عاشورا یک انقلاب آگاهی بخش است

حجت الاسلام مقری
امام جمعه نیشابور در حرم مطهر رضوی با تاکید بر این‌که انقلاب عاشورا یک انقلاب فرهنگی و آگاهی بخشی است، گفت: امام درصدد آگاهی بخشی، روشنگری و بصیرت بخشی به مردمی ظاهر بین و سطحی‌نگر بودند و همه اقدامات امام حسین(ع) و ریخته شدن خون ایشان در کربلا برای روشن شدن حقیقت بود.


حجت الاسلام اسماعیل مقری، امام جمعه نیشابور شامگاه ۱۷ آبان ماه در ویژه برنامه های محرم الحرام حرم مطهر رضوی اظهار داشت: انقلاب عاشورا یک انقلاب آگاهی بخشی است، همه اقدامات امام حسین(ع) در کربلا برای روشن شدن حقیقت است، خون امام حسین (ع) ریخته شد تا مردم از جهل و سرگردانی دربیایند، مردمی که در تشخیص درست از غلط حیران و سرگردان ان

لو رفتن چهره یزیدیان با کشتن علی اصغر

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان تصریح کرد: کشته شدن طفل شش ماهه حضرت سبب لو رفتن چهره واقعی دشمن شد؛ بزرگترین اشتباه دشمن کشتن همین فرزند شش ماهه حضرت بود زیرا آن‌ها ادعای دشمنی با حسین(ع) را داشتند.

حجت الاسلام مقری با تاکید بر این‌که انقلاب عاشورا یک انقلاب فرهنگی است، یادآور شد:  کارهای فرهنگی ممکن است در کوتاه مدت یا در درازمدت نتیجه دهد؛ قیام سیدالشهدا(ع) تا ظهر به پایان رسید، اما سال‌ها بعد نتیجه داد که تربیت چهار هزار شاگرد از سوی  امام سجاد(ع) از جمله آن است.

خطبه چندبخشی امام در صبح عاشورا

امام جمعه نیشابور با بیان این‌که امام حسین(ع) صبح عاشورا خطبه مفصلی را در چند بخش ایراد فرمودند، افزود: از جمله بخش‌های آن حکمت و استدلال های عقلی برای بیدار کردن مردم و درآوردن آن ها از جهل، موعظه هایی برای بیداری از غفلت و بی خبری و هم‌چنین مناظره هایی برای باطل کردن ذهنیت نادرست‌ خداپسندانه بودن جنگ با امام، است.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان با بیان این که به طور کلی خطبه امام حسین(ع) در باب معرفت دین است، تصریح کرد: ده ها آیه درقرآن کریم درباره دنیا‌شناسی وجود دارد؛ انسان بداند از کجا آمده است، به کجا می رود، هدفش از آفرینش چیست و حد دلبستگیش به دنیا چقدر باید باشد در بخش موعظه ای کلام سیدالشهدا(ع) تبیین شده است.

حجت الاسلام مقری با تاکید بر این‌که انسان اگر دنیا را به درستی نشناسد، خطرات زیادی دامن‌گیر او می‌شود، افزود: حب بیش از اندازه انسان را در دیدن واقعیت ها کر و کور می‌کند، از آنجا که دنیا در حال تغییر است، اگر به انسان پشت کند، انگار دنیا برای او به آخر رسیده، انسان اصولا چیزی را می‌طلبد که کمال نیست؛ زیرا خداوند دنیا را کمال ندانسته است.

امام جمعه نیشابور تصریح کرد: انسان وقتی دنیاطلب شود، تحلیل‌هایش نسبت به خدا غلط در می‌آید که ازدیاد نعمت به بنده ای از روی لیاقتش و ندادن نعمت از روی نالایقی است در صورتی‌که دنیا دار امتحان است نه لیاقت.

وی دنیاشناسی و دیدن واقعیات براساس منطق را از موضوعاتی عنوان کرد که در کلام امام حسین(ع) تبیین شده است و گفت: از خطبه سیدالشهدا(ع) این نکته برداشت می‌شود که امام درصدد آگاهی بخشی، روشنگری و بصیرت بخشی به مردمی ظاهربین که در دین خود فقیه، بصیر و ژرف نگر نبودند؛ مردمی سطحی نگر نه می‌فهمیدند، نه حاضر به گوش کردن حق بودند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 3 =