آیت‌الله علم‌الهدی: قوام یکی از اصول انسان مؤمن در الگوی مصرف است

خطیب جمعه مشهد گفت: انسان‌هایی که با استفاده از معیار قوام در زندگی هزینه‌سازی و اسراف نمی‌کنند، مؤمن هستند.


آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این شهر که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول در بحث الگوی مصرف بود که ذات مقدس پروردگار الگوی مصرف را به طور مشخص برای ما در قرآن نشان داده است.

وی افزود: افرادی که مومن هستند در هزینه‌سازی اسراف نمی‌کنند و در زندگی تنگ نمی‌گیرند، آنها قوام هستند، در فرهنگ اسلامی ما این اصطلاح قرآنی نیز مطرح است.

امام جمعه مشهد بیان کرد: الگوی مصرف ما بر اساس آیات و روایات قرآن است و اگر بخواهیم بیش از آن هزینه‌سازی کنیم دراین صورت اسراف تلقی می‌شود.

وی گفت: در حد قوام انسان در این قضیه آزاد است و از دیدگاه اسلام شما نمی‌توانید اسراف کنید، اگر بنا شد سطح هزینه در زندگی را بالاتر از مقدار نیاز فرد قرار بدهد، این اسراف است.

وی عنوان کرد: الگوی مصرف در زندگی قوام است و به تعبیر قرآن کریم باید طوری در زندگی رفتار کرد که بر پایه این الگو زندگی گردانده شود.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: امروز روز پنجم ماه صفر است و مصادف است با روز شهادت حضرت رقیه (س) در خرابه شام، آنچه مسلم است این است که امام حسین (ع) سه دختر داشتند به نام فاطمه که کوچکترین آنها فاطمه صغیره بود که همان حضرت رقیه (س) نام داشتند و نخستین مرثیه‌ای که در عزای  پدرشان شنیده شد، همانی بود که حضرت سکینه (س) برای پدر در گودی قتلگاه خواندند و دومین شعری که برای امام حسین (ع) سرودند در دروازه مدینه بود که زمان برگشت کاروان حسینی بعد از واقعه عاشورا صورت گرفته بود.

خطیب جمعه مشهد تصریح کرد: این فاطمه صغیره که بعد ملقب به رقیه (س) شد، دختر سوم امام حسین (ع) بود، ایشان در سنین کودکی بسیار خوش‌بیان بود با این حال در جریان کربلا آن چیزی که خیلی‌ها را منقلب کرد، طرز بیان این کودک بود که همه را تحت تاثیر این واقعه عظیم قرار داد.

وی بیان کرد: تمام جریان‌هایی که در کربلا راجع به طفل سه ساله شنیده شده است همه مربوط به حضرت رقیه(س) است.

امام جمعه مشهد اظهار داشت: عصر روز عاشورا هنگامی که امام حسین (ع) به شهادت رسیدند و خیمه‌ها را به آتش کشیدند، عمر سعد به لشکرش خطاب کرد که این زن و بچه‌ها سه روز است آب نخوردند و به آنها آب بدهید، به محض اینکه ظرف آب را به حضرت رقیه (س) دادند، ایشان به سمت گودی قتلگاه راه افتادند تا برای پدرشان آب ببرند اما غافل از اینکه پدر بزرگوارشان به شهادت رسیده است و این‌چنین عاشورا دل‌ها را می‌سوزاند.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: کسانی که عاشق زیارت اربعین هستند تسهیلاتی را دولت فراهم کرده که می‌توانند از آژانس‌های حج و زیارت دریافت کنند، همچنین افرادی که می‌خواهند به زائران امام حسین (ع) خدمت کنند به سازمان عتبات عالیات و حج و زیارت مراجعه کنند تا در اربعین حسین حضور داشته باشند.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    + 7 = 11