تاکید مراجع تقلید بر بی کفایتی آل سعود در مدیریت حرمین شریفین/ مدیریت حج باید از سیطره سعودی ها خارج شود

حادثه غم بار منا
حوادث حج امسال که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از هزار نفر از حاجیان کشورهای اسلامی شد، اوج بی کفایتی و بی لیاقتی خاندان سعودی در مدیریت حرمین شریفین را نشان داد و حجی غم بار را برای امت اسلام رقم زد.
حج امسال را باید یکی از حج های غم بار امت اسلام نامید. حوادث مرگباری که در موسم حج امسال در سرزمین وحی واقع شد داغی تازه بر دل های مسلمانان نهاد و بار دیگر ثابت کرد آل سعود توان مدیریت حرمین شریفین و شایستگی میزبانی از زائران بیت الله الحرام را ندارد.
هنوز چند روز از حادثه تلخ سقوط جرثقیل در مسجد الحرام که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر از مسلمانان شد، نگذشته که بی تدبیری ماموران سعودی و عدم رعایت اصول انضباطی در رمی جمرات بیش از هزار نفر از حجاج را به کام مرگ کشاند.
طبق آمارهای اعلام شده در بین کشته شدگان تاکنون نام ۱۳۰ حاجی ایرانی به چشم می خورد.
 
اعلام سه روز عزای عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب
بر اساس این گزارش، رهبر معظم انقلاب درپی فاجعه مصیبت بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه اندهبار و تسلیت به بازماندگان آنان تأکید کردند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده ی حق و انصاف عمل کند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
فاجعه‌ی مصیبت‌بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از ضیوف‌الرحمان و مومنانِ مهاجر الی‌الله از کشورهای گوناگون، اندوهی بزرگ در جهان اسلام پدید آورده و عید آنان را عزا کرده است. در میهن عزیز ما نیز دهها خانواده که مشتاقانه در انتظار عزیزان حج‌گزار خود بودند، اکنون به عزای آنان نشسته‌اند. اینجانب با قلبی سرشار از غم و همدردی با مصیبت‌دیدگان، این حادثه اندوهبار را به روح مطهر حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) و به ساحت مقدس ولی الله الاعظم حضرت صاحب‌الزمان (اروحنا فداه) که صاحب‌عزای اصلی است، و به همه بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام به ویژه در ایران عزیز تسلیت عرض می‌کنم و رحمت خاصه خداوند غفور و رحیم و شکور را برای این میهمانان گرامیش و شفای عاجل آسیب‌دیدگان و مجروحان را از درگاه عطوفتش مسألت می‌نمایم و یادآور می‌شوم:
۱٫ مسئولان نمایندگی اینجانب و سازمان حج تلاش طاقت‌فرسای خود در شناسایی جان‌باختگان و معالجه مجروحان و اعزام به کشور و خبررسانی سریع را که سراسر امروز بدان مشغول بودند همچنان ادامه دهند و همه کسانی که توانایی دارند به آنان کمک کنند.
۲٫ هر گونه کمک ممکن را به حجاج دیگر کشورها نیز تعمیم دهند و حق برادری اسلامی را به انجام رسانند.
۳٫ دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند.
۴٫ جان‌باختگان این حادثه انشاالله مشمول این کلام نورانی قرآن‌اند که: «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» این برای بازماندگان، تسلای بزرگی است. آنان پس از طواف و سعی و پس از ساعات پربرکت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به دیدار معبود شتافته‌اند، و انشاالله مورد لطف و رحمت ویژه احدیتند. اینجانب با تسلیت دوباره به عزادارن، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم.
گفتنی است، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب همچنین در پیام خود به مناسبت کنگره عظیم حج، از حادثه مسجد الحرام به عنوان حادثه ای تلخ و خسارت بار  یاد کردند که کام حجاج و ملت های آنان را تلخ کرد.
رهبر معظم انقلاب در پیام خود تاکید فرمودند: عمل به مسؤولیت سنگین تأمین امنیت ضیوف الرحمان خواسته قطعی ماست.
در بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج آمده است: امسال حادثه‌ی تلخ و خسارتبار مسجدالحرام کام حاجیان و ملت‌های آنان را تلخ کرد. درست است که درگذشتگان این حادثه که در حال نماز و طواف و عبادت به دیدار حق شتافتند، به سعادتی بزرگ دست یافته و در حریم امن و رعایت و رحمت الهی آرمیده‌اند انشاءالله، و این تسلائی بزرگ برای بازماندگان آنها است، ولی این نمی‌تواند از سنگینی مسئولیت کسانی که متعهد امنیّت ضیوف‌‌الرحمانند بکاهد. عمل به این تعهد و ادای این مسئولیت خواسته‌ی قطعی ما است.
مراجع تقلید ضمن ابراز تاسف از رخدادهای غم بار واقع شده در حج امسال و تسلیت به بازماندگان کشته شدگان، ناتوانی آل سعود در تامین ابتدایی امنیت جان زائران را مؤیدی بر بی کفایتی مقامات سعودی در مدیریت حرمین شریفین دانستند.
 
