امام جمعه اهل سنت خراسان شمالی: حکم اعدام آیت الله نمر مغایر مبانی اسلامی و انسانی است

شیخ نمر باقر النمر
امام جمعه اهل سنت استان خراسان شمالی با محکوم کردن صدور حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی از سوی دادگاه جنایی این کشور، گفت: صدور این حکم با مبانی اسلامی و انسانی مغایرت دارد.


آخوند رحیم بردی صمدی، امام جمعه اهل سنت شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی، در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،با اشاره به صدور حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی از سوی دادگاهی در این کشور، اظهار داشت: در دین مبین اسلام جان همه انسان ها شریف و دارای بالاترین ارزش ها است و نمی توان یک روحانی دینی را به خاطر تبلیغ امور دینی و اسلامی به اعدام محکوم کرد.

وی با بیان این که صدور حکم اعدام برای آیت الله نمر خلاف شریعت اسلام است، تصریح کرد: افزون بر این که حکم اعدام این روحانی شیعه عربستانی جایگاه و وجاهت شرعی ندارد، این حکم با مبانی انسانی نیز مغایرت دارد.

مدیر حوزه علمیه اهل سنت حنفیه بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی تصریح کرد: آزادی حق همه انسان ها بوده و دین مبین اسلام نیز به لزوم آزادی بیان حتی برای پیروان دیگر ادیان تأکید کرده، حال آن که آیت الله نمر در چارچوب اسلام برای ترویج آموزه های دینی فعالیت می کرد.

آخوند صمدی خاطرنشان کرد: این عمل دولت عربستان سعودی نشان دهنده اختناق و خفقان در این کشور به ظاهر اسلامی است چرا که علی القاعده در کشوری اسلامی می بایست مردم در چهارچوب قوانین اسلام آزاد باشند و به حقوق خود برسند اما حداقل در مورد آیت الله نمر این موضوع عینیت پیدا نکرده است.

به گفته وی اجرای حکم اعدام آیت الله نمر تبعات سنگینی برای دولت عربستان سعودی و نیز جامعه مسلمانان در پی خواهد داشت و باید این حکم متوقف شود.

عضو شورای فتاوی اهل سنت استان خراسان شمالی در ادامه با یادآوری خطرات تهدید کننده دنیای اسلام، تصریح کرد: در چنین شرایطی باید همه برای تقویت وحدت بین شیعه و سنی تلاش کنیم.

به گفته وی در حال حاضر هر عملی که سبب تضعیف وحدت بین مسلمانان شود از نظر آموزه های اسلامی مردود و محکوم بوده و تنها دشمنان را شادمان خواهد کرد.

آخوند صمدی تصریح کرد: مسلمانان و دنیای اسلام امروز بیش از هر زمانی به وحدت نیاز دارد تا بتواند در برابر توطئه های دشمنان اسلام به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم مقاومت کند.

این روحانی اهل سنت استان خراسان شمالی از همه مسلمانان خواست تا با اجتناب از اعمال تفرقه افکن، همه زیر پرچم اسلام گرد هم آمده و با وحدت و یکپارچگی برای اعتلای اسلام و مسلمانی تلاش کنند.

یادآور می شود، حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۹۰۶ هزار نفری استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور، ترکمن های سنی مذهب هستند که بیشتر آنها در شهرستان مرزی راز و جرگلان و بخش هایی از شهرستان مانه و سملقان سکونت دارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 9 =