پیشنهاد آیت‌الله سبحانی به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برای امر پژوهش

 درس خارج فقه آیت الله سبحانی

 

 
 حضرت آیت‌الله سبحانی تحقیق فردی را خوب ولی پژوهش جمعی را بسیار مؤثرتر و مفیدتر دانست و گفت: بنده به مرکز مدیریت حوزه پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان قانونی را تصویب کنند که پروژه‌های بزرگ علمی و برخی از پایان‌نامه‌ها به صورت کار جمعی انجام شود.

 


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید پنج شنبه شب در دومین اجلاسیه مدیران و صاحب نظران حوزوی عرصه پژوهش که در مدرسه معصومیه قم گردهم آمده بودند، به قسم‌های قرآنی درباره قلم اشاره کرد و گفت: قلم سودمند برای جامعه دارای ارزش و قلم دارای زیان ارزشی ندارد.

 

وی افزود: همچنین قلم دانشمندان و بزرگان دارای ارزش است، اگر بزرگانی همانند شیخ مفید و طوسی نبودند که عقاید شیعه را به صورت درست و یکسان بیان کنند ممکن بود ما نیز در این عقاید گرفتار چند دستگی می‌شدیم.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که قلم و بیان نعمت الهی است، آن دو را به منزله شمشیری برای افراد خواند و بیان داشت: اگر قلم علما نبود ما امروز وارث چنین گنجینه‌ای در فقه، اصول، عقاید، لغت و حتی علوم طبیعی نبودیم.

 

وی ادامه داد: اگر قلم نبود بشر در همان تمدن اول درجا زده و نمی‌توانست دانش خود را به عرصه‌های بعدی منتقل کند، قلم توانست ۱۷ تمدن را پشت سر هم قرار دهد؛ گسترش قلم بیش از گسترش بیان است ولی هر دو مهم هستند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که پژوهش و کتاب باید بتواند خلأیی را پر و نیازی را برطرف کند، خاطرنشان کرد: کارهای تکراری که خلأیی را پر نمی‌کند در حقیقت به عنوان یادگار انسان باقی می‌ماند.

 

وی یادآور شد: امروز برخی مذاهب به قرائت سبعه بسیار اهمیت می‌دهند، در حالی که هیچ کدام از این‌ها متواتر نبوده و حتی برخی از آنها به واسطه چند نفر از رسول‌الله(ص) قرائت را بیان می‌کنند، حال سؤال این است که این موضوع چه خلأیی را پر و دردی را دوا کرده است؛ جز این‌که قرآن را به صورت کتاب بشری با نسخه بدل‌های فراوان در آورده است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: اگر قرآن با اختلاف قرائت نوشته شود، آبرویش خدشه دار می‌شود؛ ما باید راهی را برویم که گره‌ای را باز و خلأیی را پر کنند؛ کوشش کنیم مطالبی که خلأیی را پر کرده و برای جامعه مفید هستند بیان کنیم.

 

وی تصریح کرد: باید تمام دانشنامه‌ها خلأیی را پر و گره‌ای را باز کنند؛ در یکی از سال‌ها رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرده و تعداد زیادی را کشته بود، در آن زمان بنده در عربستان بودم که منبری تنها درباره ملائکه صحبت کرد و از آسمان به زمین نیامد که بگوید امروز مسلمانان، کودکان و فلسطینی‌ها به دست صهیونیست‌ها کشته می‌شوند؛ این رقم بحث‌ها برای پر کردن مجلس خوب است ولی نمی‌تواند جامعه را احیا کند.

 

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود تحقیق فردی را خوب ولی تحقیق جمعی را بسیار مؤثرتر و مفیدتر از تحقیق فردی دانست و گفت: بنده به مرکز مدیریت حوزه پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان قانونی را تصویب کنند که پروژه‌های بزرگ علمی و برخی از پایان‌نامه‌ها به صورت کار جمعی انجام شود.

 

وی ادامه داد: در کار جمعی هر نفر بخشی از کار را انجام می‌دهد، از این‌رو بهتر می‌توانیم پیشرفت کنیم، امیدواریم این طرح پذیرفته شود؛ البته باید تمام جوانب آن در نظر گرفته شود.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی بحار الانوار را نتیجه مشارکت ۴۰۰ شاگرد علامه مجلسی خواند و بیان داشت: البته این شاگردان زیر نظر علامه کار و مطالب را جمع آوری می‌کردند و علامه با قلم خود کتاب را نگاشته است.

 

وی عنوان کرد: ما نیز اخیرا در مؤسسه امام صادق (ع) به اخراج تفسیر موضوعی بحارالانوار پرداخته‌ایم، در تمام ابواب این کتاب نخست آیات قرآن سپس روایات بیان شده است و این‌که می‌گویند شیعیان نسبت به قرآن کم اهمیت هستند از دورغ‌های شاخ دار است.

 

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود به کتاب «کشف الاسرار» امام راحل اشاره کرد و بیان داشت: در سال ۱۳۲۲ فردی کتاب اسرار هزار ساله را نوشت و در آن آیات قرآن را تاریخ مصرف گذشته توصیف کرد، متأسفانه این کتاب اثرگذار هم بود، تا این‌که امام راحل دو ماه درس خود را تعطیل و در رد آن کتاب، کتاب «کشف الاسرار» را نوشتند که همانند آبی بر روی آتش بود این‌گونه کتاب‌ها می‌تواند خلأیی را پر کرده و جاویدان شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 3