عزاداری همراه با افراط و تفریط به اسلام ضربه می‌زند.

حجت الاسلام تقوی عزاداری اسلامی را معرف و محافظ دین بیان کرد و با نهی از افراط و تفریط در عزاداری ها، گفت: عزاداری همراه با افراط و تفریط به اسلام ضربه می‌زند.

حجت الاسلام علی‌اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه، خطاب به ارادتمندان اهل بیت(ع) با بیان دو حدیث «ان الحسین(ع) مصباح الهدی و سفینه النجاه» و « ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیاسیوف خذینی» گفت: بدون شک تعظیم شعائر از فرائض است و تردید نداریم که عزاداری برای حضرت سید الشهدا(ع) از اعظم فرائض به شمار می آید و جزء اعتقادات ما محسوب می شود.

وی افزود: هیچ قدرتی نمی تواند این حرارت و عشقی که در وجود ارادتمندان به حضرت اباعبد الله(ع) وجود دارد را از آنان بگیرد این عشق خدائی است و بر اساس روایات مأثوره «حراره لاتبرد ابدا»  و یا به تعبیر دیگر «ابد و الله ما ننسا حسینا» و یا به فرموده حضرت رضا(ع) «ان کنت باکیا لشی فابک علی للحسین».

حجت الاسلام تقوی گفت: عزاداری برای سالار شهیدان جزئی از اصلی ترین برنامه های زندگی شیعه است حیات و ممات خود را مدیون آن می دانیم و خواست ما از خداوند حول این محور است که «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد».

وی ادامه داد: آن قدر ارادت و شور و محبت حسینی در دل شیعیان موج می زند که با آن زندگی می کنند خواب و خوراک و تردد ما همه حسینی است. قطره ای آشامیدنی نمی نوشیم مگر یاد لب عطشان آن سرخ پوش دشت کربلا ورد زبانمان باشد نخستین جمله ای که آموختیم یا علی و یا حسین بود و به آن مفتخریم.

عزاداری های اسلامی معرف و محافظ اسلام است

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: خدایا شاهد باش که جریان کربلارا برای شیعه به عنوان حافظ دین مبین اسلام و به ثمر نشاندن نهال دین می شناسیم و با همه وجودمان آن را باور داریم خدایا تو یاری کن که ما همه توانمان را بکار گرفته ایم برای آنکه بتوانیم بهترین بهره را از مراسم عزای حضرت امام حسین(ع) داشته باشیم.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: ۱۴ قرن تقریبا همین عزاداری ها محافظ و نگهبان و معرف و مبلغ اسلام و تشیع بوده، هست و خواهد بود اما باید دقت کنیم که از چارچوب تبعیت از سیره معصومان خارج نشویم زیرا معتقدیم که «بولایتکم علمنا الله معالم دیننا».

وی ادامه داد: همه امورات دینی را از مکتب اهل بیت آموخته و می آموزیم. ما معتقدیم که « ما اتاکم الرسول فخذوه » و اگر چنین است آن فرمایش رسول خدا برای ما مطاع است که « انی تارک فیکم الثقلین…» دوثقل اکبر قرآن و عترت است.

حجت الاسلام تقوی گفت: عترت طاهرین مفسر قرآن و مبین شریعت اند بنابراین در عزاداری ها تا آنجا جلو می رویم که مراجع عظام تقلید به ما اجازه می دهند زیرا ما در زمان غیبت تابع دستور امام زمان(عج) هستیم که ما را به فقها و مراجع ارجاع داده اند.

وی افزود: حدیث شریف «من کان من الفقهاء…»  برای ما اصل مسلم فقهی و لازم الاتباع است و در این تردید نداریم که اگر روزی مقام عظمای ولایت و فقهای بزرگوار مراجع عظام تقلید بفرمایند امروز مصلحت اسلام در این است که اصل عزاداری ها تعطیل شود سمعا و طاعتا می پذیریم چرا که آنان در دفاع از دین از ما مقدم و در شناخت زمان، مکان، مصالح و مفاسد موفق هستند.

افراط و تفریط در عزاداری و قمه زنی مورد پسند و قبول دین نیست

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: با توجه به این مقدمه چند سوال به ذهن می رسد که محترمانه و صمیمانه از بعضی بزرگواران که شاید بنظر برسد افراط و تفریط در عزاداریها دارند و از کسانی که از روی ارادت و عشق به امام حسین(ع) اقدام به قمه زنی می کنند داشته باشیم.

