رحم وهابیت محل رشد و نمو تکفیر است/ اقدام مرجعیت شیعه از ریخته شدن خون هزاران نفر جلوگیری کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی
 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که رحم وهابیت محل رشد و نمو گروه‌های تکفیری است، گفت: اگر امروز در مبارزه با تکفیریان از نقش وهابیت غفلت کنیم تنها دم افعی را زده‌ایم که این افعی اگر خود را بازسازی کند با سر نیش می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که چهارشنبه شب در مدرسه مرحوم حضرت آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد، به بررسی مبانی فکری گروه‌های تکفیری پرداخته و بر بررسی ابعاد مختلف این مبانی فکری تأکید کرد.

وی گفت: در قرن چهارم افرادی به نام حشویه پدیدار شدند، در قرن هفتم نیز ابن تیمیه این افکار حشویه را با اصول و مطالب خود ساماندهی و مدل دار کرد، در قرن ۱۲ نیز محمد بن عبدالوهاب با مطالعه و آثار ابن تیمیه تحت تأثیر این افکار قرار گرفته و با اضافات آنها را بیان کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: تمام گروه‌های تکفیری که امروز در سراسر جهان اسلام سر برافراشته و افکار خود را مطرح می‌کنند، بدون شک منشأ رشد و نمو آن رحم وهابیت است، امروز وهابیت طرح فرار به جلو را مطرح کرده است.

وی افزود: امروز وهابیت چون می‌بییند نخبگان جهان اسلام ممکن است بیدار شده و اعلام موضع می کنند و از تکفیر اعلام برائت می‌جویند، ولی باید توجه داشت که گروه‌های تکفیری که امروز در میدان مبارزه فعال هستند فکر، سلاح و پول‌ها آنها از وهابیت تأمین می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان این‌که حتی نحوه مبارزه گروه‌‌های تکفیری همانند داعش و النصره شبیه وهابیت است، خاطرنشان کرد: تمام مدل، روش فکری و اجرایی این‌ها همانند وهابیت است، اگر امروز در مبارزه با تکفیریان از نقش وهابیت غفلت کنیم تنها دم افعی را زده‌ایم که این افعی اگر خود را بازسازی کند با سر نیش می‌زند.

وی ادامه داد: حرکت داعش علیه مسلمانان یک حرکت جدید نیست و در گذشته از سوی حکام جور صورت می‌گرفته است، اکنون نیز باید تحرک محمد بن عبدالوهاب در آغاز وهابیت را با حرکت گروه‌های تکفیری مقایسه کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که اگر امروز توجه دقیق مرجعیت شیعه و تلاش‌های مهم نظام اسلامی در مقابله با تکفیر‌ی‌ها نبود دوباره هزاران نفر به خون آغشته می‌شدند، بیان داشت: مبارزه با معلول تنها کافی نیست، بلکه با علت نیز باید مبارزه داشت، از وهابیت نباید غفلت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان این‌که وهابیت دارای فکری جامد است، بیان داشت: یکی از بزرگان وهابیت در کتابی می‌نویسد «زمین سکون و خورشید در حال حرکت است و هر فردی قائل به حرکت زمین باشد مستحق قتل است».

وی تصریح کرد: امروز هر گلوله‌ای‌ که از سلاح‌ تکفیری‌ها به پیشانی مسلمانان اصابت می‌کند در سیئات اعمال این‌گونه علما نوشته می‌شود؛ امروز این فکر، سلاح و پول به دست گرفته و در سراسر جهان رشد کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که این افراد بلایی بر سر تقلید، اجتهاد و مراجعه به متخصص در آوردند که سبب گریه فرد می‌شود، گفت: در پوشش باب اجتهاد ریشه اجتهاد را زده و رجوع به متخصص را تکفیر کردند و گفتند «هر فردی می‌تواند احکام خود را از کتاب و سنت به دست‌ آورد».

 وی افزود: امروز تعبیر آنها از اجتهاد سرمه کشیدن به چشم، ریش گذاشتن، عبا پوشیدن و فهمیدن مقداری از کتابهایشان است، امروز ده‌ها هزار مجتهد این‌گونه را در جهان اسلام داریم که اگر پول و سلاح دستشان برسد داعشی هستند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به برگزاری «کنگره جهانی جریان‌ها افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» اظهار داشت: علمای شیعه پیام داشتند که ای علما مصیبت بزرگی که بر سر جهان اسلام اتفاق افتاد آیا سکوت، نرمش، تأیید برخی از علمای جهان اسلام سبب این حادثه نشده است؟! اگر چنانچه اندیشمندان سایر مذاهب همانند شیعه قیام می‌کردند امروز به چنین جایی می‌رسیدیم؟.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 15