پیام تسلیت آیت الله شبیری زنجانی در پی فاجعه مرگبار منا
حضرت آیت الله شبیری زنجانی با صدور پیام تسلیتی درگذشت زائران حوادث مکه مکرمه را به خانواده های آنان تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد تدبیری اندیشیده شود تا جهان اسلام شاهد چنین وقایعی نباشد.
متن کامل پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
و من یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا
باکمال تأثر و تأسف، در ایام باعظمت حج ابراهیمی امسال، شاهد حوادث غمبار و دلخراش مکه و منا بودیم که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام منجر شد و امت اسلام را عزادار نمود.
اینحانب ضمن تسلیت به محضر حضرت ولی‌عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امت اسلامی و خانواده‌های قربانیان، برای جان‌باختگان غفران و رحمت واسعه الهی، برای بازماندگان صبر و اجر، و برای مجروحان شفای عاجل را مسألت دارم.
ان شاء الله تدبیری صحیح اندیشیده شود که دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.
 
آل سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حوادث مکه سخنان مهمی را ایراد و از بی توجهی حکام و ماموران سعودی در حفظ جان ضیوف الرحمن به شدت انتقاد کرد.
این مرجع تقلید با بیان این که این حادثه نشان می دهد که آل سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارند، از بی تدبیری مقامات سعودی انتقاد و تصریح کرد: کدام عقل سلیم اجازه می دهد در بالای مسجدالحرام در ایامی که میلیون ها نفر برای زیارت می آیند جرثقیلی باشد که یک طوفان باعث سقوط آن شود و ۲۹۰ نفر زخمی و کشته شوند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که در معماری ها و ساخت و سازهای معمولی نیز کنار جرثقیل ها علامت خطر زده اند تا هشداری برای رهگذران و مردم باشد، خطاب به مقامات عربستان سعودی تصریح کرد: در این مکان که میلیون ها نفر می آیند، شما نه یک جرثقیل بلکه تعداد بسیاری جرثقیل گذاشته اید و بدون این که به علائم ایمنی توجه کنید جان مردم را به خطر می اندازید.
وی تصریح کرد: حداقل در این یک ماه آنها را جمع کنید و بعد دوباره سرکار کنید؛ این چه عقل و چه مدیریتی است؟ مسجدالحرام حرم امن است و نباید بر اثر بی تدبیری این همه حاجی شهید و مجروح شوند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به بهانه هایی که مقامات سعودی در این باره مطرح کرده اند، یادآورشد: می گویند طوفان آمد؛ در حالی که باید به آنها گفت شما باید احتمال طوفان را بدهید و برای آن تدبیر و راه چاره اتخاذ کنید؛ همه کسانی که ساختمان می سازند احتمال خطر می دهند، هشدار می دهند و می نویسند، این دلیل بر ناآگاهی است.
وی همچنین از ساخت و سازهای اطراف مسجد الحرام و برج های بسیار بلند که ابهت و شکوه این مکان مقدس را تحت الشعاع قرار داده انتقاد و ابراز تاسف کرد و گفت: هر کجا که یک بنای مهم مذهبی یا غیر مذهبی یا باستانی وجود دارد شهرداری های آن مناطق به دلیل اهمیت آن بنا اجازه نمی دهند که ساختمانی مرتفع تر از آن ساخته شود.
