتند من تن به ذلت نخواهم داد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه ایران دست ذلت به سوی کسی دراز نمی‌کند، خاطر نشان کرد: فرهنگ عاشورا این چنین بود نه اینکه برویم مذاکره کنیم و با یزید بیعت کنیم، امروز روز بدبختی دولتمردان آمریکا است چرا که حزب دموکرات آنها شکست خورد و می‌خواهند ما را به ذلت بکشانند و خیال می‌کنند این تنها برگ برنده آنها است.

خطیب جمعه مشهد اظهار کرد: یک جوان فلسطینی به عشق امام حسین(ع) روز عاشورا عده زیادی از صهیونیست‌ها را به هلاکت رساند، امروز ما باید خودمان را در متن عاشورا ببینیم و درس بگیریم با این حال باید موقعیت خود را ببینیم و تن به ذلت ندهیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 4 =