تأکید آیت‌الله صافی بر تقویت روابط حوزه علمیه قم با الازهر/ قطع رابطه با مصر مصلحت نیست

 آیت الله صافی گلپایگانی
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: ما باید با همه کشورهای اسلامی به ویژه مصر ارتباط داشته باشیم و دولت باید هر چه زودتر نسبت به تقویت روابط با مصر اقدام نماید؛ مسؤولان بدانند قطع رابطه با کشور بزرگ اسلامی همچون مصر به مصلحت نیست.

 


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مبلّغی، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور در بیت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت وگو کرد.

 

وی که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و به دعوت شیخ الازهر در کنفرانس «مبارزه با تروریسم و افراطی گری» جامع الازهر شرکت کرده بود، پس از بازگشت از مصر، در این دیدار گزارش مبسوطی از برنامه ها و فعالیت های خود در این سفر مهم ارائه نمود.

 

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نیز با تقدیر و تشکّر از حجت الاسلام والسلمین مبلغی گفت: بنده از اینکه به عنوان نماینده شیعه و به جهت نزدیک تر شدن روابط دو ملّت دوست ایران و مصر از طرف الازهر دعوت شده و مسافرت کردید خوشحال شدم و انشاء الله این رفت و آمدها ادامه داشته باشد و باعث تقویت روابط گردد.

 

وی با اشاره به خصلت های ممتاز مردم مصر افزود: ملّت مصر از ابتدا دوستدار خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده اند و هم اکنون هم حضور با شکوه و پر شور و اشتیاق آنها در مشاهد مشرفه آنجا، نشان از همین دارد.

 

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: وجود مقام سیده زینب علیهاالسلام، مسجد بزرگ رأس الحسین علیه السلام و حرم حضرت سیّده نفیسه علیهاالسلام و اماکن مقدّسه دیگر در این کشور، عامل مهمی برای تقویت رابطه بین ملت ما و مصر است.

 

وی یادآور شد: در مجله ای نقل کرده بودند که مدیر پست قاهره گفته بود در یکی از سال ها حدود یک میلیون عریضه خطاب به حضرت سید الشهدا علیه السلام توسط مردم با پست ارسال شده بود که همه را تحویل تولیت مسجد رأس الحسین علیه السلام دادیم. اینها همه نشانه های دوستی خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم توسط مردم مصر است.

 

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ضمن اشاره به فعالیت های درخشان و بی نظیر حضرت آیت الله العظمی بروجردی ره در زمان حیاتشان نسبت به تقریب بین مذاهب بیان داشت: فعالیت ها و برنامه های ایشان نسبت به روابط بین مذاهب مختلف اسلامی و نیز رابطه ایشان با الازهر مصر در حدّ بسیار عالی بود و باید همان برنامه ها هم اکنون الگو برای روابط فیمابین قرار بگیرد.

 

این مرجع تقلید با اشاره به وجود علمای بزرگ در مصر گفت: شما کتاب های بزرگان و دانشمندان این کشور مثل الاتحاف بحب الاشراف شیخ اسبق الازهر را بخوانید. تمام آن پر است از عشق به اهل بیت پیامبر علیهم السلام حتی قضیه مهمی را هم نسبت به احترام به زیارت مشاهد مشرفه آنجا ذکر می کند.

 

وی تصریح کرد: یا کتب دانشمند بزرگ مصر و الأزهر عبد الرحمن الشرقاوی را بخوانید. کتاب «علی امام المتقین» – که خود آن مرحوم به حقیر اهدا کرده بودند- و نیز کتاب «الحسین ثائراً و شهیداً» ایشان را. بزرگان و دانشمندان مصر محبّ پیامبر و خاندان آن حضرت بوده اند و هستند.

 

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به فرصت پیش آمده برای تقویت روابط دینی و مذهبی بین مصر و ایران اظهار داشت: باید بسیار عالمانه و با تدبیر در جهت تقویت این روابط گام برداریم و به همه بگوییم که ما اختلافی با هم نداریم، بلکه همه نشانه های موجود دلالت بر نزدیکی دو ملّت با هم دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان گفت: ما باید با همه کشورهای اسلامی بخصوص مصر ارتباط داشته باشیم و دولت باید هر چه زودتر نسبت به تقویت روابط با مصر اقدام نماید؛ بارها گفته ام که مسئولان ما باید در زمینه رفت و آمد زائرین به مصر و بالعکس اقدام نموده و این را بدانند که قطع رابطه با کشور بزرگ اسلامی همچون مصر به مصلحت نیست.

 

این مرجع تقلید در پایان این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای حجت الاسلام والمسلمین مبلّغی، عزّت و عظمت بیش از پیش اسلام را از خداوند متعال مسألت کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 5