این مرجع تقلید تاکید کرد: متاسفانه در اطراف مسجد الحرام بناها و برج هایی ایجاد کرده اند که ده ها مرتبه بالاتر از مسجدالحرام است، و برج ها و ساختمان های سر به فلک کشیده عظمت و شکوه این مکان مقدس را تحت الشعاع قرار داده است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: این چه درایتی است که شما دارید؟ عیب کار این است که اینها حرمین شریفین را گویا ملک شخصی خودشان می دانند و هر طوری خواستند عمل می کنند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: باید با بزرگان و علمای اسلام مناطق دیگر مشورت کنند، این برج ها را ویران کنند و از بین ببرند تا مسجد الحرام ابهت خود را باز یابد، نگذارید یک طبقه بالاتر از آن بسازند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: اینها سؤالاتی است که ما داریم که قطعا جواب ندارند، لازم است علمای اسلام در این باره فکر کنند و نصیحت و اعتراض کنند که این راه و روش شما درست نیست که درباره مسجد الحرام عمل می کنید. امیدواریم ان شاءالله خداوند به همه آگاهی کافی بدهد تا بتوانیم از این افتخارات اسلام کاملا پاسداری کنیم و آنها را محفوظ بداریم.
 
آیت الله نوری همدانی:
آل سعود توان و لیاقت مدیریت حرمین شریفین را ندارد
حضرت آیت الله نوری همدانی نیز با ابراز تاسف از حادثه غم رخ داده و کشته شدن شماری از حجاج، از بی تدبیری آل سعود و بی توجهی به نکات امنیتی در این خصوص انتقاد کرد و گفت: این واقعه نشان داد که آل سعود در مدیریت حرمین شریفین ضعیف است و توان این کار را ندارد.
انتقاد آیت الله سبحانی از کم توجهی آل سعود به حفظ جان میهمانان بیت الله الحرام
گزارش خبرگزاری رسا حاکی است، حضرت آیت‌الله سبحانی نیز از حادثه مسجد الحرام به عنوان یک مصیبت یاد کرد و ضمن انتقاد از کم توجهی آل سعود به حفظ جان میهمانان بیت الله الحرام، گفت: ما نیز نسبت به این جریان در سوگ نشسته‌ایم.
این مرجع تقلید از حادثه مسجد الحرام به عنوان مصیبت یاد کرد و اظهار داشت: ما به محض این که شنیدیم که در مکه چنین جریانی رخ داده است، نسبت به این جریان در سوگ نشسته‌ایم.
این مرجع تقلید تأکید کرد: جمع زیادی که میهمانان خدا هستند بر أثر بی‌اعتباری و بی‌علاقگی افراد به حفظ جان حجاج، جان شان را از دست داده‌اند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم همچنین جملاتی کوتاه را به زبان عربی بیان و برای شادی روح درگذشتگان این حادثه دعا کرد.
گزارش رسا حاکی است، شمار دیگری از علما، اساتید، شخصیت های حوزوی، نمایندگان ولی فقیه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی ها و بیانیه های جداگانه نسبت به دو حادثه رخ داده در حج امسال واکنش نشان داده و از سازمان کنفرانس اسلامی خواستند برای بررسی دو رخداد غم بار کمیته ویژه به عربستان سعودی اعزام کند.
منبع: خبرگزاری رسا 





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 10