عضو اتاق فکر تبلیغ : مراجع تقلید از خدشه‌دار شدن چهره امر به معروف جلوگیری کردند

حجت الاسلام سید محسن دعایی مدیر مؤسسه راهبردی علوم و معارف اسلامی مشهد
 دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب کشور، اسید پاشی اخیر در اصفهان را یک جنایت ضد انسانی و توطئه خطرناک دشمنان برای ایجاد یک فتنه دیگر در کشور خواند که متأسفانه برخی مسؤولان نیز فریب این جریان را خوردند.

حجت‏ الاسلام سید محمد محسن دعایی عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک آموزه سیاسی و اجتماعی است، بنابراین این اصل در همه ارتباطات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مصداق و موضوع دارد.

 

وی افزود: در همه سطوح امر به معروف و نهی از منکر مراحل مختلفی وجود دارد، دوست داشتن معروف و نفرت از منکر و برخورد منطقی از مراحل مختلف امر به معروف و نهی از منکر در همه سطوح است.

 

مدیر عامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی مشهد با اشاره به طرح حمایتی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه بعد از ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نمایندگان مردم این طرح را مورد بررسی قرار دادند که امری بسیار مهم و ضروری است، اما باید دقت لازم را داشته باشند که دایره دیدشان را وسعت ببخشند و به منکر‏های اساسی و مؤثر جامعه بپردازند و طرح مصوب آنها از ضمانت اجرایی برخوردار باشد.

 

وی با اشاره به آیات قرآن، حوزه‏های علمیه و مبلغان دینی را بالاترین مسؤولان این اصل مهم دینی دانست و تأکید کرد: حوزه‏ها، مبلغان و پژوهشگران حوزوی باید با سازماندهی و پژوهش‏های گسترده امر به معروف و نهی از منکر را به همه اقشار و سطوح مختلف جامعه تحمیل کنند و با ارائه راهکار‏های کاربردی به این اصل مهم بپردازند.

 

حجت‏الاسلام دعایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‏که صدا و سیما دانشگاه عمومی است تصریح کرد: صدا و سیما بالاترین نقش را می‏تواند در شناخت معروف و منکر بازی کند اما متأسفانه در بسیاری مواقع به عکس عمل کرده است، دعوی فرهنگ اسلامی جدایی مرد و زن نیست بلکه حفظ شأن آنها است اما در برنامه‏های گسترده صدا و سیما دقیقا منکرات جای معروفات را گرفته است و ارتباط مرد و زن در آن یک فعل بسیار عادی محسوب می‏شود.

 

وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما افزود: این سازمان بسیار مهم و مؤثر در عرصه فرهنگ به جای اشاعه بحث‏های آموزشی و تشویقی در عرصه رزق حلال، ازدواج آسان و سبک زندگی اسلامی به موسیقی‏های حرام و وجود زندگی‏های رویایی و غیر قابل دسترسی می‏پردازد که بدون تردید تأثیراتی به خلاف زندگی اسلامی بر جامعه می‏گذارد.

 

این کارشناس دینی با اشاره به اسید پاشی اخیر در اصفهان آن را یک جنایت ضد انسانی توصیف و تأکید کرد: این اتفاق یک توطئه خطرناک دشمنان برای ایجاد یک فتنه دیگر در کشور بود که متأسفانه برخی مسؤولان نیز فریب این جریان را خوردند ولی قوه قضائیه و مراجع تقلید عظام از خدشه دار شدن چهره امر به معروف و نهی از منکر جلوگیری کردند.

 

وی در پایان از منحصر کردن این اصل در امور فردی انتقاد کرد و ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر باید از سطوح بالای کشور آغاز شود تا در سطوح پایین و افراد عادی نیز به نتیجه برسد به طور مثال سیستم بانکداری کشور سیستم ظالم و ربوی است که نهی از این منکر بزرگ به عهده مسؤولان ذی ربط خواهد بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 1 =