جامعه نیازمند حضور طلاب علوم دینی است

آیت الله مهدی مروارید
حجت‌الاسلام والمسلمین مروارید با بیان این‌که جامعه به طلاب علوم دینی نیاز دارد، گفت:‌ طلاب باید مراقب باشند تا در پیدا کردن فرد مورد اطمینان در کسب علوم اسلامی به بیراهه نروند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مروارید، استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد، در مراسم آغاز سال تحصیلی طلاب مدرسه علمیه اسلام شناسی که صبح امروز در این مدرسه برگزار شد، اظهار کرد: علوم دینی و اسلامی به علومی گفته می شود که هم برای فردی که در آن علم تحصیل می کند و نیز برای سایرین مورد نیاز و لازم باشد.

وی با اشاره به این که در آیات و روایات بسیاری بر فراگیری علوم دینی سفارش شده است، تصریح کرد: هدف خداوند از خلقت بشر بیهوده نیست بلکه برای رسیدن به کمال و طاعت خلق شدند و راه رسیدن به کمال نیز از طریق همین طاعت خدا حاصل می شود که به عنوان تنها راه نجات است.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که  فضیلت فرد عالم بر عابد همانند ماه کامل بر ستاره می ماند، بیان کرد: انسان عاقل در مقام تحصیل علم و کمال است و امام علی(ع) می فرمایند «لا نجاه الا بالطاعه والطاعه بالعلم و العلم بالتعلم و التعلم بالعقل» یعنی طاعت خداوند با علم محقق می شود و مسائلی همچون آشنایی با حلال و حرام خدا و اخلاق خداپسندانه مقدمه ای برای طاعت به شمار می روند از طرف دیگر تلاش و تحصیل لازمه دست یابی به علم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرواید در ادامه خاطرنشان کرد: بنا نیست خداوند با معجزه مسأله علم را محقق کند بلکه نیازمند تلاش و تحصیل است و خداوند هر کس را با استعدادهای متفاوتی خلق کرده است و هر انسانی به تناسب قابلت و استعدادهایش می تواند در جهت رشد و کمال حرکت کند اگرچه که طبق روایت فوق، هر چه انسان عاقل تر باشد با تدبیر و فکر بیشتری می تواند به صورت فراگیر عمل کند.

وی با مطرح کردن این سؤال که علم را باید از چه کسی فراگرفت، اظهار کرد: طلاب باید مراقب باشند تا در پیدا کردن فرد مورد اطمینان در کسب علوم اسلامی به بیراهه نروند چرا که امروزه افرادی هستند که استدلال های متفاوتی از دین برای خود و پیروانشان ارائه می دهند از جمله خانم هایی که ادعای ارتباط با امام زمان(عج) را داشتند بنابراین باید برای کسب علوم دینی به سراغ عالمی رفت که در حوزه های دینی تحصیل کرده، فراگیری خوبی دارد و نیز با بزرگان و شخصیت های دینی در ارتباط و مشورت باشد تا در این مسیر موفقیت حاصل شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد خطاب به طلبه های حاضر در مراسم، گفت: امروز جامعه به شما نیازمند است بنابراین باید لااقل بتوانیم خود و خانواده هایمان را نسبت به تهاجم فرهنگی که در مورد مسائل مختلف در جامعه وجود دارد حفظ کنیم چرا که تا علم و اخلاق در جامعه نهادینه نشود این معضلات هست و بیشتر نیز می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروارید افزود: مهم این است که انسان در این راه به قدر و قیمت خود توجه کند، رعایت اخلاص و احساس وظیفه در آن کامل باشد و این به عنوان یک وظیفه مهم و اساسی به شمار می رود و شما می توانید پس از کسب علم، دیگران را نسبت به آن آگاه کنید یعنی گاهی با حرف زدن و موعظه یا با رفتار خوبی که دارید می توانید در جامعه نقش آفرینی کنید به طور مثال، رعایت اخلاق و مسائل اسلامی ولی اگر این انتقال آگاهی از طریق تبلیغ صورت گیرد بهتر و به مراتب تأثیر گذار تراست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 9