وی افزود: اول آنکه تفکر و تعقل و تحقیق میدانی پیرامون اینکه تا کنون با گذشت چندین سال از شروع بحث قمه زنی در عاشورا و نوع و شکل عزاداری بعضی از کسانی که روش خاص را برای عرض ارادت برگزیده اند مثل زنجیر زنی های خاص، مداحی های ویژه و یا سبک های متفاوت، آیا توانسته اند افرادی را از خارج مذهب به سمت مذهب حقه جعفری گرایش دهند و آیا تأثیر مثبت این نوع عزاداری را بر آحاد جامعه چه در درون و چه در برون بصورت مشهود می توانند بیان کنند.

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: دوم آنکه بزرگترین هدف حضرت اباعبد الله اقامه نماز بود و ظهر عاشورا در اوج گرفتاری حضرت مقدم به هر امری فریضه صلوه را می دانستند و زیر تهاجم تیر و تیغ  دشمن اقامه نماز را حتی یک لحظه به تأخیر نمی اندازند و یاران حقیقی حضرت آماج تیرباران دشمن می شوند که اقامه نماز با تأخیر انجام نشود.

وی گفت: با این مقدمه حال سؤال اینجاست که آیا تاکنون مستنداتی وجود دارد که گواه بر این باشد که فرد یا افرادی با دیدن صحنه های عزاداری این چنینی شیفته و شیدای نماز شوند و اقامه نماز را در اول وقت بر هر امری مقدم بدارند یا بر عکس تماشای صحنه های آنچنانی را بر اقامه نماز مقدم می دارند.

حجت الاسلام تقوی گفت: حضرت اباعبد الله(ع) می فرمایند «انی ارید ان آمر بالمعروف و نهی عن المنکر» هیچ مورخی هیچ واقعه نگاری هیچ نویسنده و عالمی در جریان بعد از واقعه کربلا این مطلب را انکار نکرده که حضرت در صدر اهدافشان امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی افزود: حال سؤال این است که آیا هواداران این نوع عرض ارادتها به امر به معروف و نهی از منکر قیام و اقدام می کنند؟ اگر تماشاگران صحنه عزاداری و یا سایرین نیاز به امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند آیا حسینی عمل می کنند؟

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: آیا برای بینندگان بعضی از این امور منکر است یا معروف.؟ و آیا اگر کسی به هر دلیلی از آنها بخواهد که برای کار خود توضیح بدهند آیا با اخلاق اسلامی و حسینی او را ارشاد می کنند؟

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: منِ طلبه یا هر انسان مسلمانی باید طبق صریح قرآن، مطاعی برای اطاعت داشته باشیم تا طبق سیره و دستورات او عمل کنیم مطاع تشیع در طول دوران غیبت کبری مراجع عظام تقلید و بزرگان از فقها بوده و هستند آیا تاکنون از مراجع سلف و حاضر بوده اند کسانی که خود اقدام به قمه زنی در هر عاشورا کنند یا از زنجیر تیغ دار استفاده کنند یا مراسم آنچنانی برگزار کنند؟

وی افزود: آیا روایاتی در فضیلت این نوع عزاداری ها دیده اند و آن را نادیده گرفته اند یا آن را ندیده و در سند آن تشکیک کرده اند و یا در آن حد ندیده اند که بشود استحباب یا ترتب ثواب را بر آن اعمال کرد و ده ها مطلب سؤال آور پیرامون سکوت یا فتوا یا مخالفت مراجع و بزرگان دین در زمینه این گونه عزاداری ها مطرح می شود.

بررسی نوع عزاداری ائمه و علمای دین

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: بعد از واقعه کربلا بیش از ۹ چهره درخشان امامت و ولایت وارد عرصه هدایت جامعه شده اند و سکان هدایت بشریت را به عهده داشته اند و تقریبا شرائط زمانی و مکانی خوبی هم داشته اند خصوصا بخشی از زمانی که امام سجاد در مدینه بودند و قیام علویین و همین طور زمان امام باقر و امام صادق (ع) و دوران ولایت عهدی امام رضا که نسبتا اوضاع برای عزاداری مساعدتر بود.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: آیا یکی از این بزرگواران دست به این کارها زده اند؟ آیا امام سجاد(ع) تمایل نداشتند اینگونه عزاداری کنند؟ آیا سایر ائمه در بیوتشان این گونه عزاداری کردند یا اگر مثلا این نوع عزاداری می کردند حکومتها مخالفت می کردند قطعا جواب منفی است.

وی ادامه داد: چرا ائمه این کار را نکردند این جای سؤال ندارد؟ مرجعیت شیعه اگر در مقطعی از زمان به این نتیجه رسید که ولو کاری در گذشته پسندیده و با ارزش باشد که جز مسلمات اعتقادی و فقهی هم نیست ولی امروز وهن و مضر است به اسلام و وحدت و فرهنگ غنی تشیع را نشانه رفته و اکثریت فتاوا بر ممانعت یا حداقل سکوت می باشد و امر به انجام نکردند.

