در گفت و گو با حجت الاسلام نظافت تبیین شد؛ شاخصه های طلبه تراز انقلاب


مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)، همگامی علم و اخلاق، عدم غفلت از مسائل جامعه، حضور فعال در عرصه سیاست، تقید به استفاده از تولیدات داخلی و تقویت اقتصاد ملی و عدم غلبه دغدغه معیشت بر رسالت تبلیغ را از شاخصه های طلبه تراز انقلاب در شخصیت حجت الاسلام داوودی برشمرد.

حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در تبیین شاخصه های طلبه تراز انقلاب در شخصیت مرحوم رضا داوودی، وی را الگویی جامع و به روز برای طلاب و سایر جوانان عنوان و اظهار کرد: مرحوم داوودی با وجود پذیرش با رتبه ای بسیار خوب در دانشگاه و نیز مخالفت و حیرت اطرافیان، مسیر طلبگی را با عشق و علاقه و البته آگاهی انتخاب کرد.

 
وی با تأکید بر ضرورت شناساندن رسالت حوزه به جوانان افزود: اسلام به جوانان با استعداد و انگیزه برای مقابله با هجمه های شدید دشمن نیازمند است؛ جوانان نباید تصور کنند حوزه جای افراد ضعیف و کم استعداد است که چون به درد هیچ کاری نمی خورند وارد حوزه می شوند.
 
همگامی علم و اخلاق
حجت الاسلام نظافت ادامه داد: مرحوم داوودی در عین این که استعداد برتر و نخبه بود اما بسیار متواضع و مهربان بود و ذره ای غرور و تفاخر در او دیده نمی شد.
 
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: جامعه پیش از علم به اخلاق نیاز دارد و می خواهد حوزه در عمل صداقت و حقانیت اسلام را نشان دهد چنان که در طول تاریخ نیز اخلاق نیکوی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بود که سبب پیشرفت اسلام شد.
 
وی با بیان این که اگر جذبه اخلاق اسلامی نباشد، انتقال سایر آموزه های دین در حجاب قرار می گیرد، افزود: آنچه زمینه نشر معارف اسلام را فراهم می کند، الگوی عملی و اخلاقی بودن است.
 
عدم غفلت از مسائل جامعه
حجت الاسلام نظافت تصریح کرد: مرحوم داوودی با وجود این که مدرس و پژوهشگر برتر بود و قلمی متبحر داشت اما هرگز از مسائل عبادی و یا توجه به مسائل جامعه غافل نبود این در حالی است که بسیاری افراد که ژست علمی و پژوهشی به خود می گیرند، از جامعه و اطرافیان خود غافل می شوند.
 
وی با بیان این که در شهرهایی که حوزه علمیه وجود دارد نباید این قدر آمار جوانان گرفتار و بزهکار بالا باشد، افزود: این نشان می دهد حوزه به سراغ جوان نرفته و اهل انس و الفت با جوانان نبوده است در حالی که مرحوم داوودی آنقدر به فکر جوانان بود که همزمان با تحصیل در حوزه به دبیرستان محل تحصیل خود رفت و آمد داشت و برای حل مشکلات آن ها وقت می گذاشت.
 
مدلی برای ورود طلاب به عرصه سیاست
 مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)، مرحوم داوودی را مدلی برای طلاب جهت ورود به عرصه سیاست معرفی و اظهار کرد: وی نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت نبود؛ در این مسائل حضور فعال داشت و با رعایت اخلاق و اصول و سعه صدر بحث سیاسی می کرد.
 
حجت الاسلام نظافت درباره تعاملات اجتماعی این طلبه نمونه، اضافه کرد: مرحوم داوودی برای دوستان خود که از نظر درسی ضعیف بودند وقت می گذاشت چرا که پیشرفت دیگران را پیشرفت خود می دانست. همچنین با وجود مدرس بودن، در نظافت و اداره امور مدرسه با سایر دوستان خود همراهی می کرد، اهل ورزش و جودوکار بود.
 
وی ادامه داد: مرحوم داوودی در برخورد با اهل تسنن نیز افراط و تفریط نداشت؛ اکنون افرادی را می بینیم که تابع مکتب اهل بیت(ع) هستند ولی چاقوی گروه هایی چون داعش را تیز می کنند در حالی که ما شاهد بودیم همسایه اهل تسنن مرحوم داوودی با شنیدن خبر درگذشت وی به شدت گریه و اظهار ناراحتی می کرد و می گفت آن مرحوم در اعیاد با خرید شیرینی به دیدار آن ها می رفته است.
 
تقید به استفاده از تولیدات داخلی
این استاد حوزه علمیه مشهد در مورد ازدواج مرحوم داوودی گفت: در هنگام ازدواج و نیز تشکیل زندگی  برای خرید لوازم ساده و تولید داخل بسیار دقت داشت در حالی که گاهی نخبگان جامعه هم از این مهم غافل بوده و غیرت مصرف داخلی ندارند.
 
