آیت‌‌الله علم‌الهدی: برنامه‌ریزی‌ها در مدیریت شهری مطابق زندگی دینی باشد

آیت الله علم الهدی
 امام جمعه مشهد،‌ گفت: نمی‌توان جامعه‌ای را تشکیل داد که به نام جامعه دینی باشد اما ظرف آن مطابق قرآن و فرمایش پیامبر برنامه‌ریزی نشده باشد، بنابراین هر برنامه‌ریزی که در مدیریت شهری صورت می‌گیرد باید مطابق زندگی دینی باشد.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ششمین کنفرانس دو روزه ملی برنامه ریزی و مدیریت شهری با تاکید برمؤلفه های شهر اسلامی ظهر امروز ۲۱ آبان در سالن اجتماعات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در این کنفرانس به بیان مؤلفه های شهر اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در این عرصه باید از اندیشه‌های گوناگون و بینش‌های مختلف متخصصانه استفاده کرد و یک الگوی جامع از دیدگاه‌های متعدد به وجود آورد و ابعاد آن را با ارزش‌های دینی تطبیق داد.

 

وی در ادامه با اشاره به اسلامیزه شدن افزود: بایستی نکته‌های خاص فقاهت دینی در یک الگوی مشخص پیاده‌سازی شود که البته این از دیدگاه فرهنگی سیاسی نیست، بلکه اسلامیزه است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که در مدیریت شهری حرف اول را مدیریت ساخت و سازها می‌زند، تصریح کرد: نمی‌توان جامعه‌ای را تشکیل داد که به نام جامعه دینی باشد اما ظرف آن مطابق قرآن و فرمایش پیامبر برنامه‌ریزی نشده باشد بنابراین هر برنامه‌ریزی که در مدیریت شهری صورت می‌گیرد باید مطابق زندگی دینی باشد.

 

وی با بیان این که هر نوع مدیریتی در این نظام باید اسلامی و نه اسلامیزه باشد، اظهار داشت: خداوند برای تمام زندگی مردم برنامه، قانون و حکم ارزشی دارد چرا که در یک نظام اسلامی اصل نظام حاکمیت بر اساس الله است.

 

در جامعه‌ای که نظام اسلامی است مدیریت اسلامیزه جواب نمی‌دهد

 

وی با بیان این که در جامعه‌ای که نظام اسلامی است مدیریت اسلامیزه جواب نمی‌دهد، افزود: تخصص یک امر بیگانه با اسلام نیست و علم در نقطه مقابله با دین قرار نگرفته بلکه با آن آمیخته است و حتی تخصص هم در خدمت اسلام قرار دارد چرا که اسلام راهبرد می‌دهد و تخصص‌ها در راستای راهبردهای اسلام به کار گرفته می‌شود از این رو مدیریت شهری در واقع مدیریت همزیستی مسلمانان بر اساس اسلام است.

 

وی در ادامه در زمینه ساخت و سازهای بلند در شهرها انتقاد کرد و گفت: در اسلام حدیث‌های بسیاری در رابطه با ساخت و سازهای بلند وجود دارد چرا که این مسأله برای اسلام اهمیت دارد و اشراف خانه‌ها به یکدیگر سبب شده تا به مسأله عفت کم‌توجهی شده و با ده‌ها هنجار دینی دیگر برخورد ایجاد شود.






نظرات بسته هستند