استاد حوزه علمیه گفت: در بیوت هیچ کدام از مراجع چه قم و چه مشهد و چه نجف اشرف این امر انجام نشده و خود بزرگواران بدون استثنا در زمان حاضر دست به این کار نمی زنند حالا به هر دلیلی، آیا این خود کافی نیست که ترک آن اولاست و رجحان دارد؟

حجت الاسلام تقوی گفت: عدم ترک این مراسم به معنی لجاجت و آب به آسیاب دشمنان اسلام ریختن و دشمنان تشیع را که متاسفانه کم هم نیستند امیدوار کردن و در دشمنی ها استوار کردن است.

وی افزود: آیا سکوت مراجع بعضا و فتوای حرمت اکثریت یا نهی از انجام، در این زمان خود دلیلی بر ترک حداقل فعلی آن نیست؟ آیا مدافعان و سینه چاکان این نوع عزاداری ها آماد گی مناظره و میزگرد و یا کرسی آزاد اندیشی دارند که در یک نشست علمی و صمیمی و بدور از تعصبات و عوام فریبی طرفین، به مناظره بنشینند و قضاوت را به خود ارادتمند اهل بیت(ع) بسپارند؟

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: آیا اگر منِ نوعی بخواهم که مرا قانع کنند با پرخاش و اتهام و برحسب فاصله گرفتن از اهل بیت(ع) متهم نمی شوم؟ آیا اندیشمندانی در حوزه و دانشگاه آماده دفاع از این شکل عزداریها وجود دارد و آماده مناظره هستند؟

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: ممکن است ایران اسلامی عزیز را متهم کنند که شرائط برای دفاع از نظرات مساعد نیست آیا در حوزه علمیه نجف و یا سایر بلاد از کرسی نشینان درس خارج و فقها بنام، که شاگردانی در فقه و اصول تحویل داده اند مدافع دارند و کسی آماده مناظره هست؟

وی افزود: و یا اگر کسانی باشند که علی رغم تذکرات خیرخواهانه و دلسوزانه همه عقلای قوم و یا حداقل سکوت و عدم اجرای آن توسط اکثریت قریب به اتفاق فقها در یکصد سال گذشته، نباید شک کرد که در جمع آنها، کسانی هستند که به نوشته کتاب؛ نقشه ای برای جدائی مکاتب، بجای شعارِ تفرقه بیانداز و حکومت کن بلکه تفرقه بیانداز و نابود کن فعالیت می کنند؟

حمله دشمن به مرجعیت شیعه و قیام عاشورا

عضو نخبگان تبلیغ خراسان بیان داشت: دیگر دشمنان اسلام وتشیع به این نتیجه رسیده اند که رمز شکست شیعه در حمله به مرجعیت شیعه و نفوذ در قیام عاشورا است و این آرزو زمانی بر آورده می شود که عدم دقت و ژرف نگری حاکم شود و عواطف بجای تعقل و تدبر تصمیم گیر باشند.

وی افزود: مگر نه این است که خود دشمن گفت باید سد مرجعیت را شکست و از طریق مبلغان شهرت طلب و مداحان پول پرست به حریم تشیع نفوذ پیدا کرد و این دژ استوار را از پای در آورد.

وی ادامه داد: آیا تاکنون تحقیقات میدانی صورت گرفته تا که ببینند آنان که سینه چاک قمه زنی اند و دیگران متهم به دوری از محبت و دلدادگی اهل بیت و امام حسین(ع) می کنند در مسائل اجتماعی و اخلاقی برتری و امتیازاتی را بدست آورده باشند.

حجت الاسلام تقوی گفت: بطور مثال این همه عشق به سید و سالار شهیدان که در آنها موج می زند و حاضرند خون خود را نثار کنند آیا در محیط خانه و اجتماع اخلاق حسنه آنها زبانزد سایرین و الگو برای نسل جوان شده است؟ آیا گذشت آنها بیشتر از سایرین است آیا از دیگران صبورترند؟ آیا در خاندان آنها طلاق و اختلافات خانوادگی کم است؟ آیا در درگیری های قومی و فامیلی آنها را حکم و الگوی اصلاح می شناسند؟ آیا در کسب و تجارت محل کسب و تجارت آنها کاملا رنگ و بوی حسینی دارد؟