عدم غلبه دغدغه معیشت بر رسالت تبلیغ
حجت الاسلام نظافت افزود: این طلبه جهادگر با وجود گذشت تنها دو ماه از زندگی مشترکش دست از تبلیغ و رسالت دینی خود برنداشته و همزمان با آغاز ماه محرم عازم یکی از مناطق محروم سیستان می شود( که ظرف همان مدت سه روز اقامت در آن جا محبوب مردم می شود) در حالی که این هجرت هیچ جنبه مادی برای وی نداشت.
 
وی تأکید کرد: طلاب باید هر جا و مکانی که نیاز شد، غیرتمندانه حضور یافته و از اسلام دفاع کنند است و دغدغه معیشت آن ها بر انجام وظیفه غلبه نکند.
 
مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: حجت الاسلام رضا داوودی پس از اتمام سطح یک در این مدرسه، اوایل سال تحصیلی گذشته برای تحصیل عازم قم شد و در قم نیز اساتید بلافاصله متوجه عظمت شخصیت او شده و آینده درخشانی را برای وی متصور بودند و ارادت آن هابه حدی بود که حتی آیت الله شیخ جواد مروی در مراسم تعزیه وی در قم حضور یافتند.
 
تشییع جنازه ای در طراز یک عالم باسابقه
حجت الاسلام نظافت با بیان این که ما تجلیل از این طلبه نخبه و جهادگر را وظیفه خود می دانیم، وی را مصداق آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» دانست و افزود: تشییع جنازه او در طراز تشییع یک عالم برجسته و با سابقه خدمت چندین ساله بود.
 
عروج اثرگذار
وی با اشاره به انس عجیب مرحوم داوودی با شهدا و شوق او برای شهادت، گفت: مرگ او هم در راه تبلیغ دین و هجرت برای خدا اتفاق افتاد که به فرموده قرآن کریم اجرش با خداوند است. 
 
این استاد حوزه علمیه با بیان این که حتی مرگ این طلبه جهادگر نیز اثرگذار بوده است، افزود: کتاب «سفیر» نوشته آقای فیروزه چی که شامل خاطرات این طلبه جهادگر است تاکنون بازخوردهای عجیبی داشته است به گونه ای که بسیاری از آن ها می گویند این کتاب را با اشک تمام کرده اند و دیدشان نسبت به روحانیت تغییر یافته است.
 
حجت الاسلام نظافت یادآور شد: در طی بیش از پنج سالی که مرحوم در این مدرسه حضور داشت، کوچکترین خطایی از وی ندیدیم؛ به دید یک پدر به ما نگاه می کرد و ما نیز او را به چشم فرزند خود می دیدیم و جز خوبی، تلاش، ادب و اخلاق از او چیزی ندیدیم.
 
لازم به ذکر است رضا داودی، متولد سال ۱۳۶۸، در تمام مقاطع تحصیلی، همواره از دانش آموزان ممتاز بود و دوره دبیرستان را در مدرسه استعدادهای درخشان سپری کرد. وی در سال ۸۶، حائز رتبه دو رقمی کنکور تجربی شد اما  بعد از چهل روز توسل به امام زمان(عج) و مشورت با افراد مختلف، تصمیم گرفت دانشگاه را‌‌ رها کرده و وارد حوزه علمیه شود. وی پله‌های ترقی را در تحصیل به سرعت طی نمود و همواره از طلاب ممتاز به شمار می رفت البته نه فقط در درس که در همه ابعاد، به گونه ای که حجت الاسلام والمسلمین نظافت، مدیریت مدرسه، وی را از سرآمدان این مدرسه علمیه، از ابتدای تاسیس، می‌دانست.  در جشن میلاد امام زمان در سال ۱۳۹۱، ردای سربازی امام عصر ارواحنا فداه را به دوش انداخت و ملبس به لباس پر افتخار روحانیت شد و پس از آن با خانواده‌ای متدین و مذهبی پیمان ازدواج بست.
 

حجت الاسلام داودی پس از اتمام سطح یک در حوزه علمیه خراسان، در تابستان ۹۲، برای ادامه تحصیل راهی قم شد. اواخر شهریور و همزمان با اعیاد شعبانیه با مراسمی بسیارساده و بسیجی گونه، زندگی مشترک با همسرش را آغاز کرد و با آغاز ماه محرم و عزای حسینی، در حالی که حدود دو ماه از زندگی مستقلش می‌گذشت، در تبلیغی جهادی عازم منطقه محروم زهک سیستان شد. در روز سوم محرم غریبانه، دعوت حق را لبیک گفت و بر اثر گازگرفتگی به لقاءالله پیوست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 1 =