وی افزود: آیا این عزیزان جز صفوف اول جمعه و جماعتند آیا جزء قاریان برتر قرآن و معارف اند؟ آیا در احکام حلال و حرام تسلط آنها بیشتر و عمل کرد آنها درخشان تر است؟ آیا در خاندان این عزیزان حجاب الگوی زنان جامعه است؟ آیا چنین بزرگوارانی با الهام از عاشورا توانسته اند در امر تربیت فرزندان موفق شوند تا اسوه اهالی محل و اقوام و آشنایان قرار گیرند؟

حجت‌الاسلام تقوی ادامه  داد: آیا دروغ و غیبت و تهمت و بدبینی و مسخره و استهزاء دیگران که جز مسلمات اهداف امام حسین (ع) است در شاکله زندگی این عزیزان حرف اول را می زند؟ و می توان در سپردن نوامیس بدست آنان اعتماد کرد؟

وی افزود: کسی که حاضر است در راه امام حسین(ع) خون بدهد و معتقد است فتوای مراجع هم در اینکه فعلا به مصلحت اسلام و مسلمین نیست که قمه بزنند در او اثر نمی گذارد و نمی تواند آن شور حسینی را از سر بدر کند و این عشق در او ماندگار و در خون او جریان دارد که قطعا هم همین طور است آیا خود و همفکران شان حاضرند زندگی خود را به او بسپارند؟ اموال خود را به او بسپارند و مطمئن باشند که اثر این ارادت تا آنجاست که شیطان کارساز نیست؟

عدم توصیه به قمه زنی

حجت الاسلام تقوی گفت: نکته دیگر اینکه در میان همه موافقان به عزاداری با شکل خاص چه در میان مراجع عظام تقلید و چه سایرین از خطبا و گویندگان هیچ گاه توصیه به قمه زنی نکرده اند. بعضا وقتی مورد سؤال قرار گرفته اند یا فرموده اند لا بأس یا فرموده اند اگر وهن نباشد یا عباراتی مثل بشکل سنتی بهتر است یا توصیه به سنگینی وقار در عزاداری ها، در هیچ فتوایی دستور داده نشده حتی استحباب آن توصیه نشده است.

وی افزود: آیا قمه زنی برای نسل امروز سنگینی عزاداری را تلقی می کند؟ آیا در انظار مردم امروز وهن نیست؟ آیا اگر همه دشمنان اسلام آن را به نمایش می گذارند و آزادانه در همه کشورها اجازه می دهند و مروج آن در شبکه های جهانی هستند و از سویی اکثریت قاطع عزاداران آن را انجام نمی دهند و گوش بفرمان مرجعیت هشیار و بیدار و بصیر و آگاه به مسائل زمان و مکان و سکان داران هدایت صحیح بشریت هستند این وهن نیست؟

وی ادامه داد: جای این سوال نیست که از خود سوال کنیم که فقه پویای شیعه که در زمینه های مختلف از ریز و درشت زندگی احکام خمسه واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح دارد و در همه امور زندگی ساری و جاری است آن همه روایات اخلاقی، آیات الاحکام، آیات الاخلاق، روایات کتب اربعه مملو از احادیث، از مسائلی مثل گرفتن ناخون یا بریدن جامه و عقیقه طفل وزمان ملاقات مریض وادب أکل وشرب وآداب استحمام وآداب تخلی و حقوق همسایه، حقوق حیوانات و نوع رفتار با افراد جامعه و امثال آن مگر می شود روایتی در فضیلت قمه زنی از امام باقر و امام صادق نرسیده باشد؟

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: وقتی امام نذر می کنند که در منی روضه خوانی شود می شود چرا در فرمایشاتشان توصیه ای به امر قمه زنی نداشتند حضرت رضا(ع) به پسر شبیب چه فرمان می دهند چرا امر به این مهمی را به پسر شبیب توصیه نمی کند آنجا که مشکلی نبود حکومت هم به ظاهر کاری به این امور نداشته است.

وی افزود: وقتی متوکل آن همه جنایت انجام داد چرا امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) و نیز در فرمایشات حضرت بقیه الله الاعظم و توقیعات شریفشان چنین اشاره ای نشده است یا اگر شده است مدافعان این نوع عزاداری ها مستند و مستدل ارائه دهند تا رفع مشکل شود.

وی ادامه داد: صدها سوال بی پاسخ در اینجاست که باید گفت بیاییم به دامان واقعیات وتلاش کنیم زمان شناس، مکان شناس و پیرو حقیقت باشیم و دشمن شاد کن نباشیمه نکند خسرالدنیا والاخره باشیم و در دنیا وآخرت هردو جزء زیانکاران قرار بگیریم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 5 =